Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega 2.0 16V Diamond 1998

ciaobapao

Donateur 2023
Zit wel nog melding in ...motor lampje brand nog of zie ik t verkeerd ?
Ja klopt. Rij ik al 1.5 jr mee zo. Is gaan branden toen tijdens rijden de motor wel eens uitviel. Zag je de toerenteller "op hol slaan". Gaf bij uitlezen met de apk in juli 2022, bobine, krukas en nokkenassensor aan. Daarna echter geen last meer hiervan en reed de auto verder goed met brandend lampje tot nog toe. Wilde het aankijken, maar nog niks aan laten doen.
Afgelopen dinsdag toen ik van mijn werk naar huis reed, was lampje ineens uit. Dacht, mooi, totdat op de snelweg de motor af en toe begon in te houden en toerenteller weer op hol sloeg. Motor draaide steeds lagere toeren totdat ik stilstond op de vluchtstrook. Kon de motor weer starten, motorlampje weer branden, maar reed verder weer goed tot nog toe, pffff...
Toch zaak om dit te (laten) fixen. Las hier op forum over bedrading vd nokkenassensor die half gesmolten kan zijn en slecht contact maakt, totdat de motor op een geg moment niet meer start. (ook al eens meegemaakt met een van mijn vorige Omega's met een niet brandend motorlampje).
Maar zit nog dan steeds met naar rechts trekken auto bij remmen. Ga straks de remklauw links nog eens checken.
 

Xedrah

Donateur 2024
Die toerenteller die op hol slaat doet me denken aan een slecht massacontact. Heb je al een betere of extra verbinding tussen accu, chassis en motor aangebracht?
 

ciaobapao

Donateur 2023
Gisteren de handremvoeringen vv.
Handrem pakte niet meer (hoogste stand). Afstellen via afstelbout lukte niet.
Had vorige week na olie en -filter wissel op de brug in Westpoort remklauw en - schijf linksachter losgehaald om eea te checken. Bleken de voeringen volledig versleten te zijn.
Nu met de nwe voeringen weer goed functionerend en kunnen zien hoe de stelbout werkt.
Nu een week revalideren. Valt niet mee de hele dag op je knieën op de parkeerplaats de voeringen te vv ;-)

Before / after...
 

Bijlagen

  • IMG_20240203_095837.jpg
    IMG_20240203_095837.jpg
    140,6 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20240203_133519.jpg
    IMG_20240203_133519.jpg
    116,1 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:

ciaobapao

Donateur 2023
Opgelost.
Afgelopen maanden in mijn zoektocht naar de oorzaak van het naar rechts trekken van de auto bij remmen, de auto nog laten uitlijnen i.v.m. de vervangen draagarmen. Dit lostte het echter niet op.
Toen de remklauw links vv. Wellicht dat de remwerking links minder goed was door deze verroestte zuiger:

omegarem4.jpg

omegarem5.jpg

omegarem6.jpg

omegarem7.jpg

Maar ook dit lostte het niet op. Ik voelde en hoorde echter steeds bij het remmen dat er links speling zat.

Aangezien de remklauw vervangen was, moest het dus toch iets met die linker draagarm zijn. Ik had de bouten bij vervanging netjes met 120Nm vastgezet (ooit een advies van een forumlid), dus dacht dat die goed vast moesten zitten.
Jacco had echter al eens eerder aangegeven dat je die bouten na vv van de draagarm na een paar dagen nog eens moest natrekken. Dus ik check vanmorgen de achterste bout... En ja hoor, de moer zat niet goed vast, pffff.... kon hem nog ruim een halve slag vaster zetten. Dus of die 120Nm is niet correct, of de bout/moer is door het rijden en na het "zetten" van de arm iets losser geraakt. Maar dus net genoeg dat de arm bij het remmen niet strak genoeg zat, waardoor de auto dus naar rechts trok. Ik testrijden, en.... problem solved!!!

Met de oude draagarmen had ie links dus idd teveel speling in de oude rubbers omdat de auto naar rechts begon te trekken bij remmen. Vervangen van de draagarmen was dus wel de oplossing, alleen moest die achterste bout links dus wat vaster, lesson learned... voor een volgende keer weet ik het d:)b
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Eenmaal goed gemonteerd zou natrekken niet nodig hoeven te zijn. Wel zorgen dat de auto voor je het aantrekt niet alleen terug op de wielen staat maar ook in de normaalstand, dus even goed laten inveren en bij voorkeur even heen en weer rollen. Als je bouten en moeren goed zijn (vrij van roest / troep maken voor hergebruik) is 1x aantrekken daarna genoeg.

Hopelijk is het gat in je subframe nu niet ovaal gesleten. Ook dat hebben we al vaker langs zien komen helaas. De voorste bus zal er in ieder geval aardig wat extra door geleden hebben.
 
Bovenaan