Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Schema vervangen distributieriem

ja klop en het staan aangegeven op de spanrol ik zal van de week kijken of ik er een voorbeeld voor heb .

gr barry
 
B-Buster zei:
Ik heb gehoord dat het genoeg is misgegaan met die verruimde interval. Bron: een aantal mensen die in de Opel werkplaats dergelijke gevallen zelf onder ogen/handen hebben gehad. Gezien de vakbekwaamheid van deze mensen baseer ik mijn mening liever op hun ervaring dan op wat Opel er zelf over te zeggen heeft. Dat laatste vind ik in dit geval niet relevant, die zouden daarmee ook toegeven dat ze een aantal in elkaar gedraaide blokken hadden moeten vergoeden. Daar zal destijds nog best wat strijd over geleverd zijn.

Gewoon voor zekerheid kiezen, het is niet de goedkoopste ingreep maar van een revisie wordt je helemaal niet blij.


Amen.



hugo46 zei:
Even ter info, voor de 2.6 V6 modellen is er na 2002 een modificatie geweest, er zijn dan ook 2 soorten riemen en spanrollen, dit is echter alleen te achterhalen via het motornummer, het prijsverschil is rond de 100 euro van deze sets.

gr Hugo


Klopt als een bus !


Groetss,
Sjors
 
Sjors-V6 zei:
hugo46 zei:
Even ter info, voor de 2.6 V6 modellen is er na 2002 een modificatie geweest, er zijn dan ook 2 soorten riemen en spanrollen, dit is echter alleen te achterhalen via het motornummer, het prijsverschil is rond de 100 euro van deze sets.

gr Hugo


Klopt als een bus !


Groetss,
Sjors

Dacht dat voor de v6 3 types distributie set zijn. 2 die kwa prijs dicht bij elkaar liggen en eentje die er idd met dik €100 boven ligt.
 
ik moet er effe foto's van maken conde de afb niet kopieren dus dan maar op de ze manier
2586qls.jpg
28lh18o.jpg
 
jack-omegax3.0xe zei:
Sjors-V6 zei:
hugo46 zei:
Even ter info, voor de 2.6 V6 modellen is er na 2002 een modificatie geweest, er zijn dan ook 2 soorten riemen en spanrollen, dit is echter alleen te achterhalen via het motornummer, het prijsverschil is rond de 100 euro van deze sets.

gr Hugo


Klopt als een bus !


Groetss,
Sjors

Dacht dat voor de v6 3 types distributie set zijn. 2 die kwa prijs dicht bij elkaar liggen en eentje die er idd met dik €100 boven ligt.


Klopt ook, voor de V6 zijn er in totaal 3 sets, echter voor de 2.6/3.2 zijn er 2 verschillende sets ;)
 
Even ter info, voor de 2.6 V6 modellen is er na 2002 een modificatie geweest, er zijn dan ook 2 soorten riemen en spanrollen, dit is echter alleen te achterhalen via het motornummer, het prijsverschil is rond de 100 euro van deze sets.

gr Hugo
Hallo
Ik heb in 2006 een omega stationwagen 5 deuren 6 cyl. gekocht Opel dealer onderhouden, met 64000 km op de teller, ik heb deze bij km stand 84000 in 2011 laten vervangen ook al omdat het mij niet helemaal duidelijk was, hoe en wanneer, in de eerst plaats hebben ze de Multi riem niet vervangen, was niet nodig, zit er nu nog op.
De distributieriem en spanrollen vervangen, de oude kwam eraf als nieuw, commentaar van de dealer hij was nog totaal niet aan vervanging toe.
Ik had dus 600,00 euro kunnen besparen.
In 2015 was het dus 4 jaar later, en de km stand 106000 km dus de riem had 22000 km gelopen, heb een eerste en een second opinion aangevraagd men vertelde me gewoon door te rijden, ik heb nu 115000 km gereden en de riem zit er nu dus 31000 km op, en in 2019 is het 8 jaar later.
Gezien het gegeven dat de eerste eigenaar de auto door de dealer liet onderhouden en deze de riem niet heeft verwisseld bij 64000 km en ik volledige garantie van een jaar heb gekregen, en het gegeven dat de riem na 84000 km nog als nieuw was, geeft mij de geruststelling en ook het vertrouwen dat Opel het goed heeft , n.l. dat de riem bij 120000 km vervangen dient te worden of 8 jaar.
Gerard
 
ik zou het er niet op gokken ten eerste kun je nooit zien of een riem nog als nieuw is, er kunnen wel degelijk haarscheurtjes inzitten, zover ik weet is het 4 jaar en/of 60000 km
 
ik zou het er niet op gokken ten eerste kun je nooit zien of een riem nog als nieuw is, er kunnen wel degelijk haarscheurtjes inzitten, zover ik weet is het 4 jaar en/of 60000 km

In mijn opinie is dit geen gokken, A. omdat Opel Nederland het aangeeft, en B. vanwege eigen ervaringen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen , als je een auto gebruikt voor zwaar werk, elke dag in stoffige omgeving waar het mega warm is en waar deze elke dag zware last moet trekken, met volle aanhangwagen, dan kun je beter eerder vervangen, overigens staat dit ook in het serviceboekje.
Wat er ook instaat is dat de Multi riem op dezelfde tijd vervangen moet worden, die van mij zit er al 115000 km op en is nog steeds puntgaaf.
 
Dit moet je natuurlijk helemaal zelf weten, de praktijk zegt heel wat anders dus is het wel gokken ,of rond de 500 eurouitgeven voor verse riemen of de motor in de soep met heel wat meer kosten
 

Joep

Verbannen
Wat Jaqcues eerder al zei. 60.000 of 4 jaar. Dat zijn de opgaves van Opel.
De opgaves die je opgeeft van 8 jaar / 120.000 km zijn later door Opel zelf teruggebracht naar 60.000 / 4 jaar.

Daarmee tornen is op den duur vragen om problemen. Je kunt het met het blote oog inderdaad nooit zien.

Maar zoals gezegd moet je het zelf weten. Als je geld wilt besparen op onderhoud dan ga je daar nog eens de prijs voor betalen. ;)
 
Wat Jaqcues eerder al zei. 60.000 of 4 jaar. Dat zijn de opgaves van Opel.
De opgaves die je opgeeft van 8 jaar / 120.000 km zijn later door Opel zelf teruggebracht naar 60.000 / 4 jaar.

Daarmee tornen is op den duur vragen om problemen. Je kunt het met het blote oog inderdaad nooit zien.

Maar zoals gezegd moet je het zelf weten. Als je geld wilt besparen op onderhoud dan ga je daar nog eens de prijs voor betalen. ;)[/QUO


Als het zo is als je zegt, hoe kan het dan dat ik na 85000 km de riem te hebben verwisseld , de garage mij zegt en ook liet zien dat de riem totaal geen slijtageplekken had?

Is het geen onnodige angst wat hier wordt verkondigd?

Natuurlijk moet ik het zelf weten, dat moet een ieder, het gaat om de discussie hier van welles nietes.....de een klets dit de ander weer dat, zelfs de uitsparaken van Opel worden in twijfel getrokken?

In mijn serviceboekje staat:" alleen bij zware omstandigheden " in de regel 60.000 km en 4 jaar Mijn riem heeft nog maar 31000 km gedraaid onder zeer lichte omstandigheden, en zoals gezegd ook de Multi riem wordt met 60.000 aangeraden te vervangen en de mijne zit er al 115000 km op, dus het zijn bakerpraatjes, en natuurlijk zal de garage adviseren om de 60000 km ping ping kassa.
 

Joep

Verbannen
Nogmaals, volgens Opel, 60.000 of 4 jaar.

Maar jij hebt een speciale Omega zo te lezen die om de 8 jaar of 120.000 een nieuwe riem nodig heeft.
 
Ja in zijn 'verouderd' serviceboekje zal dit nog wel in staan... en als deze werkelijk zo weinig loopt kan dit ook wel minder kwaad uiteraard... maar niet te vergeten rubber verduurd ook bij stilstaan en weinig gebruik. Plus indien deze langere tijden stilstaat heeft ie vaak te lang op hetzelfde stuk riem opgespannen gestaan en bepaalde stukken losjes gehangen wat ook niet denderend is voor de slijtage ervan.
Eens je deze dan weer aan de gang zetten kan dit wel eens nare gevolgen hebben....
 
Ja in zijn 'verouderd' serviceboekje zal dit nog wel in staan... en als deze werkelijk zo weinig loopt kan dit ook wel minder kwaad uiteraard... maar niet te vergeten rubber verduurd ook bij stilstaan en weinig gebruik. Plus indien deze langere tijden stilstaat heeft ie vaak te lang op hetzelfde stuk riem opgespannen gestaan en bepaalde stukken losjes gehangen wat ook niet denderend is voor de slijtage ervan.
Eens je deze dan weer aan de gang zetten kan dit wel eens nare gevolgen hebben....


Als dat dan allemaal zo is dat dit door enkele wordt beweerd, dan hoor ik nog geen enkel argument, op mijn argument dat na 8 jaar en 84000 km de eerste keer pas de riem is vernieuwd, ik deze kocht met 64000 km op de teller van een gerenommeerd Opel bedrijf uit Rotterdam met 5 garage bedrijven deze mij een G2 garantie geeft d.w.z., 1 jaar volledige garantie op alles, ook al had ik 50000 km gereden in dat jaar en dus de riem NIET had vernieuwd.
Na die 84000 km was die riem nog als nieuw, en had volgens de Opel dealer die hem verwisselde , deze niet verwisseld hoeven te worden.
Ook de Multi riem ligt er nu al 115000 km op, terwijl die ook volgens het boekje met 60000 km vervangen dient te worden, ook deze mankeert niets.
Ik heb een serviceboekje van 2003 die gewoon bij de auto hoort.
Eigenlijk had de riem volgens jullie dus 4 jaar na 2011 dus in 2015 vervangen moeten worden volgens het boekje, echter de riem had toen slechts 22000 km gedraaid.
Advies was ook om gewoon door te rijden.
Nu 6 jaar later staat deze op 115000 km riem dus slechts 31000 km gedraaid. De eerste ha d moeite loos in 8 jaar 84000 gedraaid en mankeerde niets.
Het is niet dat ik mijn gelijk wil halen daar gaat het niet om, ik wil argumenten horen in deze hele discussie.
De auto wordt normaal enkele week gebruikt, doch niet zwaar belast, ik zie en hoor alleen maar verschillende waarheden, en kom gewoon met een praktisch gegeven.
De discussie begint met een antwoord van Opel Nederland, die zegt bij 120000 km of 8 jaar wat gelijk onderuit wordt gehaald?
Ik hoor nergens een hard bewijs, dat dit veranderd is en waar dat dan staat?
Blijkbaar is dus niemand die het echt weet........Ook het stilstaan en veroudering van het rubber is niet juist gegeven het feit dat de Multi riem er ook al 115000 km op zit dus 55000 km meer dan de z.g. 60000 km?
Pas nog na laten kijken, geen problemen van rafels of andere slijtageplekken?
Wie het wel echt weet mag het zeggen.
Gerard
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Wat wil je nu precies bereiken? Ik lees je posts terug en je staat alleen open voor het verhaal van de dealer. Prima, regel met hun dat je er terecht kunt als het mis gaat en bericht ons er t.z.t. ook van. Graag met foto's. Ik zou er wel nog even bij stilstaan dat dat tegenwoordig de werkplaats is waar tegenwoordig voornamelijk monteurs rondlopen die de Omega's niet eens hebben meegemaakt toen bijv. dit onderwerp speelde.

Alle argumenten zijn al een keer gegeven. Voor jou nog een korte samenvatting: je leest terug dat diverse personen die dit destijds van dichtbij hebben meegemaakt aangeven dat er redelijk wat motoren de soep in zijn gedraaid, Opel heeft de interval later verkort echter is dit tot op de dag van vandaag niet (meer) bij elke dealer bekend. Dat is bij een interne communicatie gebleven, ze hebben dit zover mij bekend niet publiekelijk gemaakt. Daarvoor durf ik wel een aanname te doen: waarschijnlijk om te voorkomen dat ze flink wat reparaties met terugwerkende kracht onder coulance hadden moeten vergoeden.

Succes met deze kennelijk zware afweging.
 
Ach maak je niet druk... oude mensen denken toch altijd alles beter te weten.... als ie toch denkt het beter te weten wil ik wel eens weten waarom ie er achter zoekt en vraagt op een forum vol liefhebbers en enthousiaste mensen die er meer van weten/willen leren.
 
Ach maak je niet druk... oude mensen denken toch altijd alles beter te weten.... als ie toch denkt het beter te weten wil ik wel eens weten waarom ie er achter zoekt en vraagt op een forum vol liefhebbers en enthousiaste mensen die er meer van weten/willen leren.

Je wordt nu wel erg persoonlijk beste, het feit dat je een mening van een z.g oud mens bestempeld als betweters, zegt veel van jou niet van mij, het geeft aan dat je geen antwoord hebt, en gefrustreerd raakt dat jouw enige antwoord niet wordt geaccepteerd, dat mag natuurlijk, maar je gaat niet in op mijn argumenten, dat is blijkbaar te moeilijk.
Hoop dat je nog eens zo oud mag worden......en minder betweterig , dat je zonder argumenten denkt de waarheid de verkondigen, jammer.
 
Wat wil je nu precies bereiken? Ik lees je posts terug en je staat alleen open voor het verhaal van de dealer. Prima, regel met hun dat je er terecht kunt als het mis gaat en bericht ons er t.z.t. ook van. Graag met foto's. Ik zou er wel nog even bij stilstaan dat dat tegenwoordig de werkplaats is waar tegenwoordig voornamelijk monteurs rondlopen die de Omega's niet eens hebben meegemaakt toen bijv. dit onderwerp speelde.

Alle argumenten zijn al een keer gegeven. Voor jou nog een korte samenvatting: je leest terug dat diverse personen die dit destijds van dichtbij hebben meegemaakt aangeven dat er redelijk wat motoren de soep in zijn gedraaid, Opel heeft de interval later verkort echter is dit tot op de dag van vandaag niet (meer) bij elke dealer bekend. Dat is bij een interne communicatie gebleven, ze hebben dit zover mij bekend niet publiekelijk gemaakt. Daarvoor durf ik wel een aanname te doen: waarschijnlijk om te voorkomen dat ze flink wat reparaties met terugwerkende kracht onder coulance hadden moeten vergoeden.

Succes met deze kennelijk zware afweging.

Hallo
Nee de afweging is niet zwaar voor mij, ik wilde een discussie los krijgen omtrent de verschillende z.g. waarheden, en ik geef aan wat mijn praktijkervaring is, en niemand die daar op in gaat, er wordt steeds omheen gedraaid.
Ik laat het hier maar bij.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Volgens mij draai je er zelf alleen maar omheen en wil je er niet aan dat we hier een andere mening hebben dan je dealer.
Waar moeten we op ingaan? Dat het bij jou wel goed is gegaan? Iets dat over de houdbaarheidsdatum is opeten maakt je ook niet per definitie ziek, maar of het verstandig is...?

De 'argumenten' die je noemt staan haaks op de ervaringen zoals eerder beschreven dus ik vraag me nog steeds af wat je nu precies wilt bereiken. Je wilt het immers niet eens zijn met wat er hier over geschreven wordt. Wat je goed recht is, maar je kunt vooraf inschatten dat dit op niets uit gaat draaien. Voorts kom je zelf ook niet met interessante technisch onderbouwde input.

Tenslotte: we zijn hier niet om mensen onnodig geld uit de zak te kloppen en (te) vroeg een distri set te laten wisselen, wel willen we graag leden behoeden voor kosten die niet in verhouding staan met de wissel van zo'n set. Als je dat in discussie wilt trekken moet je het inderdaad hierbij laten.
 
Bovenaan