ommie b2
Heer van Stand
Dan hier het beloofde verslag van onze Omega b 2.2i-16V station. Omdat wij al jaren verliefd zijn op de Omega en al vaker ernaar gekeken hadden viel ons oog op een Omega uit 2001, een paar maandjes jonger dan onze vectra uit 2001. Kilometerstand 195.000, mooie foto's, prijs 1799,-. Hij stond in Etten Leur, vanaf vlakbij Goes dus best aan te rijden om eens te gaan bekijken. Dat was op 2 september. Netjes afspraak gemaakt en de auto bekeken. Hij zag er erg netjes uit met hier en daar wel wat gebruikssporen maar dat mag ook wel op die leeftijd. Bij het starten was er een raar geluid bij het stationair lopen, maar dat was volgens de verkoper de uitlaat die niet goed vast zat en een beetje lekte. Nou zijn Jeroen en ik dus echt a-technisch en kan je mij een hoop wijsmaken. Een blik onder de motorkap liet een schone motor zien. Goed, na de onderhandeling over de inruil van de Vectra, overgegaan tot aankoop. We zouden nog 1000 euro bij moeten leggen. Op 5 september zouden we hem kunnen ophalen. Gelukkig was ik zo bijdehand om woensdag even te bellen hoe laat ook weer de afspraak was.
Toen bleek dus dat bij hun garage geconstateerd was dat het spruitstuk krom was en uitgevlakt moest worden. Daarvoor moest dat opgestuurd worden naar een ander bedrijf. Hij zou wel bellen als hij meer wist. Het werd maandag, niets gehoord. Dinsdag heb ik zelf maar eens gebeld of er nu iets bekend was. Ja, we zouden woensdag om 3 uur kunnen komen om de auto te halen. Dus, verzekering geregeld en zo en op weg naar Etten Leur. Komen we daar zegt die meneer ja, ik heb jullie gebeld maar de auto is niet klaar, er moeten andere pakkingen op die besteld moeten worden. Dus, onverrichter zaken weer naar huis. Hij had inderdaad gebeld, 10 minuten voor de afspraak, terwijl bekend was dat wij toch wel en krap uur nodig zouden hebben.
Donderdag 12-9 dan eindelijk om half 6 telefoon dat de auto uit de garage was, alleen nog gepoetst moest worden en wat beschadigingen op de velgen bijgewerkt. Afspraak gemaakt voor 14-9. Auto stond keurig klaar en zag er schitterend uit. We kregen mee dat het motorstoringslampje brandde, maar dat dat waarschijnlijk nog van de reparatie was. Jeroen werkt zelf al 37 jaar voor d'n opel, eerst als administratie en nu als chauffeur op de onderdelenbus. Resetten was dus geen probleem. Wij supertrots en zenuwachtig en onzeker ingestapt en naar huis gezweefd.
Jeroen genoot, maar moest wel even wennen, auto is toch weer groter en zwaarder....
Hij er supertrots mee naar het werk, zegt een collega van hem ineens, je verliest olie..... hij is monteur dus kijkt even waar het vandaan komt. Dit blijkt uit de stuurbekrachtiging te komen. Hij gooit hem weer vol en de volgende dag is er nog steeds lekkage en het reservoir gans leeg. Er bleek een schroef niet vast te zitten, opgelost. Een dag later komt Jeroen lopend thuis. Auto bleek wel in de straat te staan, maar had totaal geen stuurbekrachtiging meer. Collega gebeld, die kwam, multiriem eraf gelopen. (bij jou gelezen ijsblok, vandaar mijn 'wijsheid' . Volgende dag een nieuwe riem erom gelegd. Ondertussen brandt, ook na diverse keren resetten, het motorstoringslampje. Dat is de volgende dag opnieuw gereset. In dat weekend heerlijk gezweefd, geen problemen. Totdat de auto ineens wel heel erg veel dorst kreeg en dat enge lampje weer oplichtte. Weer op de brug, uitgelezen, lambdasonde defect. Nou ja, vervang dan maar. Auto weer prima in orde, geen lampje en geen overmatige dorst.
Afgelopen zaterdag hadden we een lange rit voor de boeg en dus de ultieme test. De heenreis naar Noordwijk verliep voorspoedig, niks aan de hand. Van Noordwijk naar Zoetermeer, de auto gaat wat inhouden en heeft af en toe een beetje de hik. Van Zoetermeer naar huis, hetzelfde verhaal. Inmiddels zijn er veel motorgeluid bijgekomen, de auto heeft niet veel kracht en hikt en bokt en doet. Wat mij toen opviel was dat er soms iets voelde overschieten onder mijn voeten, ik was bijrijder ik durf nog niet met dat slagschip op de snelweg. Behalve het geluid was er voor mij niet zoveel te merken toen. Wel zag ik Jeroen steeds zenuwachtiger worden. Toen we de snelweg afkwamen leek het wel een hobbelpaard en zaten we dus een beetje voor schut. Net of je net de rijbewijs hebt en nog wat moeite hebt met wegrijden Beetje vervelend als je een rotonde moet nemen. Ook is er een raar geluid te horen bij het nemen van een linkerbocht, een soort gieren. We zijn thuis gekomen. Jeroen ietwat behoorlijk uit zijn hum, want dat er iets niet goed was, is duidelijk. Hij zegt dadelijk start hij niet meer. Ik eigenwijs effe proberen. Hij start wel, maar niet van harte. Truuk om hem over zijn gehops heen te krijgen was even motor laten draaien. Dan neemt dat bizarre geluid, klinkt als een diesel, af en rijdt de auto een poosje redelijk. Na effe getoerd te hebben willen we thuis de oprit op, motor slaat uit. Hij start wel, maar heeft totaal geen power. Sta je weer midden dwars op straat. Na 1,5 minuut is het gelukt de auto op de oprit te zetten.
Inmiddels al een paar keer contact gehad met de meneer uit Etten leur. Want wij waren nou not so amused. Schroeven niet vast pomp stuurbekrachtiging los waardoor multiriem afliep en een defectie lambdasonde. Nou, de olie en de riem wilden ze wel vergoeden, maar de sonde niet, want die was alleen vuil en van een motorstoringslampje moest je je niets aantrekken, kon je gewoon mee doorrijden. Dat de auto nu zo raar doet is onze eigen schuld, want onze monteur had de lambdasonde vast verkeerd gemonteerd. Dit is effe kort een weergave van het contact met meneer Etten. Maar dat ik me behoorlijk in mijn zak gescheten voelde is duidelijk.
Gisteren dus maar contact opgenomen met d'n opel en afgesproken de auto daar neer te zetten zodat zij nu eens goed kunnen kijken wat er nu precies aan scheelt. En daar staat hij nu. Onze monteurvriend heeft effe gauw gekeken, hij loopt op 4 pitten. Morgen gaat hij hem weer uitlezen. Maar, het goede nieuws is geen motorstoringslampie.
Het is al een heel verhaal, maar we zijn er best wel verdrietig van. We dromen al jaren van zo'n auto en dan dit. En omdat je zelf zo weinig verstand hebt van de techniek ben je zo bang iets te slopen. Maar ik ben wel heel benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden.
toedels Yvonne
Toen bleek dus dat bij hun garage geconstateerd was dat het spruitstuk krom was en uitgevlakt moest worden. Daarvoor moest dat opgestuurd worden naar een ander bedrijf. Hij zou wel bellen als hij meer wist. Het werd maandag, niets gehoord. Dinsdag heb ik zelf maar eens gebeld of er nu iets bekend was. Ja, we zouden woensdag om 3 uur kunnen komen om de auto te halen. Dus, verzekering geregeld en zo en op weg naar Etten Leur. Komen we daar zegt die meneer ja, ik heb jullie gebeld maar de auto is niet klaar, er moeten andere pakkingen op die besteld moeten worden. Dus, onverrichter zaken weer naar huis. Hij had inderdaad gebeld, 10 minuten voor de afspraak, terwijl bekend was dat wij toch wel en krap uur nodig zouden hebben.
Donderdag 12-9 dan eindelijk om half 6 telefoon dat de auto uit de garage was, alleen nog gepoetst moest worden en wat beschadigingen op de velgen bijgewerkt. Afspraak gemaakt voor 14-9. Auto stond keurig klaar en zag er schitterend uit. We kregen mee dat het motorstoringslampje brandde, maar dat dat waarschijnlijk nog van de reparatie was. Jeroen werkt zelf al 37 jaar voor d'n opel, eerst als administratie en nu als chauffeur op de onderdelenbus. Resetten was dus geen probleem. Wij supertrots en zenuwachtig en onzeker ingestapt en naar huis gezweefd.
Jeroen genoot, maar moest wel even wennen, auto is toch weer groter en zwaarder....
Hij er supertrots mee naar het werk, zegt een collega van hem ineens, je verliest olie..... hij is monteur dus kijkt even waar het vandaan komt. Dit blijkt uit de stuurbekrachtiging te komen. Hij gooit hem weer vol en de volgende dag is er nog steeds lekkage en het reservoir gans leeg. Er bleek een schroef niet vast te zitten, opgelost. Een dag later komt Jeroen lopend thuis. Auto bleek wel in de straat te staan, maar had totaal geen stuurbekrachtiging meer. Collega gebeld, die kwam, multiriem eraf gelopen. (bij jou gelezen ijsblok, vandaar mijn 'wijsheid' . Volgende dag een nieuwe riem erom gelegd. Ondertussen brandt, ook na diverse keren resetten, het motorstoringslampje. Dat is de volgende dag opnieuw gereset. In dat weekend heerlijk gezweefd, geen problemen. Totdat de auto ineens wel heel erg veel dorst kreeg en dat enge lampje weer oplichtte. Weer op de brug, uitgelezen, lambdasonde defect. Nou ja, vervang dan maar. Auto weer prima in orde, geen lampje en geen overmatige dorst.
Afgelopen zaterdag hadden we een lange rit voor de boeg en dus de ultieme test. De heenreis naar Noordwijk verliep voorspoedig, niks aan de hand. Van Noordwijk naar Zoetermeer, de auto gaat wat inhouden en heeft af en toe een beetje de hik. Van Zoetermeer naar huis, hetzelfde verhaal. Inmiddels zijn er veel motorgeluid bijgekomen, de auto heeft niet veel kracht en hikt en bokt en doet. Wat mij toen opviel was dat er soms iets voelde overschieten onder mijn voeten, ik was bijrijder ik durf nog niet met dat slagschip op de snelweg. Behalve het geluid was er voor mij niet zoveel te merken toen. Wel zag ik Jeroen steeds zenuwachtiger worden. Toen we de snelweg afkwamen leek het wel een hobbelpaard en zaten we dus een beetje voor schut. Net of je net de rijbewijs hebt en nog wat moeite hebt met wegrijden Beetje vervelend als je een rotonde moet nemen. Ook is er een raar geluid te horen bij het nemen van een linkerbocht, een soort gieren. We zijn thuis gekomen. Jeroen ietwat behoorlijk uit zijn hum, want dat er iets niet goed was, is duidelijk. Hij zegt dadelijk start hij niet meer. Ik eigenwijs effe proberen. Hij start wel, maar niet van harte. Truuk om hem over zijn gehops heen te krijgen was even motor laten draaien. Dan neemt dat bizarre geluid, klinkt als een diesel, af en rijdt de auto een poosje redelijk. Na effe getoerd te hebben willen we thuis de oprit op, motor slaat uit. Hij start wel, maar heeft totaal geen power. Sta je weer midden dwars op straat. Na 1,5 minuut is het gelukt de auto op de oprit te zetten.
Inmiddels al een paar keer contact gehad met de meneer uit Etten leur. Want wij waren nou not so amused. Schroeven niet vast pomp stuurbekrachtiging los waardoor multiriem afliep en een defectie lambdasonde. Nou, de olie en de riem wilden ze wel vergoeden, maar de sonde niet, want die was alleen vuil en van een motorstoringslampje moest je je niets aantrekken, kon je gewoon mee doorrijden. Dat de auto nu zo raar doet is onze eigen schuld, want onze monteur had de lambdasonde vast verkeerd gemonteerd. Dit is effe kort een weergave van het contact met meneer Etten. Maar dat ik me behoorlijk in mijn zak gescheten voelde is duidelijk.
Gisteren dus maar contact opgenomen met d'n opel en afgesproken de auto daar neer te zetten zodat zij nu eens goed kunnen kijken wat er nu precies aan scheelt. En daar staat hij nu. Onze monteurvriend heeft effe gauw gekeken, hij loopt op 4 pitten. Morgen gaat hij hem weer uitlezen. Maar, het goede nieuws is geen motorstoringslampie.
Het is al een heel verhaal, maar we zijn er best wel verdrietig van. We dromen al jaren van zo'n auto en dan dit. En omdat je zelf zo weinig verstand hebt van de techniek ben je zo bang iets te slopen. Maar ik ben wel heel benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden.
toedels Yvonne