Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega 2.0 16V Diamond 1998

B-Buster

Medewerker
Administrator
Zo te zien zit het allemaal nog aan elkaar. Kun je er al ergens doorheen drukken of is het vooral oppervlakte roest? Het kan er daar snel eng uit gaan zien terwijl er nog genoeg over is om het te herstellen.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Is oppervlakkig. Daarom ff gecheckt. Heb nog 10 mnd apk, dus wilde ff weten of ik er nog veilig mee kon rijden.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Los van de roest en of ik het ga bewerken, heeft de auto nog een issue sinds de draagarmen vernieuwd zijn.
Met de apk had men bij de garage de rechter draagarm vv vanwege teveel speling vd fuseekogel. Hiermee kwam de auto iig door de keuring. De linker draagarm zou ik dan zelf vv.
Met de nwe draagarm rechts stond het stuur iets scheef, op 10 u maar spoorde wel goed.
Echter nadat ik de draagarm links heb vv, beweegt het stuur iets naar links (naar 9 u) bij het remmen, kennelijk om het trekken naar rechts te compenseren en de auto in het rechte spoor te houden. Rij je daarna over een oneffenheid in de weg dan beweegt het stuur weer naar rechts op 10 u. De auto spoort dan wel goed tot je weer remt. Dit had ik niet met de oude linker draagarm. Dit zou betekenen dat er ergens speling in een vd rubbers vd linker draagarm zit (?) Heb dinsdag nog gecheckt maar kan het niet vinden.
Dus heb het wel even helemaal gehad met de Omega. Jaren terug bij mijn 2e Omega had ik ook de draagarmen voor vv en reed de auto weer helemaal strak.
 
Laatst bewerkt:
Begint natuurlijk met merk en kwaliteit. B merk spullen sporen gewoon niet zo goed. Als er links en rechts verschillende merken zijn gemonteerd kán het zijn dat ook de stijfheid van de rubbers anders is en daarmee ook raar gedrag vertoont. Zijn ze ook juist gemonteerd? Lees: rubbers recht en aangetrokken met belasting op de voorstoelen (dacht 75kg per voorstoel)?

Last but not least: na het vervangen van een of meerdere ophangingsdelen altijd opnieuw uitlijnen. Doe je dat niet, dan krijg je geheid vreemd weggedrag. Of je moet net toevallig heel veel geluk hebben en ‘m precies goed hebben. Die kans is echter nihil.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Een goede uitlijner hebben is ook een must, er zijn er genoeg die hem met alles in het groen goed denken te hebben maar dan rijden ze nog steeds kak. Wat volgens die uitlijncomputers binnen de marge valt is veel te ruim.

Leuk dat er naar de voorkant is gekeken, maar is achter ook alles strak? Voor lijn je uit op de achteras, staat die scheef onder de auto of heeft deze speling dan kun je een goede uitlijning en voorspelbaar weggedrag op je buik schrijven.

Tijd om er goed naar te laten kijken.
 

ciaobapao

Donateur 2023

Bijlagen

  • IMG_20230926_151331.jpg
    IMG_20230926_151331.jpg
    129,3 KB · Weergaven: 2
  • IMG_20230926_151336.jpg
    IMG_20230926_151336.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 2
  • IMG_20230926_151343.jpg
    IMG_20230926_151343.jpg
    127,7 KB · Weergaven: 2
  • IMG_20230926_151348.jpg
    IMG_20230926_151348.jpg
    114,4 KB · Weergaven: 2

ciaobapao

Donateur 2023
Het uitlijnen waarvoor ik vorige week vrijdag (zie post) naar de garage was gegaan, hebben ze niet gedaan vanwege die speling van het rubber in die stab stang rechtsachter (zie foto). Die kun je dan toch vv denk ik dan? Maar dat vonden ze de moeite niet waard vanwege de roest.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator

Als daar speling op zit krijg je die auto nooit goed uitgelijnd.

Denk dat ze geen zin hadden om aan een oude auto te werken, lees: moeite te doen. De mening van zo'n monteur zou ik daarom totaal niet interessant vinden.

De les die we kunnen trekken uit het doen van talloze Omega's is heel simpel als het op het onderstel aankomt: je doet het goed of niet. Hier is het voorlopig nog niet goed aangepakt, maar slechts deels. Je Omega kan perfect rijden maar dan zul je nog wat stappen moeten zetten.

Voor je er meer euro's in steekt zeg ik ook hier weer: laat de staat van je bodem eerst eens beoordelen door mensen die er verstand van hebben. Die hebben we hier, rijd bijvoorbeeld eens bij @clach langs en laat hun kijken hoe toekomstbestendig je auto is. Heeft het zin, dan maak je de rest in orde of je laat dat doen.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Gisteren de draagarm links vervangen voor een nieuwe.

Van de vorige vervanging had ik nog een foto op mijn telefoon (before - after) staan. Daar zag ik dat de nieuwe draagarm een ovaal gat had bij de achterste bevestiging. Had ik geen erg in toen, maar nu ik dit op die foto zag, vermoedde ik dat het stuurgedrag bij remmen door speling in de achterste bevestiging zou moeten komen.

Na vervanging en op de juiste manier bevestigd (draagarm ondersteund door assteun zodat wielnaaf loodrecht naar beneden hangt en beide bouten bij de rubbers vastgezet met 120 NM) draait mijn stuur niet meer naar links bij remmen en trekt de auto niet meer naar rechts.

Het stuur staat nog wel op 10 voor 4, maar de auto spoort goed recht. Dat stuur kun je loshalen en weer in rechte stand vastzetten? Of toch via uitlijnen laten doen?
 

Bijlagen

  • omegadraagarm2.jpg
    omegadraagarm2.jpg
    109,3 KB · Weergaven: 5
Bovenaan