Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega 2.0 16V Diamond 1998

Altijd laten uitlijnen! Het stuur verstellen is geen degelijke oplossing.

Welk merk heb je trouwens ingebouwd?

Advies is trouwens om ophangingsonderdelen links en rechts te vervangen. Het heeft weinig zin nu geld uit te geven aan uitlijning als je over een paar weken de andere kant moet vervangen. Ze slijten namelijk links en rechts over het algemeen even snel. Als de schokdempers ook oud zijn, is het aan te bevelen die meteen mee te vervangen. Half werk is vaak dubbel werk. :)
 

ciaobapao

Donateur 2023
Altijd laten uitlijnen! Het stuur verstellen is geen degelijke oplossing.

Welk merk heb je trouwens ingebouwd?

Advies is trouwens om ophangingsonderdelen links en rechts te vervangen. Het heeft weinig zin nu geld uit te geven aan uitlijning als je over een paar weken de andere kant moet vervangen. Ze slijten namelijk links en rechts over het algemeen even snel. Als de schokdempers ook oud zijn, is het aan te bevelen die meteen mee te vervangen. Half werk is vaak dubbel werk. :)
Ja, stuurstangen afstellen en uitlijnen las ik al op internet. Beide kanten de draagarmen en schokbrekers vv.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Laten uitlijnen en er voor laten zorgen dat de stuurpitmanarm recht staat, daarna kan je altijd nog je stuur aanpassen als dat nodig is
En eigenlijk beide draagarmen vervangen
 

Xedrah

Donateur 2024
Ik zou alles laten controleren met uitlijnen. Sporing en wielvlucht kun je zelf niet doen. Dat komt zo precies. En work arounds ben ik in dit geval niet voor.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Na vervanging en op de juiste manier bevestigd (draagarm ondersteund door assteun zodat wielnaaf loodrecht naar beneden hangt en beide bouten bij de rubbers vastgezet met 120 NM) draait mijn stuur niet meer naar links bij remmen en trekt de auto niet meer naar rechts.
Nou, inmiddels blijkt ie toch nog naar rechts te trekken bij hard remmen bij 80+ km (te vroeg gejuicht) ondanks het vv van de remschijven en -blokken, de schokdempers en draagarmen. Ach kan er mee leven, doe er voorlopig niks meer aan. Hij is er mee door de apk gekomen afgelopen juli. Rijdt verder prima.

Gisteren nog wel de oppervlakkige roest van de achterste bevestiging vd draagarmen afgeschuurd en er roestomvormer/-primer op gespoten.
 
Laatst bewerkt:

Vega

Medewerker
Administrator
ondanks het vv van de remschijven en -blokken
Heb je die goed ingeremd? Dat is belangrijk!

Ben je naar een uitlijner geweest na vervangen draagarmen?
Is dat gedaan? En ook door een die het snapt hoe het moet.

Beide armen zijn vervangen. Rechts was eerder met de apk gedaan.
Weet je ook zeker of ze dat goed hebben gedaan, ook daar te veel prutsers gezien met schade daardoor.

Ach kan er mee leven, doe er voorlopig niks meer aan.
Kan ik mij voorstellen maar zou het wel porberen op te lossen

Is de hulppitmanarm spelingsvrij?
 

ciaobapao

Donateur 2023
Heb je die goed ingeremd? Dat is belangrijk!
Nee niet echt. Ik las ergens hier op het forum daar wel iets over: meerdere keren tot 80 km optrekken en dan remmen. Heb dat wel een paar keer gedaan na vervanging maar niet exact volgens de beschrijving. Heb de schijven en blokken in juni vv dus rij er al weer een half jaar mee.

Is dat gedaan? En ook door een die het snapt hoe het moet.
Uitlijnen wil ik nog laten doen nu ik die linker draagarm weer heb vv.

Weet je ook zeker of ze dat goed hebben gedaan, ook daar te veel prutsers gezien met schade daardoor.
Draagarm rechts was door mijn garage met apk begin juli gedaan. Daar was ik niet bij dus weet niet of het op de juiste manier gedaan is. Mag ervan uitgaan van wel.
Links heb ik onlangs zelf gedaan zoals eerder beschreven (120NM vastgezet met asondersteuning).

Is de hulppitmanarm spelingsvrij?
Ja, heb beide vv.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Nee niet echt. Ik las ergens hier op het forum daar wel iets over: meerdere keren tot 80 km optrekken en dan remmen. Heb dat wel een paar keer gedaan na vervanging maar niet exact volgens de beschrijving. Heb de schijven en blokken in juni vv dus rij er al weer een half jaar mee.

Opbouwen. Beginnen met rustig afremmen tot net voor stilstand en dan weer optrekken en iets harder remmen, dat een aantal keren achter elkaar tot je hem een keer of wat vanaf 80 met flinke kracht afremt (niet overdrijven, de ABS mag in rust blijven), uiteraard met tussenpozen zodat het ook weer wat kan afkoelen.

Heb je gecontroleerd bij het v.v. van de blokken of de zuigers van de remklauwen vrij bewegen? Als er een niet helemaal terugtrekt (of vertraagd) dan gaat ie ook naar die kant trekken.

Uitlijnen wil ik nog laten doen nu ik die linker draagarm weer heb vv.

Jammer. Dat kun je beter direct na het wisselen doen. Velen onderschatten wat een lichte afwijking in de uitlijning kan doen.

Dit i.c.m. slechts aan één kant eerst een draagarm (laten) vervangen heeft als vervelende consequentie dat je slechte arm nog harder achteruit gaat als dat nog mogelijk was, en je nieuwe rubbers krijgen ook hard op hun flikker dus die schrijf je ook in een paar 1000km af.

Ik zie dat helaas vaker, één voor één dingen doen en tussendoor wel kilometers maken, het resultaat is meestal dat het nieuwe spul in no-time weer stuk is en dat is zo zonde van het geld en tijd.

Draagarm rechts was door mijn garage met apk begin juli gedaan. Daar was ik niet bij dus weet niet of het op de juiste manier gedaan is. Mag ervan uitgaan van wel.
Links heb ik onlangs zelf gedaan zoals eerder beschreven (120NM vastgezet met asondersteuning).

Dat is niet de manier. Bij het vervangen zet je de draagarmen vast op een manier dat ze er niet uit rammelen maar de bussen wel vrij kunnen bewegen. Auto heen en weer rollen, in normale stand in zijn veren laten komen, en dán vast trekken op moment.

Alleen de as ondersteunen voldoet niet: het is je vast weleens opgevallen dat de auto na het opkrikken en weer laten zakken hoog op z'n veren staat. Dan staan je draagarmen dus ook nog niet in de normaal stand. Als je hem zo gaat vast trekken zakt het later weer wat verder in, zeker met verouderde slappe schokdempers zijn die nieuwe bussen dan vlot klaar.

Ik zou voor uitlijnen die bussen nog eens los zetten, even aan je subframe trekken zodat ie lekker heen en weer schommelt, en dan alsnog goed vastzetten. Dan is het hopelijk nog op tijd en heb je wat aan je nieuwe onderdelen.

Ja, heb beide vv.
Er zit maar 1 hulp pitmanarm onder de auto. Heb je die aan het stuurhuis ook moeten vervangen?


Let erop dat je de voorkant nog zo goed kunt maken, als de achterbrug speling heeft ga je nooit een auto krijgen die rechtuit spoort. Bij een vroegere B1 durf ik de aanname te doen dat de achterste rubbers van het subframe achter gaar zijn, dan heb je een kwispelende kont. Heb je die al eens bekeken, hoeveel scheurtjes zitten daar in?
 

ciaobapao

Donateur 2023
Inremmen - dus dat kan nog steeds? Ga ik doen.

Remklauw links - de remzuiger had idd wat lichte roest meen ik me te herinneren. Dus zou de boosdoener kunnen zijn. Ben vergeten nader te checken. Ga ik nog doen.

Draagarmen - dat bevestigen heb ik wat makkelijk over gedacht, blijkt nu. Waarsch omdat ik ze jaren geleden bij een andere B1 ook had vv en de auto toen gewoon weer strak reed. Zal de extra tips nog eens uitvoeren.

Hulp pitmanarm - is niet vv. Zijn ze met de apk ook niet tegenaan gelopen kennelijk. Was in de war met de stangetjes achter de schokbrekers.

Draagarmen achter - waren laatst nog gecheckt door monteur toen ik wilde laten uitlijnen. De rubbers hadden idd wat speling (oud), ook die platte schijfrubbers, dus zal allicht mede-oorzaak zijn van het naar rechts trekken bij remmen. Uitlijnen zou daardoor niet optimaal gedaan kunnen worden zei hij, en is dus ook niet gedaan. Hij vond het niet de moeite waard om de rubbers te vv omdat hij die roest bij de bevestiging aan de dorpels zag. Inmiddels bleek het oppervlakkig te zijn en heb ik afgelopen zaterdag ontroest.
Wil binnenkort toch laten uitlijnen (zo goed als mogelijk is) vanwege scheef staan stuur en omdat de draagarmen voor, vv zijn.
 
Laatst bewerkt:

ciaobapao

Donateur 2023
Heb de auto komende januari 3 jr in mijn bezit. Was volgens mij een vd laatste B1's voor onder de 600 € op MP :-) . Had 150.000 op de teller, inmiddels richting 190.000.
Motor loopt nog soepel. Alleen loopt sinds een klein jaartje de stationair wat laag (5000 toeren) slaat daardoor nog wel eens af bij stoplicht.
 

Bijlagen

  • IMG_20231225_151249.jpg
    IMG_20231225_151249.jpg
    326,4 KB · Weergaven: 2
  • IMG_20231225_151310.jpg
    IMG_20231225_151310.jpg
    240,2 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:

B-Buster

Medewerker
Administrator
Inremmen - dus dat kan nog steeds? Ga ik doen.

Dat heeft nu geen zin meer. Je doet dat enerzijds om de eerste laag coating van de blokken te remmen en tegelijkertijd de remschijven op temperatuur te laten komen. Die kans heb je eenmalig, direct na montage. Het hoeft niet fout te gaan als je dit niet doet, maar het is wel beter.

Als bijv. de contactvlakken op de naaf, waar je de remschijf tegenaan monteert, niet schoon gemaakt zijn heeft het al geen zin meer. Optimale voorbereiding en ingebruikname = langer plezier van je onderdelen.

Remklauw links - de remzuiger had idd wat lichte roest meen ik me te herinneren. Dus zou de boosdoener kunnen zijn. Ben vergeten nader te checken. Ga ik nog doen.

Dat zeker even checken dan idd.

Draagarmen - dat bevestigen heb ik wat makkelijk over gedacht, blijkt nu. Waarsch omdat ik ze jaren geleden bij een andere B1 ook had vv en de auto toen gewoon weer strak reed. Zal de extra tips nog eens uitvoeren.

Gewoon nog eens doen.

Hulp pitmanarm - is niet vv. Zijn ze met de apk ook niet tegenaan gelopen kennelijk. Was in de war met de stangetjes achter de schokbrekers.

Ok. Check zelf nog maar eens de speling. Je mag die hulparm (passagierskant) niet op en neer kunnen bewegen. Helaas tevens een onderdeel waarvan we al meermaals hebben gemerkt dat nieuwe aftermarket zoals Febi al stuk uit de doos komt, dat kun je alleen origineel monteren (succes, eBay in de gaten houden) of de oude originele upgraden met een lager. Dat laatste is meteen een upgrade.

Draagarmen achter - waren laatst nog gecheckt door monteur toen ik wilde laten uitlijnen. De rubbers hadden idd wat speling (oud), ook die platte schijfrubbers, dus zal allicht mede-oorzaak zijn van het naar rechts trekken bij remmen. Uitlijnen zou daardoor niet optimaal gedaan kunnen worden zei hij, en is dus ook niet gedaan.

Dat klopt, als daar speling in zit wordt het resultaat niet optimaal. De voorkant lijn je immers uit op de positie van de achterwielen. Als daar speling op zit varieert voor en achter onder het rijden teveel van elkaar = onrustig weggedrag.

Hij vond het niet de moeite waard om de rubbers te vv omdat hij die roest bij de bevestiging aan de dorpels zag. Inmiddels bleek het oppervlakkig te zijn en heb ik afgelopen zaterdag ontroest.
Wil binnenkort toch laten uitlijnen (zo goed als mogelijk is) vanwege scheef staan stuur en omdat de draagarmen voor, vv zijn.

Wat een onzin. Als de rest van de auto in orde is dan donuts vervangen, hoefijzers wisselen en het rijdt waarschijnlijk een stuk beter. De bussen voor de achterste draagarmen slijten niet zo hard, maar kunnen op die leeftijd ook gaar zijn. Daar moet helaas het hele subframe voor zakken, de bouten gaan eruit richting de buitenkant, daar zitten je balken bij in de weg. Briljante constructie van Opel.

In ieder geval een uitlijner opzoeken die er wat meer mee heeft dan deze knuppel. Ik heb een goede, maar helaas wat ver uit de richting voor jou.

Heb de auto komende januari 3 jr in mijn bezit. Was volgens mij een vd laatste B1's voor onder de 600 € op MP :-) . Had 150.000 op de teller, inmiddels richting 190.000.
Motor loopt nog soepel. Alleen loopt sinds een klein jaartje de stationair wat laag (5000 toeren) slaat daardoor nog wel eens af bij stoplicht.

500 toeren denk ik? Dat is zonder airco als de motor warm is redelijk ok, iets meer zou mogen. Met airco aan moet ie er een 100 a 150rpm bij doen. Kun je evt. wat hoger instellen. Voor je dat (laat) doen zou ik de toerental regelaar schoonmaken, mogelijk is die wat vervuild.
 

ciaobapao

Donateur 2023
500 toeren denk ik? Dat is zonder airco als de motor warm is redelijk ok, iets meer zou mogen. Met airco aan moet ie er een 100 a 150rpm bij doen. Kun je evt. wat hoger instellen. Voor je dat (laat) doen zou ik de toerental regelaar schoonmaken, mogelijk is die wat vervuild.
Waar zit die toerental regelaar?
 

Xedrah

Donateur 2024
Hij zit tegen het gasklephuis. Dus inlaatbuis demonteren en dan zie je hem zitten.


Zie link voor een foto.

Ik maakte deze altijd schoon met een straal remmenreiniger in alle openingen. Dan was ie weer goed.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Gisteren de stationairregelaar gedemonteerd en schoongemaakt. Stationair loopt nu iets hoger rond 700 en rustig. Heeft wel geholpen kennelijk.
De boel keertje goed schoonmaken is denk ik geen overbodige luxe :')
 

Bijlagen

  • omegastationairregelaar1.jpg
    omegastationairregelaar1.jpg
    126,4 KB · Weergaven: 8
  • omegastationairregelaar2.jpg
    omegastationairregelaar2.jpg
    119,5 KB · Weergaven: 4
  • stationairregelaar3.jpg
    stationairregelaar3.jpg
    143,5 KB · Weergaven: 5
  • stationairregelaar4.jpg
    stationairregelaar4.jpg
    152 KB · Weergaven: 8
  • stationairregelaar5.jpg
    stationairregelaar5.jpg
    104,4 KB · Weergaven: 8

dolf24v

Donateur 2024
Gisteren de stationairregelaar gedemonteerd en schoongemaakt. Stationair loopt nu iets hoger rond 700 en rustig. Heeft wel geholpen kennelijk.
De boel keertje goed schoonmaken is denk ik geen overbodige luxe :')
Zit wel nog melding in ...motor lampje brand nog of zie ik t verkeerd ?
 
Bovenaan