Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega 2.0 16V Diamond 1998

ciaobapao

Donateur 2023
Remschijven en -blokken voor vv
2 weken geleden vv in de hobbyhal te Westpoort.
Trekt idd nog steeds licht naar rechts bij hard remmen, zoals Jacco verwachtte.

Is hiermee wel 2 jr door de apk gekomen. Kijken hoe het volgende week met de apk gaat.
Daarna linker remklauw checken.

Gisteren stabilisatorstang linksvoor vv. Reed al 1.5 jr met dat irritante geklop op klinkerwegen.
Voor 2 moeren los- en daarna bij de nwe stang weer vastdraaien had ik toch 1.5 u een brug bij de hobbyhal nodig. Moest half aan de ringsleutel 19 hangen om kracht te kunnen zetten om de verroeste moeren los te krijgen. Daarbij met steeksleutel 17 het meedraaien vd bout tegenhouden, pffff... zal ook nooit eens makkelijk gaan.
Kon maar steeds korte slagen maken bij losdraaien, dus ben je wel een tijdje mee bezig. Omdat het tegen sluitingstijd liep, de bout maar afgeslepen met slijptol. Daarna de moeren van de nieuwe stang erop en net tegen sluitingstijd klaar.

Foto's, before - after

Die schijf en remblokken zijn al een hele tijd niet serieus met elkaar in contact geweest. Daardoor zie je de putjes ook.

Denk dat je remklauw wat aandacht nodig heeft. Wellicht zijn de geleidepinnen niet glad meer, of doet de zuiger z'n werk niet.. dat zal onderzocht moeten worden.

Dit ga je met alleen nieuwe schijven en blokken niet oplossen en als je bij een APK station laat keuren die het serieus nemen krijg je een afkeur op teveel verschil tussen links en rechts als de andere kant wel een mooi schoongeremde schijf laat zien.
Zal die geleide pinnen idd nog ff checken.
 

Bijlagen

  • IMG_20230610_125628.jpg
    IMG_20230610_125628.jpg
    220,6 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20230610_125642.jpg
    IMG_20230610_125642.jpg
    199 KB · Weergaven: 21
  • IMG_20230610_111420.jpg
    IMG_20230610_111420.jpg
    151,1 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20230610_111432.jpg
    IMG_20230610_111432.jpg
    110 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20230610_112814.jpg
    IMG_20230610_112814.jpg
    186,4 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20230610_112805.jpg
    IMG_20230610_112805.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20230610_120237.jpg
    IMG_20230610_120237.jpg
    79,4 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20230610_125130.jpg
    IMG_20230610_125130.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20230625_141035.jpg
    IMG_20230625_141035.jpg
    134,3 KB · Weergaven: 17

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je draagarmrubber is ook gaar zie ik, en die schokdempers zien er erg antiek (lees: fabrieksorigineel) uit. Die doen het niet meer. Helpt allemaal niet mee met het in spoor blijven als je remt.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Je draagarmrubber is ook gaar zie ik, en die schokdempers zien er erg antiek (lees: fabrieksorigineel) uit. Die doen het niet meer. Helpt allemaal niet mee met het in spoor blijven als je remt.
Nu je het zegt Jacco, ik had idd in 2014 met mijn 2e B1 Omega ook zo'n issue met scheeftrekken bij remmen (staat ook een heel relaas van op dit forum :D). Maar was wel behoorlijk erger dan bij deze Omega. Toen trok ie soms ook scheef bij rechtdoor rijden (corrigeren stuur de tegengestelde kant op). Heb toen de draagarmen vv, waarna hij niet meer scheef trok bij remmen.
Van de schokbrekers wist ik niet dat dat ook scheelt als ze oud zijn. Maar dat weet ik nu dan ook...
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die schokdempers hebben als taak je wielen op het asfalt te houden, als ze slap worden duikt je neus, daardoor verandert de wiel geometrie. Combineer dat met versleten rubbers en je gaat niet meer rechtdoor.

Na het inremmen van je nieuwe set kun je snel genoeg zien of de blokken de schijven volledig raken en dus een egaal patroon laten zien op de schijven. Als dat zo is dan is het prima en moet je de oorzaak elders zoeken.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Remschijven waren wel heel erg op.
Buiten de nog originele schokdempers, zijn ook de veren nog origineel, deze zou je dan ook gelijk moeten vervangen als je de dempers doet.
Waren de wiellagers nog goed?
 

ciaobapao

Donateur 2023
Remschijven waren wel heel erg op.
Buiten de nog originele schokdempers, zijn ook de veren nog origineel, deze zou je dan ook gelijk moeten vervangen als je de dempers doet.
Waren de wiellagers nog goed?
Vd week voordemperscheck: bij induwen op spatbord boven het wiel, staan ze aan beide kanten netjes na 1x naar boven weer stil. Of is dat geen betrouwbare check? De neus duikt bij hard remmen ook niet naar beneden. Wiellagers nog goed, althans hoor niks aanlopen bij rijden.
Viel me trouwens gisteren op (nog ff tanken voor de oude prijs :D) dat bij hard remmen het naar rechts trekken al een stuk minder is dan voorheen. Kennelijk leveren hierin de nwe schijven en blokken wat resultaat.
Ik wacht komende donderdag af wat uit de APK komt.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Vd week voordemperscheck: bij induwen op spatbord boven het wiel, staan ze aan beide kanten netjes na 1x naar boven weer stil. Of is dat geen betrouwbare check? De neus duikt bij hard remmen ook niet naar beneden. Wiellagers nog goed, althans hoor niks aanlopen bij rijden.
Viel me trouwens gisteren op (nog ff tanken voor de oude prijs :D) dat bij hard remmen het naar rechts trekken al een stuk minder is dan voorheen. Kennelijk leveren hierin de nwe schijven en blokken wat resultaat.
Ik wacht komende donderdag af wat uit de APK komt.
Ow misverstand, trekken naar rechts toch nog als voorheen bij zo'n 80 km/u. Bij lage snelheid stuk minder.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Begin maar eens met je draagarmrubbers te (laten) doen. Dat moet je toch als je wilt voorkomen dat je banden erdoor verprutst worden.

Door een beetje te duwen op je voorkant kun je geen schokdempercheck doen. Jij kunt nooit zo hard en snel achter elkaar die auto laten inveren als wat er onderweg gebeurd. Aan de conditie van die veerpoten op je foto's is al te zien dat die erg oud zijn, het zijn originele aan de stickers te zien dus die zijn gewoon gaar op deze leeftijd.

Versleten staat niet direct gelijk aan slap, en zover moet je het sowieso niet laten komen want dan kun je het hele onderstel gaan vervangen omdat alles naar de kl*te getrokken is.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Begin maar eens met je draagarmrubbers te (laten) doen. Dat moet je toch als je wilt voorkomen dat je banden erdoor verprutst worden.

Door een beetje te duwen op je voorkant kun je geen schokdempercheck doen. Jij kunt nooit zo hard en snel achter elkaar die auto laten inveren als wat er onderweg gebeurd. Aan de conditie van die veerpoten op je foto's is al te zien dat die erg oud zijn, het zijn originele aan de stickers te zien dus die zijn gewoon gaar op deze leeftijd.

Versleten staat niet direct gelijk aan slap, en zover moet je het sowieso niet laten komen want dan kun je het hele onderstel gaan vervangen omdat alles naar de kl*te getrokken is.
Ok.
 
Bij het vervangen van de draagarm(rubbers), wel een tip: kies voor kwaliteit. Ik heb destijds een setje draagarmen van Lemförder eronder laten zetten, incl nieuwe schokdempers. Draagarmen van €30 voor een setje heeft geen zin. Dat kost alleen veel sleuteltijd en uitlijnen zonder echt goed resultaat.
 

ciaobapao

Donateur 2023
APK
Vorige week vrijdag weer voor een jaar goedgekeurd !
Moest de katalysator laten vv, die kwam qua CO niet meer onder de toegestane waarde. Dus kostte wel een duit :-( Verder remleiding linksvoor moeten laten ontroesten. Scheef trekken bij remmen was geen afkeurpunt, kennelijk binnen de marge. Dus ga komende tijd draagarmen en schokdempers/veren voor vv.
 
Als tip: na het vervangen moet de boel natuurlijk uitgelijnd worden. Zorg ervoor dat de achterste spoorstangen gangbaar zijn. Bij mij waren ze compleet vastgerot en de “moer” was inmiddels rondgedraaid. Kon toen nog een 2e keer terug om die ook te laten vervangen. Daarna trouwens nog een 3e keer omdat de auto ná het vervangen van de spoorstangen eerst volledig teruggeveerd moet zijn en de banden zich even moeten “zetten” door pakweg 20 meter vooruit en achteruit te rijden.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Als tip: na het vervangen moet de boel natuurlijk uitgelijnd worden. Zorg ervoor dat de achterste spoorstangen gangbaar zijn. Bij mij waren ze compleet vastgerot en de “moer” was inmiddels rondgedraaid. Kon toen nog een 2e keer terug om die ook te laten vervangen. Daarna trouwens nog een 3e keer omdat de auto ná het vervangen van de spoorstangen eerst volledig teruggeveerd moet zijn en de banden zich even moeten “zetten” door pakweg 20 meter vooruit en achteruit te rijden.
Goed dat je het zegt. Check ik dat ook. Had al eens foto's gemaakt.
 

Bijlagen

  • omegaspoorstang1.jpg
    omegaspoorstang1.jpg
    188,5 KB · Weergaven: 8
  • omegaspoorstang2.jpg
    omegaspoorstang2.jpg
    107,6 KB · Weergaven: 8
  • omegaspoorstang3.jpg
    omegaspoorstang3.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 8
Dit zijn nog de spoorstangen van de vooras. Als ze er zo uitzien, loont het de moeite wel ze eens mee te vervangen.

Ik doelde zelf nog op de spoorstangen bij de achteras. Die worden vaak nauwelijks aangeraakt en roesten/rotten dan ook snel vast.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als die auto nog goed genoeg is om een flink aantal jaren mee vooruit te kunnen en je hebt de ambitie om de eigenaar te blijven zou ik dat allemaal vervangen. Alle armen op de foto's zien er te oud uit om betrouwbaar te zijn. Het wordt mogelijk al een werk om die moeren los te krijgen.

Indien de stuurstangen van de achterwielen er zo uitzien meteen doen, anders krijgen ze het niet uitgelijnd. Je hoefijzers en donuts niet vergeten achter, als die gaar zijn (vast wel) krijgen ze die auto nooit goed rechtuit sporend.

Beter 1x goed dan pleisters blijven plakken. Schokdempers en bijbehorende rubbers + lagers niet vergeten als mijn eerste zin van toepassing is.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Na vv draagarmen voor en schokbrekers, trekt de auto bij remmen nog steeds naar rechts.
Vorige week bij mijn garage laten kijken om gelijk te laten uitlijnen. Blijkt dat rubber v stabilisatorstang rechtsachter behoorlijk gaar is waardoor de bevestigingsbout niet meer centraal in gat zit. Volgens hun zou dat het scheeftrekken bij remmen veroorzaken. Ook de achterasrubbers (donuts) zijn uitgedroogd en hebben veel speling. Zouden vv moeten worden.
Echter, de dorpel rechtsachter waar draagarm (met donut) aan bevestigd zit, is behoorlijk verroest. Zou volgens monteur geen zin meer hebben om nog geld aan te spenderen. Uitlijnen had dus ook geen zin.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Op die plek zien we ze steeds vaker slecht worden, tot aan het los zitten van de bevestiging van de draagarm aan toe. Dat is een serieuze reparatie als je daar een ander stuk in wilt laten zetten.

Jammer dat dat nu pas gezien wordt, na je investeringen. Om die reden sturen wij de Omega's die bij ons ter reparatie aangeboden meteen weg als we zoiets aantreffen: eerst bij een plaatwerker laten bekijken en beslissen of het allemaal nog de moeite waard is voor er technische ingrepen gedaan worden.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Ja balen. Met de apk is er niks over gezegd.
Ik heb het zelf ook niet eerder gecheckt. Was steeds met de ophanging voor bezig geweest.
Ga vandaag brug huren en nog eens even goed kijken.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Roestduivel
 

Bijlagen

  • IMG_20230926_151129.jpg
    IMG_20230926_151129.jpg
    150 KB · Weergaven: 8
  • IMG_20230926_151210.jpg
    IMG_20230926_151210.jpg
    154,8 KB · Weergaven: 6
  • IMG_20230926_151248.jpg
    IMG_20230926_151248.jpg
    159,8 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20230926_151254.jpg
    IMG_20230926_151254.jpg
    143,3 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20230926_151210.jpg
    IMG_20230926_151210.jpg
    154,8 KB · Weergaven: 6
  • IMG_20230926_151254.jpg
    IMG_20230926_151254.jpg
    143,3 KB · Weergaven: 8
  • Screenshot_20230926_173558_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    Screenshot_20230926_173558_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    59,2 KB · Weergaven: 8
Bovenaan