Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Auto vertoont heel vreemd gedrag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Andrew

600.000
opcxtreme zei:
De dichte pakking werkt pas icm met een (nieuwe) werkende EGR klep.

Een dichte pakking heeft inderdaad geen invloed op het MM-lampje in geval van een defecte EGR-klep. Maar een dichte pakking heeft wel invloed op het waardeloos lopen van de motor t.g.v. een onnodig geopende (dus niet goed werkende) EGR. De EGR staat standaard dicht en een blinde pakking heeft dus hetzelfde effect als een dichtstaande EGR en daar heeft de motor geen problemen mee.

Andrew
 

ommie b2

Heer van Stand
En weer een update en hopelijk de laatste;)

Mijn droom staat weer voor de deur. Helemaal happy lijkt hij met zijn nieuwe klep. Geen rare geluiden, geen gewiebel of gebok. Hij zweeft weer heerlijk. Morgen hebben we een kleine rit van zo'n 120 km voor de boeg, kunnen we even goed testen. Ik zal laten weten hoe het ging.

Voor nu iedereen heel hartelijk bedankt voor het meedenken en de steun en een fantastisch weekend gewenst.

Toedels Yvonne
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat klinkt goed, hopelijk kunnen jullie nu van de nieuwe aanwinst genieten zonder storingen. d:)b
 

ommie b2

Heer van Stand
Helaas is het dus niet de laatste:(.

De rit naar en van Roosendaal ging fantastisch, de auto reed perfekt, geen lampjes, niets.... Het enige was dat geluidje bij inhalen op de snelweg. Met een stuurbeweging naar links dus. Het was ook niet altijd en leek met de richtingaanwijzer te maken te hebben. Een halve inboedel verplaatst, geen probleem.

Later in de middag wilden we even naar de dijk en effe genieten. Ging ook nog allemaal goed, de auto is zowat net zo breed als een B weg;). Allerlei snelheden, geen probleem.
Tot we thuis kwamen en Jeroen zoals gewoonlijk achteruit de oprit op wilde draaien. Hij heeft geen kracht genoeg om het hobbeltje van de stoep te nemen en valt uit. Weer gestart, deed het ook, maar daar was dat f*cking motorstoringslampje weer. Jeroen zei later al dat hij hem ook al weer wat voelde inhouden. Ik heb dat niet gemerkt, was dus niet het gehobbel en gebok als van van de week. Het lijkt erop dat de auto achteruit rijden niet zo lollig vindt. Hoewel dat gisteren en aan het begin van de middag gewoon goed ging en hij gemakkelijk het hobbeltje nam.
Wat heb ik nou weer aan mijn fiets, sorry Omega, hangen? Misschien heeft iemand nog een idee.

Zelf heb ik het idee dat als hij nu weer uitgelezen wordt er vast een nokkenassensor oid naar voren komt;).

Morgenochtend maar eens kijken of het lampje per ongeluk vanzelf uitgaat, die film is ook al eens vertoond. Na het vervangen van de riem was er ook eerst een lampje. Jeroen zou de auto meenemen om uit te lezen en te resetten, lampje uit.

Over het algemeen ben ik vrolijk en blijf ik wel lachen, maar t gaat effe niet van harte.
Iemand nog een idee?

Toedels
Yvonne
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik weet niet of je een automaat heb of schakel (niet terug kunnen vinden) maar als je een automaat hebt dan klinkt het als dat de automaat in de noodloop staat, geen kracht meer genoeg om vooruit (of achteruit) te komen.
Ergens had ik ook gelezen dat er een keer een melding van de krukassensor voorbij gekomen was, mocht deze kuren vertonen dan kan dat lijden tot rare storingen verderop in de auto.
 

ommie b2

Heer van Stand
Dank je wel Peter voor je reactie. Het is een schakelbak. Had ik inderdaad nog niet gezegd. Ja, alles staat natuurlijk min of meer in verband met elkaar. Volgens mij zijn alle sensoren wel een keer voorbij komen waaien. Bij de laatste keer uitlezen, dus voor het vervangen van de EGR klep en daarna, geen meldingen meer.
 

ommie b2

Heer van Stand
Daar ben ik weer.

Vandaag trek in chinees en we moesten daarvoor naar een naburig dorp. In dat bar en boze weer op stap. Rijden ging goed, maar dat lampje brandde wel. Klein gaatje om achteruit in te parkeren voor de deur. Heb jij je portemonnee bij? Nee dus.. Dus weer gestart, huh, lampje uit. Naar huis, geld gehaald en weer terug. Dat alles me de uiterste souplesse en zonder rare verlichting. Lekker gegeten;)

Bij het achteruit inparkeren, toen het lampje dus nog brandde, viel de auto weer stil na het in de achteruit schakelen. Het lijkt dan net of je te weinig (of teveel) gas geeft. Direct weer gestart, weg lampje. Op dit moment doet hij het dus goed.

Gebeurt dat vaker dat het motormanagementslampje van zelf weer uitgaat? Blijft de storing die hij had dan wel ergens in de boordcomputer staan?

Wie kan en wil mij die vragen beantwoorden?

Toedels Yvonne
 

Vega

Medewerker
Administrator
ommie b2 zei:
Gebeurt dat vaker dat het motormanagementslampje van zelf weer uitgaat? Blijft de storing die hij had dan wel ergens in de boordcomputer staan?

Dat kan, als het goed is dan zou wel de foutcode wel in de computer moeten blijven staan.
Lijkt wel of er een verband is met de achteruit en het MM-lampje.
 

ommie b2

Heer van Stand
Dank je wel Peter voor je antwoord. Dat begint er nu wel op te lijken. Voor mij zit er een verband. Misschien moet de auto eerst effe denken voor hij gas accepteert of zo... of misschien de koppeling of zo. Ik heb zelf nog niet gereden, dus hoe hij voelt in de pedalen weet ik niet. Dat er verschil is weet ik omdat als Jeroen in mijn corsa rijdt hij ook wel eens last heeft met schakelen. En ik had dat als ik in de Vectra reed, die leek anders te reageren, had een ander aangrijpingspunt. En dat zal met deze wel weer zo zijn.

Misschien dat er dinsdag weer even uitgelezen kan worden. Ik ben dan benieuwd wat daar uit komt.

toedels Yvonne
 
Is de egr klep nu vervangen? Of afgedicht?
(of alleen soepel cq schoon gemaakt? )

Trouwens?
Als de motor niet loopt komt de krukassensor toch altijd naar boven met uitlezen ivm. het niet aanwezig zijn van een toerental?
 

ommie b2

Heer van Stand
De EGR klep is vervangen, voor zover ik weet niet afgedicht. Maar sinds de parkeeractie bij de chinees is het lampje weg en niet meer teruggekomen. Dus het begint er op te lijken dat het lek boven water is. Op de laatste tank hebben we nogal duur gereden 1 op 10 ongeveer, maar dat kwam ook omdat er ineens veel benzine werd gebruikt voor al die operaties. Gisteren is er weer 68 liter in gegaan. Hij is nog niet uitgelezen in verband met de vakantie van de monteur.
Of kan dat hoge verbruik ook nog aan inwendig letsel liggen? Misschien weet iemand van jullie dat?

Maar ik weet wel dat alle sensoren voorbij gekomen zijn. Ik heb nog geen moed gehad met Etten Leur te gaan bellen omtrent de kosten van nu in totaal ruim 500 euro. Moet ik effe in de goede mindset voor zijn;).... en anders, is het jammer en geen goede reclame voor die zaak. Maar goed, wie weet wat er bij onze Vectra naar boven gekomen is;)
Het is me inmiddels wel duidelijk dat alles wat er gespeeld heeft in min of meerdere mate met het uitlaatsysteem te maken heeft en daar maakt dat spruitstuk toch ook deel van uit?
Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?

Ik heb inmiddels al veel meer rondgelezen en met name de wasbox vind ik interessant. Had er werkelijk geen idee van..... Ook heb ik al heel wat leuke modificaties voorbij zien komen. (ohh wat zou ik graag rijk zijn)

Ook alle foto's van technische operaties hebben mijn volle aandacht. Helaas is ons fototoestel gaan hemelen, maar zo te zien gaat het met de foon ook aardig. Als het een keer goed licht is zal ik een foto maken van de motor. Nu ik er over na zit te denken, toen we gingen kijken in Etten was het eerste deel van die afdekking weg, als je voor de neus staat zit er een zwart stuk van ongeveer 10 cm. Ik weet nog dat ik dacht das ook raar zo'n groot luchtledig gat. Want bij de vectra kon ik al haast niet bij de koplampen om te vervangen.

Wie wil mij wat bijspijkeren in wat technisch inzicht in de werking van een verbrandingsmotor en de uitlaat? Mijn dank is groot.

Toedels Yvonne
 

ommie b2

Heer van Stand
hmmm, das niet zo mooi. Vectra reed 1 op 15, Corsa rijdt 1 op 16. Maar die rijdt geen grote stukken meer nu. Als ik die weer eens flink zou uitlaten wordt die wel weer wat zuiniger.
Nu was de Vectra een 1.6 en is daarom ook niet te vergelijken. Dan moet Jeroen maar vaker met Truus op stap op die korte ritjes....
Eigenlijk had ik gedacht wel de 1 op 13 te halen. Nou ja, het zij zo.

Iemand nog antwoord op mijn andere vragen?

Toedels Yvonne
 

Andrew

600.000
Voor een eerste uitleg van het werkingsprincipe van een benzinemotor, kijk hier dan even:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verbrandingsmotor

Maar er zullen ook (veeeeeeel) uitgebreidere beschrijvingen bestaan, gewoon wat google-en.

De werking van de uitlaat: tja, het woord zegt al genoeg, lijkt me :+
Bij jullie Omega kom je na het spruitstuk (= de samenvoeging van 4 aparte uitlaatpoorten tot 1 geheel) eerst 2 katalysatoren tegen (+ 2 lambdasondes) en daarna splits het in 2 naast elkaar lopende buizen waarin elk een tussendemper zit en na de achteras voegen die beide buizen zich weer samen in de einddemper. Valt verder weinig over te vertellen.

Andrew
 
Andrew zei:
Voor een eerste uitleg van het werkingsprincipe van een benzinemotor, kijk hier dan even:

Valt verder weinig over te vertellen.

Andrew

Behalve dan dat die spruitstukken van russisch pisbakkenstaal zijn gemaakt. Die scheuren echt vaak.
Ze zijn gemaakt van gietijzer en niet echt geschikt voor langdurig warm en koud worden.
Aan de andere kant worden er ook al 10 jaar geen omega's meer gemaakt en is het logisch dat het een keer stuk gaat.

Vervangen is eigenlijk de enige juiste oplossing, door te lassen wat veel (verkoop) garage's doen trekt je spruitstuk krom.
Hierdoor sluit het niet meer mooi aan tegen de motor en gaat dus nog meer lekken.

Je kan kiezen voor tweedehands (=goedkoop), echter loop je daarmee sneller risico op weer een lekkend spruitstuk.
Met nieuw zit je wat zekerder, want dan heb je iig garantie. En als je er niet meer naar wilt omkiken kun je een (sport/spagetti) spruitstuk van RVS nemen.
Veel duurder, maar gaat gegarandeerd langer mee dan je auto.
 

ommie b2

Heer van Stand
Dank jullie wel Andrew en Arjan voor de antwoorden. Voor mij op alle vlakken weer verhelderend.

Tuurlijk had ik kunnen googelen en dat heb ik ook wel, maar dan lees ik dat en dan denk ik okee, dus,

Als ik het dus goed begrijp is er een mengsel van lucht en benzine(damp). Waar komt dat vandaan? Dat mengsel wordt geïnjecteerd in de cilinder waar door middel van een vonk van de bougie energie ontstaat. Beetje gek gezegd misschien maar kun je het een beetje vergelijken met de werking van een hart?

Laat ik mijn vraag anders stellen, wat gebeurt er als de sleutel wordt omgedraaid, welke processen treden dan in werking? Ik wil zo graag begrijpen hoe het werkt en wat wat in werking stelt enzo.

Misschien moet ik dat helemaal niet willen weten, maar het boeit me....
Technisch lego ben ik ook graag mee bezig, zien hoe dat ene radartje die as aandrijft enzo. Kapotte dingen uit elkaar halen om te kijken hoe het werkt is ook erg leuk.

@Arjan
Ik zag ergens een foto van een spruitstuk en heb nu een beeld hoe dat ding eruit ziet. Ik begreep van die uhh mensen (wou klungels zeggen) in Etten dat het spruitstuk gevlakt is. Wat ik me daar bij moet voorstellen geen idee. Wel weet ik dat bv koppen of kleppen wel eens gevlakt worden ipv vervangen. Uit jouw verhaal lees ik dat we er op kunnen rekenen dat het spruitstuk binnen redelijk afzienbare tijd weer komt vervelen. En dat we wel vast wat geld kunnen gaan sparen;)

In ieder geval weer bedankt allebei

Toedels
Yvonne
 
ommie b2 zei:
@Arjan
Ik zag ergens een foto van een spruitstuk en heb nu een beeld hoe dat ding eruit ziet. Ik begreep van die uhh mensen (wou klungels zeggen) in Etten dat het spruitstuk gevlakt is. Wat ik me daar bij moet voorstellen geen idee. Wel weet ik dat bv koppen of kleppen wel eens gevlakt worden ipv vervangen. Uit jouw verhaal lees ik dat we er op kunnen rekenen dat het spruitstuk binnen redelijk afzienbare tijd weer komt vervelen. En dat we wel vast wat geld kunnen gaan sparen;)

In ieder geval weer bedankt allebei

Toedels
Yvonne

Gevlakt wil zeggen dat ze ervoor hebben gezorgd dat het gedeelte wat tegen de motor zit weer vlak is.
Of dit te doen is met een spruitstuk is mij niet bekend. Lijkt mij dat dat af hangt van hoe krom hij was na het lassen.

Als jullie met koude motor starten, hoor je dan een soort getik dat na circa 1 minuut verminderd of verdwijnt?
Zo ja, dan heb je grote kans dat je spruitstuk lekt.
Kan zijn dat het met enkel een pakking is opgelost, dat was bij mijn vader zo.
Ik heb zelf echter een ander spruitstuk en pakking moeten plaatsen.

Overigens gaat niet elk spruitstuk na zoveel tijd of km kapot hoor. Het komt echter vaak voor.
Evenals weigerende motors van de deurvergrendeling.
 

ommie b2

Heer van Stand
Bedankt Arjan, voor je antwoord. Ik heb in Etten de werkplaatsorder opgevraagd, eens kijken of die inzicht verschaft in wat er precies is gebeurd.
Nee, ik hoor na starten geen tikken. Soms start hij wat moeizaam, lijkt met nat te maken te hebben.

Okee, de centrale deurvergrendeling in de gaten houden dus, want die doet het inderdaad af en toe niet. Dacht eigenlijk dat het aan de half kapotte sleutel lag;)

Fijn weekend, toedels,
Yvonne
 

ommie b2

Heer van Stand
Gisteren was er op RTL 7 een programma over scheepsmotoren. Iets groter dan automotoren, maar een goede weergave van een verbrandingsmotor. Hoop van gellerd. Ik heb net effe zitten stoeien met dat Tiny pic voor foto's, maar ik geloof niet dat gaat lukken : service unavailable error 503.
Ik zal gerust iets fout doen, maar ik zoek nog effe verder voor een goed uploadding. Foto's volgens dus nog een keer;)

-- 20 okt 2013 17:52 --

2mhx2kw.jpg


-- 20 okt 2013 18:24 --



-- 20 okt 2013 18:25 --



-- 20 okt 2013 18:25 --



-- 20 okt 2013 18:26 --

<br /><br />-- 20 okt 2013 18:27 --<br /><br />
 
R

Ralph

Gast
leuk al die extra bekabeling onder de kap 7(8)7 .
wel een mooi kleurtje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan