Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

welke diesel of gas

Ben ik weer met de zelfde vraag. Alleen stel ik er de vraag bij wat het precieze verschil is tussen een td en een dti???

Heb ondertussen het omslagpuntberekend.

omslagpuntbenzineendiesel.png


Aangezien mijn huidige omega mij steeds vaker laat staan.

Mijn voorkeur gaat uit natuurlijk naar een V6 maar na het ritje in de td van Mart ben ik zeer gaan twijfelen. Daar je met een td of dti meer kunt met chiptunen.

Het grootste probleem dat ik heb met lpg is dat je extra ruimte kwijt bent of een reserve band moet missen.

Gr Jack
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
de TD is de niet common rail, geleverd tot 2001, 130pk, a.k.a BMW 525tds (143pk)
De DTI is de common-rail, de vernieuwde motor, 150pk, a.k.a BMW 525d (E39)(170-183pk)

De automaat in de DTI is de 5-L40-E, 5-traps idem als de 3.2 V6, en ik dacht ook dezelfde als de BMW niet-tiptronic modellen.

Heb nooit de TD gereden, dus kan de verschillen niet echt uitleggen.
Hij klinkt wel anders, rauwer dan de DTI.

De DTI heeft ook een extra brandstofpomp halverwege (Dus 1 in de tank, 1 in de aanvoerleiding)

I.v.m. verbruik van de DTI Caravan met automaat en chiptuning, neem maar gerust 8.5 à 9.5 l/100km!
Met de handgeschakelde Limousine zat ik 'maximaal' aan die 8.5l gemiddeld bij een vergelijkbare rijstijl, en deze viel in tegenstelling tot de huidige bij lange ritten op en af Duitsland onder de 7l/100km.
 
Ik heb een TD.

Hij is wat trager dan een DTI. Begint pas bij de 2000 toeren te trekken, dus chippen wel gewenst. Weet eigenlijk niet welke TD blokken er zijn, of dat alleen de 2.5TD 6cyl is of ook anderen. Als je voor een DTi gaat dan wel minimaal een 2.2DTI. Neef van me heeft een 2.0DTI en is niet vooruit te branden.
 
Voor mij staat ongeveer wel vast dat het een 2.5 dti wordt. (niet minder dan 6 pitjes :9~ ) En chippen gaat zeker gebeuren. Wil wel een beetje meekunnen.
Nou heb ik gelezen dat er ook zogenaamde powerboxen zijn?? Wat zijn dat en is het wat.


En een zo jong mogelijk bouwjaar. (Zag ze in dld zelfs in jaartal 2004).

Gr Jack
 
Ik had altijd een afkeer van diesel maar ivm het aantal kilometers dat ik per jaar rij (50-60k) toch maar naar een diesel gekeken en gekocht.
Het is wel een stukje trager dan een lekkere v6 maar het valt mij niet tegen. Het blok is wel rumoerig als die nog koud is. Maar warm klinkt het best wel lekker en op de lange baan is het echt een genot om mee te rijden. Ik heb zelf geen al te beste ervaring met gas dus dat telt voor mij ook mee. En natuurlijk elk jaar een nieuwe ditributieriem heeft ook meegespeeld in de keuze voor een diesel ;)

Veel succes zoeken ;)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Idd, koud klinkt het allemaal wat rauwer.

Chippen zou ik niet met powerbox doen, ik ken niets van motoren maar je kan hiermee slechts 2 of 3 kenvelden bereiken. Bij de aanschaf van mijn Berliner zat er ook een powerbox in, die wel meer power gaf, maar ook bakken roet en merkelijk meerverbruik (makkelijk 11.5l/100km)

Zwakke punten van de dti, de "drahlklappen" .
Dit zijn wervelkleppen in de inlaatcollector, die er kunnen worden uitgeblazen bij foutief werkende variabele turbo, of bij veel smurrie van de EGR.

Deze kan je overigens zonder problemen zonder vacuüm zetten waardoor ze dicht blijft.
Zo blijven de kleppen heel schoon.
Nieuwe collector gewoon bij bmw kopen.
 
Ja dat probleem van die wervelkleppen heb jij toen gehad? Toch??

Hoe zit het bij de dti met de egr klep. Meende van horen zeggen dat deze met de tech 2 uitgeprogrammeerd ook worden.

Gr jack
 
ronny zei:
He jongens wat valt mij dit nu tegen! :'(
Jullie doen net of er enkel van die rauwe VAG diesels bestaan (wel goed voor het verbruik).
Maar er is toch veel meer te koop als goedkope 4 cylinders.
Er gaat niets boven een 6 cylinder lijn. _/-\o_
1 op 13 met 70 liter dus niet 3 maal per dag tanken :+ rust op de snelweg en een mooi turbo fluitje als je het pedaal iets intrapt.

Ik zou het wel weten d:)b



Ja dit bedacht ik mij nou ook toen ik dat alles las !


De Omega kent een heerlijke reihensechser ! :) en die zijn heerlijk snel.

Ik had pas geleden nog een 525D mee welke met de klacht kwam dat bij de rond de 150km/h het MM lampje aan ging, na reparatie ging i weer als een speer!


Dit is op een stille recht doorgaande afgelegen weg waar vrijwel geen verkeer komt ;)



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sYobE5e_KUY[/youtube]




Groetss,
Sjors
 
ja dat is het zelfde blok _/-\o_

_/-\o_ ik zeg diesel zeer betrouwbaar zeker de 2,5 l gaat eigenlijk nooit kapot _/-\o_

en gas ja gas moet je op koken ,ik ben er een beetje huiverig voor om op gas terijden :X
zeker als je niet weet hoe je vorige eigenaar er mee gereden heb.

je zou maar een wagen kopen en je kop moeter er naar een paar duizend kilometer van af omdat je verbrande kleppen
heb geloof me dat is een dure reparatie :?
en daarbij die ..tank in de kofferbak je hou geen ruimte over zeker als je op vakantie moet er mee :S
 
Dat is zo. Koppen heb ik de ondertussen al iets te vaak vanaf gehad. Is geen Leuk week en doet flink pijn in de beurs.

Het probleem van de vorige eigenaar heb je met elk motortype. Telt niet alleen voor gas

Gr jack
 
Nou, dit is wel een veel nieuwer type Bmw hoor! (toch hetzelfde blok?)

Het is zeker een persoonlijke keuze, zelf hou ik echt van een benzine, ik vind
het heerlijk om af en toe eens lekker door te kunnen trekken tot 6800tpm (en dan dat geluid)

Trouwens ook een diesel heeft dure onderdelen die een benzine weer niet heeft hè!
denk bijvoorbeeld aan een kapotte Turbo, of brandstofpomp.
(gaan vrij jonge diesels naar de sloop alleen vanwege een kapotte brandstofpomp :? )

Neemt niet weg dat ik als ik veel km's moest maken ook zou gaan twijfelen hoor, maar of het dan
een 6cyl diesel Omega zou worden weet ik niet hoor! verbruiken naar mijn mening
wel veel voor een diesel en een 2.2 DTI schijnt ook goed te chippen te zijn...
Maar ja, een 6cylinder.......

Veel suc6 met je keuze Jack, en idd. gewoon veel proefrijden!

Groet,

Niels
 
Ik rij nu met de gechipte 2.2 dti en ik mag kwa prestaties niet klagen. Hij is in ieder geval sneller dan de 2.5 td. (de 2.5 dti is natuurlijk dan weer sneller dan de 2.2 dti)
Daartegenover staat dat ik natuurlijk het rauwe geluid van de 6 in lijn moet missen.
 
Tja Niels mijn persoonlijke keuze en omega hart zegt ook een V6 Benzine en dan natuurlijk de 3.2 maar moet dat even aan de kant zetten en aan de toekomst denken.

Het probleem is dat ik dik 35000km ga rijden per jaar en dat een benzine helemaal niet rendabel is en veel te duur aan benzine.

Het probleem onderdelen: Een benzine heeft ook dure delen en dan vooral als je de distributie over hebt Die reparatie heeft me meer gekost dan een nieuwe turbo en brandstofpomp bij elkaar.

Gr Jack
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
V6, benzine en veel km's is inderdaad niet heel gunstig voor de bankrekening. Ik zou zelf misschien beter op gas kunnen rijden met m'n 33-35k per jaar, maar ach ik vind hem zo lekker rijden. Daarbij wil ik m'n kofferbak niet half opgeven voor zo'n gastank.

Dieselen is ook wel leuk, maar net als Niels vind ik dan het karakter van de benzinevariant net wat fijner en vraag ook ik me af of het nu echt zo'n besparing is. Ik durf wel te stellen dat ik met een 3.0 op gas minimaal voor hetzelfde geld zou kunnen sturen als met een 2.5dti, misschien nog wel iets goedkoper. Diesel is immers ook niet bepaald goedkoop meer.
 
Bovenaan