Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

welke diesel of gas

Aangezien we een caravan gekocht hebben in de ardenne zijn we op zoek naar een vervanging voor de benzine (dit gaat nog wel gaat in Luxemburg)

Welke diesel motor of gas installatie is beter.

Gr Jack
 
Persoonlijk geef ik altijd de voorkeur aan gas ipv diesel.
Simpel vanwege de rijeigenschappen welke gelijk zijn aan bezine... diesel vind ik te stug, te lawaaierig etc.

Qua kosten scheeld het vaak niet zo gek veel.
Met diesel rij je meer km per liter, maar betaal je flink meer wegenbelasting, met een G3 installatie valt de wegenbelasting mee, en het verbruik is ook nagenoeg gelijk aan benzine, alleen scheeld het bijna een 3de in de prijs per liter.

Het is dus vaak een persoonlijke keuze.....

ik weet alleen niet of de 6cylinders op LPG kunnen...
 
Ik rij op LPG :Y
Wat ik je sowieso wil afraden is het merk Landi.
Ga op zoek naar een Prins installatie.
Vreemd genoeg wil Prins zelf níet in een V6-Omega monteren (heb ik rond 2000 ervaren, toen ik zelf op zoek was naar een LPG-installatie).
In Duitsland installeren ze juist bijna niet anders... en dan te bedenken dat Prins Nederlands is... snap jij het nog :? :P

LPG of diesel is een persoonlijke voorkeur en smaak.
Kosten zul je even moeten uitzoeken. Het gaat tenslotte niet alleen om wegenbelasting maar ook om onderhoud (distri-riempje anyone? :> )
Voor iets minder sportief, ten opzichte van de benzine/LPG auto, heeft de diesel natuurlijk wel het grote voordeel dat ie echt ki-lo-me-ters kan maken... en dat is waar jullie nu naar toe gaan, begrijp ik een beetje. Dus ja...
Zie het ook maar als luxe-probleem _O-
 

Xedrah

Donateur 2024
Ik zweer bij LPG op dit moment, vanwege met name de kosten en vindt een benzine toch fijner rijden. Heb ook wel lang een VAG TDI gereden, maar dat bevredigd toch niet ondanks het heerlijke koppel. Zit geen emotie in blijkbaar, voor mij.

Maar goed, zoals je leest: tis een persoonlijke afweging op basis van smaak en kosten.
 

yoyo

The UK brothers
Phoe Jack,
Dit wel een persoonlijke vraag hoor.
Ik neem aan dat de caravan van jullie in Luxemburg blijft waar die is en niet achter de Omega komt te hangen.
Ik zelf zweer bij LPG (ik rij hier al een jaar of 30 op) qua meerprijs van de belasting hoef je niet meer zo te kijken bij G3
(+/- € 40,00 P/MND) dus die heb je er zo uit, echter de installatie zelf komt je best wel een aardig duitje (4cil =/- €2000,00 en
een 6 cil +/- € 2400,00)
Daarbij moet je (vind ik) op letten dat het blok wat je op G3 wil laten niet te veel gelopen heeft.
(gewoon beter lijkt mij, maar zeker omdat je er nog behoorlijk wat km's mee moet maken om de installatie eruit te halen)
Een nadeel vind ik wel (en dat heb ik al 30 jaar) de ruimte die het in beslag neemt.
(nu heb je bij een caravan wel de mogelijkheid voor een onderbouw ( op de plek van je res wiel een ringtankje ) maar die zijn klein.
De rij eigenscappen van een LPG auto zijn tegenwoordig vrijwel niet veel minder meer dan een benzine uitvoering.

Diesel: een paar keer in gereden maar vind deze gewoon vreemd rijden....tsjaaaa ik heb er niets mee en het boeit mij niet.
(sorry voor diegene die hier anders over denken)

Maar over het kosten plaatje moet je wel even nadenken: LPG = een jongblok en installatie wat resulteert in een hoop centjes uitgeven.
Of een diesel en dan kan je ze uitkiezen naar gelang je zelf wil qua prijs/km's en zal je misschien iets goedkoper uit zijn.

Dus Jack.......moeilijke keuze voor je (ik heb ook wel eens aan een diesel gedacht (maar kreeg daar nachtmerries van).
Het is precies wat Ruud en David hiervoor ook al zeggen.......puur persoonlijk!
En je raakt je wilde haren met een diesel een beetje kwijt denk ik hahaha.

Succes.
 
Je kunt er natuurlijk ook één kopen waar al LPG in zit, hè...
Dan heb je die inbouwkosten niet.
Bijvoorbeeld Bekijk deze eens. Zijn wel voornamelijk Desmonds (grapje van de UK buren _O-), en Jack kennende wil ie weer een V6 :Y
Of niet dan, Jack ? :>
 
He jongens wat valt mij dit nu tegen! :'(
Jullie doen net of er enkel van die rauwe VAG diesels bestaan (wel goed voor het verbruik).
Maar er is toch veel meer te koop als goedkope 4 cylinders.
Er gaat niets boven een 6 cylinder lijn. _/-\o_
1 op 13 met 70 liter dus niet 3 maal per dag tanken :+ rust op de snelweg en een mooi turbo fluitje als je het pedaal iets intrapt.

Ik zou het wel weten d:)b
 
Het grootste probleem met die diesel is dat ze niet stuk gaan.
Die blijft gewoon lekker lopen, maar alles er omheen valt van de auto af.

Maar zeker in D zijn hele mooie diesels te koop met zeer weinig (100dkm 8) )

Hoe meer kilometers je maakt hoe goedkoper gas wordt omdat je zo weinig betaald per liter, maar daar staan vaak weer wat andere dingen tegenover.

Tja vergeet bij het proefrijd en de dikke diesel dus niet!
 
het punt waar ik me zit is de afstand woon werk . Dit is 14 km enkel. Heb het idee dat dat voor een diesel onrendabel is.

Daarbij zijn de diesels in de omega niet traag. Heb deze als taxi gereden.

Gr jack
 
je moet naar je jaar kilometrage kijken....
en dan een berekening erop loslaten....
<a class="postlink" href="http://www.occasionadvies.nl/handboek/17" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.occasionadvies.nl/handboek/17</a>
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
MetalRush zei:
Kosten zul je even moeten uitzoeken. Het gaat tenslotte niet alleen om wegenbelasting maar ook om onderhoud (distri-riempje anyone? :> )
Wij rijden ketting :p

Met 14 km tot op het werk moet je het wel serieus overwegen, want je chauffage is dan nog maar net warm...met die korte afstanden kan dat dus wel meer slijtage betekenen.
De rekensommen in nederland zijn mij natuurlijk totaal onbekend.
 
MetalRush zei:
Je kunt er natuurlijk ook één kopen waar al LPG in zit, hè...
Dan heb je die inbouwkosten niet.
Bijvoorbeeld Bekijk deze eens. Zijn wel voornamelijk Desmonds (grapje van de UK buren _O-), en Jack kennende wil ie weer een V6 :Y
Of niet dan, Jack ? :>

Niks anders meer dan een V6 :Y

Staat een mooie 3.2 tussen maar heb helaas geen geld boompje in de tuin staan.

Gr Jack
 
Bovenaan