Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Verdrietig baasje van een gebroken Omega (riem)

Hier was ik al een beetje bang voor. Ik hoop voor je dat het uiteindelijk weer goed komt en dat de kosten toch nog wat gaan meevallen. In ieder geval sterkte ermee.

Groet,

Walter
 
Belgje zei:
Nu heel even raar doen ; volgens de dealer is omdat de waterpomp vastdraaide even later de distributieriem geknald (raar in mijn ogen maarja)
deze was daadwerkelijk over . :X

Uiteraard wat denk jij dan. Bij een xev is de w.pomp aangedreven door de distririem.
Weet je hoeveel kracht daar op staat.

Dat is dan trouwens weer een voordeel van een v6, daar wordt de w.pomp aangedreven door de multi riem.

Nou succes met de reparatie.
Hoop euro's weer !
 

yoyo

The UK brothers
Tja als de waterpomp vastloopt draait hij niet meer (das logisch!) maar de dis riem blijft wel over een stilstaand iets getrokken worden... en dan is het gewoon tellen totdat de riem PANG zegt.

Is net zoiets als hier onder dat joch is dan de riem en die baan je vastgelopen waterpomp dat moet toch pijn gaan doen!
(misschien een beetje harde vergelijking maar zo is het wel)

untitled.bmp
 
Haahahah knappe pic !

Ik had geen idee dat de waterpomp niet door de multiriem werd aangedreven zoals "normaal"

Mijn vader zei al dat opel altijd problemen heeft gehad met waterpompen , als men in de jaren 70 van zijn rekord en later commodore het water afliet om antivries in te doen (in die tijd moest men nog wisselen ;-) ) kon men ineens een nieuwe waterpomp steken om dat na deze wissel
9 keer op tien de pomp stuk was .

Mischien daarom dat de opel waterpompen nog steeds bijna niets kosten ? ze maken wel grote stukken als ze het opgeven !
 

yoyo

The UK brothers
En wanneer is je dis riem vervangen dan?
Want dan is het wijs om gelijk je waterpomp te vervangen ook je spanrollen gelijk vervangen.
Kost een paar tientjes meer maar je hebt minder kans op defecten.
 
yoyo zei:
Tja als de waterpomp vastloopt draait hij niet meer (das logisch!) maar de dis riem blijft wel over een stilstaand iets getrokken worden... en dan is het gewoon tellen totdat de riem PANG zegt.

Ligt er aan. Als de riem al wat ouder is en aan z'n flexibiliteit al wat in heeft moeten leveren, breken de tanden gewoon af, en raakt dan van tijd af. Dat merk je ook wel.
 
yoyo zei:
En wanneer is je dis riem vervangen dan?
Want dan is het wijs om gelijk je waterpomp te vervangen ook je spanrollen gelijk vervangen.
Kost een paar tientjes meer maar je hebt minder kans op defecten.

Als een distrie riem vervangen wordt bij een Opel die de w.pomp ook aandrijft kan je beter de waterpomp vervangen. Doe je het niet, kan je wachten op problemen.

Punt is dat een nieuwe riem strakker is, en dus direct meer kracht uitoefend op de waterpomp.
 
Klopt ook niet helemaal Jeroen de spanning stel je in met de span rol en als goed is zal deze ongeveer op de zelfde spanning uitkomen.

Gr Jack
 
Feit blijft dat ze altijd gaan lekken, bij mensen die de w.pomp niet mee (laten) vervangen als ze de dis. riem doen, waarbij die riem de w.pomp ook aandrijft. Hoe verklaar je dat dan ?

Uiteraard spanning zal gelijk blijven, maar vrij logisch lijkt me, dat een riem na 60 duizend wel wat 'ruimer' is geworden, of wat minder hard trekt of strak is.. Zet je er een nieuwe, harde, strakke riem op dan trekt dat lijkt mij harder aan de w.pomp als voorheen.

En idd. bepaalde series van W.pompen van/voor Opel zijn helaas al niet zo best.
 
De zilveren Blitz is terug ! *O*

Jongens , Jongens was een dagje om te huilen vandaag . 7(8)7 :') :')

De kop die ik had was een barstje in maar de kleppen waren nog goed , dus hebben ze de kleppen overgebouwd in mijn originele kop en deze opnieuw
laten vlakken , dan is de waterpomp vervangen , alle spanrollen , de distributieriem , de multiriem , natuurlijk de olie en het koelwater , omdat men toch bezig was hebben ze de oliefilter , luchtfilter , pollenfilter ook vervangen olie uit de automaat gelaten (ik klaagde dat deze ook soms bruuske overgangen had) en ververst en natuurlijk alle nodige dichtingen _O- _O-

Totaal kostenplaatje 1.600 euro !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ben er nog niet goed van !! :N :N :N :N
Natuurlijk is het merendeel hiervan aan werkuren :S


Net 50 euro minder dan ik de hele wagen betaald had 8)7


Motor draait wel mooi en stiller dan voorheen ook de schakelovergangen van de automaat zijn nu smooth :Y

Ik had nooit met een Omega gereden en ik denk dat de vorige eigenaar (een opel-doe-het-zelver) veel minder onderhoud
gedaan heeft dan hij vertelde of er geen reet van kende !

Toch hebben we "besloten" uit te kijken voor een nieuwe wagen (hebben nogal pech met onze 2dehandsjes)
Geen idee of ik dit hier mag vermelden maar voorlopig gaat onze voorkeur niet naar een andere Opel maar naar een Renault Laguna 1.9dci 130pk met 4control of een Alfa 159 1.9jtdM 136pk. :D



Er staat nog niets vast en normaal wilden we om persoonlijke redenen pas een eventuele nieuwe wagen tegen juli-augustus.

Kan natuurlijk ook nog altijd zijn als de Omie zijn best blijft doen dat niet vervangen wordt, maar de aanbiedingen en overnameprijzen zijn in Belgie momenteel te zot om te laten gaan. Natuurlijk moet je er dan toch weer meer dan 20.000 euro bovenop gooien he (ale de dan bank toch)
Zal nog eerst wat speculatie en hoofdpijnen geven voor we zover zijn

We zien wel , voorlopig rijden we zeker nog OMEGA ! d:)b


Peter
 

yoyo

The UK brothers
Phoe Peter,
Dat is wel even een hele rib uit je lijf zeg! :'(
Maar aan de andere kant zou ik toch even door blijven rijden met je Omega, want het is allemaal wel leuk en aardig maar een bezoekje
aan de bank is toch iets wat je een hele tijd zal moeten nakomen. :') :S

Nu heb je tenminste een Omega waarvan je weet dat hij goed is.
En €1600,00 die moet je toch even terug genieten toch?
Je was net zo lekker op weg om er een B2 van te maken (zal nu wel even wat langer duren den ik)

Dus Peter denk er nog een goed over na voordat je een beslissing neem om je Omega in te ruilen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Zo Peter, dat is een boel centjes.
Maar goed dan is bijna alles aan de auto gedaan.

Als nu erover gaat denken om een andere auto te kopen dan had je deze beter niet kunnen laten maken, dan had die € 1600,00 beter in de nieuwe auto kunnen steken.
Dat geld van de reparatie krijg je er nooit meer uit als je nu de Omega weg doet.
 
Ik sluit mij bij de vorige 2 heren aan.
Onze zwarte moest destijds ook flink onder het mes en was nog eens een veelvoud van hetgeen jij nu betaald hebt kwijt (en daarbij hebben ze de uren flink terug gebracht... want anders was de rekening nóg hoger :/ ).
Ik heb er goed over nagedacht en besloten dat we toch nog flink wat km's in die Omega gingen maken. Daarom heb ik haar destijds laten opereren (anders was er ook een andere (Omega :P) gekomen).
Maar zoals Vega al zegt: geniet nu lekker van je investering. Jullie Omi zal je niet teleurstellen, nu ze lekker in een kuur-oord is vertroeteld :+
 
Ik sluit mij helemaal bij de bovenstaande heren aan. Je moet nu je Omega niet wegdoen maar ervan gaan genieten. Natuurlijk kan er altijd weer wat onderhoud komen maar die eventuele andere auto's zijn toch ook niet nieuw en deze kunnen ook weer onverwacht onderhoud gaan vragen. Wat de Omega betreft weet je nu wat je hebt.

Groet,

Walter
 
Ik had die Omega nu echt niet meer weg gedaan ! kapitaal vernietiging :/


Lekker mee door rijden nu !



Groetjes,
Sjors
 
tja.. dit zag ik al aankomen !
Helaas deel ik de ervaring met je Peter. 1.600 E is een hoop geld, maar nog maar de helft van wat ik kwijt was voor een grote beurt waarbij (eerlijk is eerlijk) een hoop mankemanten zijn opgelost.

De Omega is fijn rijdende auto als het eenmaal rijd, maar erg gevoelige techniek allemaal, die je een hoop geld kost ten aanzien van onderhoud.

Kapitaal vernietiging, ja misschien wel, maar ik dacht ook medio vorig jaar van nou toch maar wel zo zal het wel lukken, maar nee hoor, weer honderden (wat zeg ik, meer dan 1000 euro) er tegen aan, lampen, radiateur, draagarmen, cardan, etc.. Maar als je dus doorrijd blijf je de kosten gewoon houden.

Te meer als je dit afzet tegen de waarde van de auto.. Je moet 't toch in een bepaald perspektief blijven zien. Voor menig is het echt vervoer middel waar die van op aan moet kunnen, binnen een bepaald kosten plaatje. Niet iedereen beschikt over zakken geld, tijd, (opslag) ruimte, (specifieke) kennis of een andere auto bijvoorbeeld om dagelijks mee te rijden. Deze situatie ligt voor een ieder anders, en is dus geen universeel begrip.

Overigens, hierbij gesproken met alle respect en waardigheid voor een ieder.
 

Xedrah

Donateur 2024
Eensgezindheid alom. Ook aan deze kant eens met de betogen hierboven. De nuance die Jeroen in zijn laatste alinea geeft is ook sterk!

Kan er niets aan toevoegen. Sterkte met de besluiten!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Gewoon doen wat je het juiste lijkt. Als ik kijk naar wat ik vorig jaar in mijn B1 gepompt heb ben ik gek dat ik 3 maanden terug de B2 gekocht heb. Soms gebeuren er echter dingen die je anders doen besluiten. Dat is misschien niet altijd het beste als je kijkt naar de gedane investering, maar zolang het goed overdacht is... go for it.

Al moet ik zeggen, dat ik dan weer wel zo ben dat ik mijn B1 om dezelfde gedane investeringen niet weg doe. Ok, daar zit nog wel wat meer achter.. iets met emotie, maar daarvan is het zeker dat er na mij geen andere eigenaar zal zijn van het geheel. Ook weer een keuze. Net wat Jeroen zegt: de situatie is vrij bepalend.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ja ieder moet dat voor zich uitmaken, maar na zo'n kost zou ik er toch ook nog wat van trachten te genieten...

Nu denk ik wel dat menig mens die hier geantwoord heeft voor een eventuele andere wagen niet verder zou kijken dan een Omega :P
En als er zich echt niemand 'aangesproken' voelt,(hihi), dan spreek ik ten minste nog voor mezelf...

Hou er rekening mee dat de Omega echt een comfort-wagen is.
Een zacht rijgevoel dat je in de Renault niet zal ervaren.
Ik ben niet tegen Renault, helemaal niet, want dat merk heeft voor mij nog wel een voorkeur (door hun inzet in de autosport)!
(Alfa kan ik niet zeggen, geen ervaring)
Ik voel het 'over andere' werkdag ook bij een collega van me in zijn Audi 80, beenhard!
 
Ik weet dat dit een slechte plaats is om dit te zeggen , maar soms overdrijven jullie hoor ! (ik wil hiermee zeker niet iemand in het harnas of tegen mij in jagen) O-)

De Omega B is straks 20 jaar geleden ontwikkeld ! De wielbasis van een nieuwe Astra is net zo groot als van de omie !
Qua comfort is er op 20 jaar toch veel vooruitgegaan hoor , een goede nieuwe middenklasser van nu rijd net zo zacht en stil als de omega.

Mijn schoonbroer heeft een splinternieuwe focus 4 drs koffer deze staat ook op 17" velgen en moet qua ophanging zeker niet onderdoen voor een
omega. Ben thans helemaal geen frod liefhebber . :N

Een audi 80 , tja dat was al een antieke ophanging als de wagen nieuw uitkwam, ik geloof zelfs dat de eerste en tweede serie nog een starre achteras hadden ! ; audi is nog steeds te hard en alles van de vw groep heeft dein neigingen. Volgens mijn persoonlijke mening is er trouwens maar 1 merk dat perfekt comfort aan sportiviteit koppelt en dat is bmw. :Y

Maar om jullie gerust te stellen de omie blijft , wij huren nog steeds en gaan waarschijnlijk nu een woning kopen volgend jaar (waar we nu in wonen trouwens) de sociale verhuurfirma heeft ons een brief gestuurd met deze vraag en zoals hierboven gezegd men moet prioriteiten stellen awel dat doen we dan nu d:)b ! een nieuwe auto kan men altijd kopen maar een betaalbare woning is al minder vindbaar denken wij ? ^)

Dus nu ff verder sparen en dan verder "prullen" aan mijn "onze" zilveren blitz !!!!


Peter :w
 
Bovenaan