Deze en afgelopen week is er het een en ander voorbij gekomen over het vervangingsmoment van de distributieriem. Links en rechts bestaat er wat tegenstrijdige informatie, voor de 2.5 en 3.0's blijft deze staan op 60.000km of 4 jaar.
Toeval of niet, vandaag had Ralph een klant op de planning staan die binnen zou komen voor een beurtje. Daarbij viel een piepende riem op. Na het loshalen van de multiriem bleek het geluid nog steeds aanwezig, dus heeft Ralph de beschermkap voor de distri weggehaald.
Voor hem stond een goed onderhouden Omega 2.5 V6 van de eerste eigenaar, goed onderhouden, 126k op de teller en een distri set die bij controle 4,5 jaar en 70.000km oud bleek.
Deze stond ook nog eens netjes op tijd.
De reden echter van het gepiep spreekt waarschijnlijk voor zichzelf:
De riem die erop ligt:
De rollen die goed afgesteld staan:
Bij het handmatig doortrekken om hem te kunnen wisselen, brak hij. Gelukkig voor de eigenaar zonder motorschade.
In dit geval was de eigenaar zich niet bewust van het feit dat hij er tever mee was doorgereden. Ik denk dat het een mooi voorbeeld is, en reden het niet zover te laten komen. Natuurlijk bestaan er voorbeelden van riemen die er bij dezelfde stand niet zo uitzagen, maar gezien de goede staat van onderhoud en de niet eens zo heel schokkende overschrijding is het in mijn ogen een reality check.
Onze Omega dokter had gezien de ontstane discussie even geen trek er via het forum weer over te beginnen, ik vond het van belang dat het getoond wordt. Bij deze dus. Doe er je voordeel mee.
Met dank aan de eigenaar voor het verlenen van toestemming om dit online te plaatsen.
Toeval of niet, vandaag had Ralph een klant op de planning staan die binnen zou komen voor een beurtje. Daarbij viel een piepende riem op. Na het loshalen van de multiriem bleek het geluid nog steeds aanwezig, dus heeft Ralph de beschermkap voor de distri weggehaald.
Voor hem stond een goed onderhouden Omega 2.5 V6 van de eerste eigenaar, goed onderhouden, 126k op de teller en een distri set die bij controle 4,5 jaar en 70.000km oud bleek.
Deze stond ook nog eens netjes op tijd.
De reden echter van het gepiep spreekt waarschijnlijk voor zichzelf:
De riem die erop ligt:
De rollen die goed afgesteld staan:
Bij het handmatig doortrekken om hem te kunnen wisselen, brak hij. Gelukkig voor de eigenaar zonder motorschade.
In dit geval was de eigenaar zich niet bewust van het feit dat hij er tever mee was doorgereden. Ik denk dat het een mooi voorbeeld is, en reden het niet zover te laten komen. Natuurlijk bestaan er voorbeelden van riemen die er bij dezelfde stand niet zo uitzagen, maar gezien de goede staat van onderhoud en de niet eens zo heel schokkende overschrijding is het in mijn ogen een reality check.
Onze Omega dokter had gezien de ontstane discussie even geen trek er via het forum weer over te beginnen, ik vond het van belang dat het getoond wordt. Bij deze dus. Doe er je voordeel mee.
Met dank aan de eigenaar voor het verlenen van toestemming om dit online te plaatsen.