Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (V6).

B-Buster

Medewerker
Administrator
Deze en afgelopen week is er het een en ander voorbij gekomen over het vervangingsmoment van de distributieriem. Links en rechts bestaat er wat tegenstrijdige informatie, voor de 2.5 en 3.0's blijft deze staan op 60.000km of 4 jaar.

Toeval of niet, vandaag had Ralph een klant op de planning staan die binnen zou komen voor een beurtje. Daarbij viel een piepende riem op. Na het loshalen van de multiriem bleek het geluid nog steeds aanwezig, dus heeft Ralph de beschermkap voor de distri weggehaald.

Voor hem stond een goed onderhouden Omega 2.5 V6 van de eerste eigenaar, goed onderhouden, 126k op de teller en een distri set die bij controle 4,5 jaar en 70.000km oud bleek.
Deze stond ook nog eens netjes op tijd.

De reden echter van het gepiep spreekt waarschijnlijk voor zichzelf:

IMG-20150205-WA0006_zpsbv0kvwo0.jpg


De riem die erop ligt:
IMG-20150205-WA0005_zpskqesiprh.jpg

IMG-20150205-WA0004_zps9dn0pxiz.jpg

IMG-20150205-WA0003_zpsrnf3sa23.jpg


De rollen die goed afgesteld staan:
IMG-20150205-WA0009_zpssl9xonke.jpg

IMG-20150205-WA0010_zpsugrn63eb.jpg


Bij het handmatig doortrekken om hem te kunnen wisselen, brak hij. Gelukkig voor de eigenaar zonder motorschade.

In dit geval was de eigenaar zich niet bewust van het feit dat hij er tever mee was doorgereden. Ik denk dat het een mooi voorbeeld is, en reden het niet zover te laten komen. Natuurlijk bestaan er voorbeelden van riemen die er bij dezelfde stand niet zo uitzagen, maar gezien de goede staat van onderhoud en de niet eens zo heel schokkende overschrijding is het in mijn ogen een reality check.

Onze Omega dokter had gezien de ontstane discussie even geen trek er via het forum weer over te beginnen, ik vond het van belang dat het getoond wordt. Bij deze dus. Doe er je voordeel mee.

Met dank aan de eigenaar voor het verlenen van toestemming om dit online te plaatsen. d:)b
 
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

So dan, je ziet veel rubber gruis liggen, deze man had heel veel geluk zeg! Ik kan niet goed op de foto's zien wat de oorzaak is van deze (bovenmatige?) slijtage. Goeie oren Herr Docter dank u.

Gr Rob vK<br /><br />-- 05 feb 2015 20:51 --<br /><br />En eigenwijs als je bent geef je niet zomaar op, goed gedaan!
 
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

een mooi voorbeeld hoe het zomaar mis kan gaan.
een pluim voor het gehoor van de omega dokter
ik heb ook nooit beweerd dat je geen gelijk had vond alleen vreemd dat opel/gm er anders over dacht
dus voortaan 4jr/60000 km verwisselen,al blijven er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.

gr wilfred
 

Andrew

600.000
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Dit is natuurlijk een voorbeeld dat de grens van 60.000 km zondermeer lijkt te onderschrijven en te rechtvaardigen.

Echter, hier is meer aan de hand! De slijtage op de ene helft van de tanden, eindigend in een repeterende "kras/inkeping" van enkele mm's breed is natuurlijk niet normaal te noemen. Dergelijk weggevreten tanden waren bij 60.000 km ongetwijfeld ook al voor een groot deel kapot. Hoe goed onderhouden en goed afgesteld het ook mag zijn geweest, hier moet meer aan de hand zijn. Ik heb bij mijn Omega al ettelijke riemen na tenminste 60.000 km vervangen, maar dit heb ik echt nog nooit ook maar bij benadering aangetroffen. Dus hopelijk heeft Ralph even verder gekeken wat hier aan de hand is.

Andrew
 

richard66

500.000+
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Zo zie je maar dat de Dokter geen onzin praat . ;) 60,000 staat er ook niet voor niets voor d:)b

Ik ga hier ook geen Discussie over voeren , Doe er mee wat je wil .

Maar in ieder geval een mooi voorbeeld . en de eigenaar van de omega heeft geluk gehad d:)b

Gr Richard. :b
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Ik dacht dat het toen bij mij erg was, maar je hebt altijd baas boven baas.
Iemand heeft een engeltje op zijn schouder gehad. |:(
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Trucker zei:
een mooi voorbeeld hoe het zomaar mis kan gaan.
een pluim voor het gehoor van de omega dokter
ik heb ook nooit beweerd dat je geen gelijk had vond alleen vreemd dat opel/gm er anders over dacht
dus voortaan 4jr/60000 km verwisselen,al blijven er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.

gr wilfred

Dit gaat ook niet om jouw verhaal Wilfred. Het motorblok dat jij hebt heeft een afwijkende interval, dus dit gaat daarvoor niet op. Echter ben je een van de weinigen die daarmee rijdt binnen het OOP, dus gezien de aandacht die het recent kreeg is het belangrijk hier even bij stil te staan. Beter wat extra waakzaamheid dan een hele vervelende kostenpost. :)

Andrew zei:
Echter, hier is meer aan de hand! De slijtage op de ene helft van de tanden, eindigend in een repeterende "kras/inkeping" van enkele mm's breed is natuurlijk niet normaal te noemen. Dergelijk weggevreten tanden waren bij 60.000 km ongetwijfeld ook al voor een groot deel kapot. Hoe goed onderhouden en goed afgesteld het ook mag zijn geweest, hier moet meer aan de hand zijn. Ik heb bij mijn Omega al ettelijke riemen na tenminste 60.000 km vervangen, maar dit heb ik echt nog nooit ook maar bij benadering aangetroffen. Dus hopelijk heeft Ralph even verder gekeken wat hier aan de hand is.

Andrew

Je zou het zeggen inderdaad, maar toch was er niets dat er raar uitzag. De spanners stonden goed, riem op tijd, liep niet aan. Wellicht is er een moment waarop zo'n riem ineens snel gaat aftakelen. Zeg het maar.

Dit is natuurlijk een voorbeeld dat de grens van 60.000 km zondermeer lijkt te onderschrijven en te rechtvaardigen.

En daar gaat het inderdaad om. :)
 
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Heb ik nog 1 vraag over de distributieriem.

Maakt het uit welk merk je hebt (de mijne is Gates)

Gr wilfred
 
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Beste Omega liefhebbers,

Onderwerp van dit gesprek is mijn Omega 2.5 V6 uit juli 1998 :w. Mijn dank aan Jacco voor het delen van dit verhaal! Toch wil ik graag een paar dingen aanpassen en aanvullen.
-Op 30 juni 2004 is de distributieriem de 1e keer vervangen met 56.581 km op de teller (na iets minder dan 6 jaar nadat de auto de fabriek heeft verlaten).
-Op 9 juni 2009 is de distributieriem de 2e keer vervangen met 91.528 km op de teller (na iets minder dan 5 jaar en na 34.947 km ten opzichte van de 1e vervanging).
-Vandaag is de distributieriem de 3e keer vervangen met 124.756 km op de teller (na 5 jaar en 8 maanden en na 33.228 km ten opzichte van de 2e vervanging).

De distributieriem heeft dus geen 70.000 km gelopen, maar 33.228 km sinds de 2e vervanging.

Wat opviel na de 1e vervaging is dat de oude distributieriem er na 56.581 kilometer als nieuw uitzag: totaal geen sporen van slijtage, uiterst flexibel en totaal niet uitgedroogd. Hetzelfde geldt voor de 2e distributieriem die er na 34.947 km uit werd gehaald. Ik moet ze nog ergens hebben liggen.

Zoals Rob vK beschrijft lag er veel rubber gruis en vraag ik mij ook af wat de oorzaak is van deze (bovenmatige) slijtage. Je zou kunnen zeggen dat de riem totaal is uitgedroogd (na 33.228 km, 5 jaar en 8 maanden), maar bij de 2e vervanging heeft de riem ook niet extra veel gelopen (34.947 km) en was maar 8 maanden jonger dan de riem die er vandaag is uitgehaald. Zou het verschil in die 8 maanden zitten? Nee toch?! De distributieriem uit de fabriek heeft het nota bene bijna 6 jaar en 56.581 km volgehouden. Zonder sporen van slijtage of uitdroging en flexibel!

Andrew maakt ook een heel goed punt. De slijtage op de ene helft van de tanden, eindigend in een repeterende "kras/inkeping" van enkele mm's breed vind ik zelf ook maar vreemd. Het lijkt alsof er een rol of meerdere rollen het rubber precies in het midden wegvreten. Je zou inderdaad kunnen zeggen dat er meer aan de hand zou moeten zijn.

Het leuke aan het verhaal is dat de riem geen 70.000 of 60.000 km heeft gelopen, maar slechts 33.228.

Zelf ben ik bekend met het verhaal van om de 4 jaar of om de 60.000 km, hetgeen eerder komt. De 60.000 in vier jaar tijd zal ik denk ik niet halen. Wordt om de 4 jaar voor mij!

Het voelt akelig als ik terugdenk aan het rubber gruis van vandaag: dat ik zo heb rondgereden met mijn Omega :N . Ik ben blij dat ik nu met een gerust hart in mijn V6 kan rijden!!! :*)

Bedankt Ralph! :*) d:)b
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Ah kijk aan, interessante toevoeging die ook weer een ander verhaal en licht op de zaak schijnt. In dit geval blijft dan wel de leeftijd staan, die niet positief heeft meegeholpen.

Weet je of bij de vervanging de hele set, of alléén de riem is gewisseld? Dat zou e.e.a. kunnen verklaren, waardoor we wel weer op het punt uitkomen dat ik eigenlijk hoopte te maken met deze post. :P
 
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Op de facturen staat onderdeelnummer J313900 distributie-set vervangen en ik kan me herinneren dat ik eens een keer zo'n zwaar metalen ding naar huis heb meegenomen.

Toch blijf ik het een raar patroon van slijtage vinden. Kijk maar eens naar de 3e foto die je hebt geplaatst: links is ca. 2 cm helemaal versleten, dan volgt een soort van inkeping van ca. 3 a 4 mm en vervolgens een rechterzijde die bijna geheel intact lijkt te zijn. Waarom is de rechterzijde ook niet op bepaalde plekken versleten als het daadwerkelijk slijtage/uitdroging door tijd betreft?

Er zit een vast patroon in. Andrew omschrijft het heel mooi: slijtage op de ene helft van de tanden. Je zou bijna zeggen dat een of meerdere rollen/spanners scheef stonden waardoor er slechts een helft bovenmatig slijt. Ik kan mij wel herinneren dat er na 9 juni 2009 een heel ander geluid dan voorheen onder de motorkap vandaan kwam. Alsof er ergens iets te strak gespannen stond, een veel luidruchtiger geluid dan normaal. Van de Opel dealer kreeg ik te horen dat dit normaal is. Sindsdien is dit onveranderd gebleven totdat er een maand geleden een soort van gefluit onder de motorkap te horen was.

We weten nu waar dit vandaan kwam. :N

Gr,

Kruno
 

ommie b2

Heer van Stand
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Heel erg bedankt voor het delen van deze informatie. Ik kan me het gevoel van Kruno wel voorstellen, te denken dat je er gewoon mee rondgereden hebt. Wat een blind geluk. Nogmaals bedankt, ook Jacco voor het plaatsen inclusief de foto's. Een plaatje maakt soms meer duidelijk dan woorden kunnen.

Toedels Yvonne
 

Joep

Verbannen
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Dat is weer mooi geconstateerd en opgelost door Ralph. :)
Stel dat ie was afgebroken dan had Ralph iets meer werk gehad. Gelukkig is dat niet gebeurd.

Omega van de eerste eigenaar, ook een redelijk zeldzaam iets lijkt me. Gaaf! d:)b
 

tonboy

Verbannen
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Heb onderstaande foto effe gepikt van opelforum.
Als spanrol 2 tegen de draairichting van de motor in wordt gespannen, zal de riem tegen de bout en de aluminum beugel aan kunnen lopen en daardoor de riem beschadigen.
Als al niet direct dan toch wel als de riem iets oprekt.
Heb in het verleden wel iets hierover gelezen op een engels forum, dat dit een probleem kan opleveren dus.
Maar ben hier niet 100% zeker van.
fc5rr.jpg
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Dat zou zeker logisch zijn, echter schijnt deze wel goed op tijd gestaan te hebben, wat dat weer minder waarschijnlijk maakt. Slechte montage van een rol? De verkeerde set monteren is niet zo snel mogelijk aangezien dan de rolset niet overeenkomt met de uitsparingen in de kap.
 
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Ik heb juist van Ralph begrepen dat de timing onjuist stond afgesteld, dat er dingen veel te strak gespannen stonden en dat er bouten veel te strak aangedraaid waren.

Zijn reactie: Oh jongens, jongens... wat een ellende!!!

Door de verkeerde timing zouden dingen niet zozeer kapot gaan, maar zou je het meer merken aan het vermogen van de motor en het benzineverbruik.

Mehr info beim Omega Artzt!
 

tonboy

Verbannen
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

zie het verschil hier in de afstelling
Denk dat de rol in de onderste foto veel te hoog zat, en dus aanliep.
23l182c.jpg
xf2tfk.jpg
 
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Ik kan je vertellen dat rol 2 maar 1 kant op gespannen kan worden.

de rol tussen de nokken assen kun je als ik me niet vergis naar 2 kanten opspannen. Nu verwacht ik het niet want dan draait hij los maar daar is zo weinig speling dat de riem tegen de spanrolhouder kan aanlopen. Ik ken het verhaal niet beter dan ik hier lees en kan dit ook niet bevestigen.
 
Re: Vervangen distributie @ 60.000km of later? De praktijk (

Trucker zei:
Heb ik nog 1 vraag over de distributieriem.

Maakt het uit welk merk je hebt (de mijne is Gates)

Gr wilfred
volgens mijn garagist is gates goed of skf of origineel opel en konti word genoemd als zeer goed, ben vandaag ook bij garage geweest de mijne ligt er nu vanaf okt 2014 4 jaar op maar qua kmstand heeft tie 45000 km gedraaid dus de jaren heeft hij maar de km stand nog lang niet, garage zegt er zit wel marge in maar zou toch geen 10000km meer rijden, dus gevraagd naar de kosten hij zegt werkzaamheden 4 uur is dit acceptabel opel zegt 6 uur werk, dan de set die kost afhankelijk welk merk rond de 250 euro, als ik de garage zee laat bestellen maar bij een automaterialenzaak hier in de buurt krijg ik 35% korting dus die kan ik zelf bestellen prijs is dan voor het merk gates/skf 245,50 voor konti 285,00 euro hier gaat nog 35% vanaf origineel opel kostte bij hem 250,00 euro maar daar ging 20% vanaf, waterpomp hoeft niet want die loopt over de multiriem en niet over de distri, kan iemand zich vinden in mijn verhaal?
 
Bovenaan