Het heeft toch enkel te maken met frictie en hittebestendigheid?
Wanneer green stuff als compound meer frictie geeft op de remschijven als standaard
en wanneer die zelfde green stuff blokken ook evenredig hogere werktemperaturen aan kunnen zou je in theorie toch niet belemmerd worden in gewicht van de auto? Al is hoe minder kg, hoe minder warmteontwikkeling door een kortere remtijd voor de vertraging altijd beter voor de reserves. Red stuff kan nog veel hogere werktemperaturen aan dacht ik en kan daarmee ook meer kg's verwerken. Toch vind ik het nog altijd vreemd dat de fabrikant 1000kg als een "grens" op geeft voor de compound op zich....?
Wanneer de remschijven bijvoorbeeld geventileerd zijn, is er een betere warmteafvoer dan met niet geventileerde schijven met als gevolg een langere tijdsduur voor de blokken te warm worden. Daarmee zou je dus met de zelfde remblokken op een auto met geventileerde schijven meer gewicht en hogere snelheden kunnen verwerken als met een auto waar niet geventileerde schijven op zitten? In deze vergelijking kun je dus niet eenvoudig weg zeggen dat de blokken een bepaald aantal kg's kunnen verwerken. Het zelfde geldt wanneer je grotere remschijven (diameter) monteert met de zelfde remklauwen (middels een adapter) en blokken. Hier kun je door het hefboomeffect en de betere koeling vele malen harder en langer remmen als met de standaard schijven.
Ik heb een Nissan 300ZX TwinTurbo met Hawk remblokken, standaard remklauwen met adapter en grotere remschijven. Alles in 2 stappen geupgrade. Elke stap is een wereld van verschil geweest. Daarbij zijn voor deze auto met standaard 300pk ook gewoon ebc green stuff blokken te krijgen. De 300ZX weegt overigens ook bijna 1700kg dacht ik.
Een heel verhaal, hopelijk zonder te veel onjuistheden. Tijd voor