Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Jevv's Omega pech

Olie op het blok? Erg of niet?

Hoi Jevv,

De nattigheid aan de pasagierskant komt door een verstopte afvoer. Onder je interieurfilter, bereikbaar door het klepje in het paravaan te openen, zit een afvoergat. Deze zit verstopt met bladeren of iets dergelijks waardoor het water bij een regenbui zo via je interieurfilter naar binnen loopt. Misschien zakt het water daarna wel weer dus je zal het niet zien als het droog is. De stank zou daar best vanaf kunnen komen als er een laagje drap in achter blijft.
Er zijn verschillende topics over dit probleem dus ik zou zeggen, zoek het even op voor meer duidelijkheid.
Suc6 ;-)

Gr. Paul
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Ik gok dat je afwatering verstopt zit.
Kijk maar eens onder je paravaan waar je interieurfilter zit die zal wel vol met water staan.
Even goed schoonmaken want daar gaan altijd blaadjes zitten en andere troep.
Ook even het afvoerslangetje schoonmaken.
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Thanks, ik ga vanavond even kijken dan. Dat ronde rubbertje aan de bestuurderskant check ik iig regelmatig, haal daar vaak blaadjes e.d. uit.

We gaan het zien. Bedankt nogmaals!
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Van de week een nieuwe accu erin gezet, en hij start weer als een malle.

Daarnaast even het afvoerputje leeggemaakt, jezus, wat een sloot water kwam daaruit zeg! Niet normaal! Maargoed. Weer een leerweg, voortaan dat putje in de gaten houden :).

Thanks allen!
 

Berry

OOP Huisleverancier
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Tuurlijk kan het door een verstopte afvoer komen .......maar je wilt niet weten hoeveel verborgen roestgaten,of slechte plekken onder de kitnaden zitten.
Heb nu ook weer een sloper op de brug staan en die zag er prima uit totdat je gaat slopen :F
Gr B
 
Heren,

Ik heb dit topic maar even omgedoopt to "Jevv's omega pech". Leek me wel handig om een topic te hebben waarin ik alle vragen over mijn omi aan jullie kan stellen, aangezien ik nog steeds een n00b ben op dit gebied.

Nu het volgende:

Na het vervangen van mijn bougies, op 5-02-'14, viel mij op dat er een raar geluidje onder de motorkap vandaan kwam, een soort schreeuwtje ofzo. Ik wist niet zeker of dit nieuw was of dat het al was, aangezien ik vaak mijn muziek nogal hard heb staan.

Echter, de laatste week begint het boven mijn muziek uit te komen, dus ik besloot de motorkap maar eens open te gooien met een draaiende motor, maarrrr volgens mij klinkt er iets niet helemaal lekker! Dus ik heb er even een filmpje van gemaakt voor jullie om te beoordelen:


(Iemand die weet waarom het embedden van m'n video niet werkt?)

[offtopic]Ja, je moet klikken op de sharebutton onder de video en die link kopiëren en hierin plakken.[/offtopic]

Er viel me ook wat olie op, die zie je rond 11 seconden in beeld.
 
Gooi je multiriem er eens vanaf. Daarna start je de motor, is het geluid dan nog aanwezig is het de spanrol van de distributie, is het geluid dan weg zit het ergens in de dynamo, aircopomp, stuurbekrachtiging of spanrol.

motor niet te lang laten lopen aangezien de dynamo niet mee draait en je de accu leegtrekt.
 

Joep

Verbannen
Ik denk aan het lager van de dynamo. Bij m'n tijdelijke Omega maakte deze ook herrie, nadat ie vervangen was, was ook het hinderlijke geschreeuw weg.
 
Thanks voor de tips! Morgenochtend even kijken. Kan het ook aan m'n bougies liggen? Denk het niet want het klinkt echt alsof er iets aanloopt, maar wel frapant dat het precies daarna is begonnen.
 
Heren,

Het geluid is er nog steeds, ik heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad uitgebreid te testen. Ik hou het wel een beetje in de gaten allemaal en het is niet erger geworden. Wat me wel nog opviel is dit:

13161282655_3dba90d759_c.jpg


Morgen doe ik er voor nood even duct tape omheen, maar ik wil er wel zo snel mogelijk een nieuw slangetje op. Heeft iemand hiervan misschien een productcode ofzo? Ik kan hem in de EPC nergens vinden, namelijk :(.
 

Andrew

600.000
Dat wat die pijl aanwijst, is de slang (90 graden bocht naar het kleppendeksel) van de carterventilatie ( 656014: HOSE,BEND,VENTILATION).

Die lekkage zou kunnen wijzen op een verstopte carterventilatie.

Tip 1: Als je die slang vervangt, maak dan ook even de eronder zittende metalen buis los (2 boutjes aan de onderzijde van die buis op het motorblok) en maak die buis ook schoon, ze willen nog wel eens dichtslibben. Koop dus meteen het pakkinkje onder die buis (656842: GASKET,VENTILATION TUBE).

Tip 2: aan de andere zijde van het kleppendeksel zitten ook 2 slangen, een dikke naar de luchtinlaatbuis en een dunne naar het aluminium inlaatdeel (direct onder het gasklephuis), deze 2 slangen zijn ook van de carterventilatie en zou ik ook even demonteren en kijken of ze nog schoon zijn.

Tip 3: daar waar die dunne slang op het aluminium inlaatdeel zit, is een klein gaatje waar het inlaatvacuüm de carterdampen aanzuigt, controleer of dat gaatje nog goed open is.

Het enige dat verder nog verstopt kan zitten, is de routing van de carterventilatie door het kleppendeksel. Doorblazen kan simpel om te kijken of het open is, maar bij een verstopping en dus een uitgebreidere reiniging zal het kleppendeksel er al snel af moeten en dan zit je ook aan die pakking en O-ringen vast om te vernieuwen (kan op zich nooit kwaad, olielekkage naar de bougieschachten is ook een bekend euvel, maar of jouw Omega daar last van heeft :? )

Succes ermee,

Andrew
 

Joep

Verbannen
Tip 4: als je die slang toch vervangt, ook gelijk een olieafscheider tussen zetten (GM 9201848, kost hooguit bij mekaar 20 euro). Als je alle tips ter harte neemt zul je minder snel last krijgen voor je carterventilatie weer dicht zit. :)
 
Thanks! Daar hebben we wat aan! Morgen even de boel uit elkaar halen en dan zsm de nodige onderdelen bestellen.

@ Andrew: Er zit wel wat olie bij de achterste bougie. Ik denk zelf dat dit komt omdat ik een keer ben uitgeschoten met bijvullen. Het lijkt ook schone olie te zijn. Maar het zou hier dus net zo goed mee te maken kunnen hebben? (Het moet er sowieso uit natuurlijk, maar heb het de laatste tijd nogal druk, dus onderhoud is er een beetje bij ingeschoten :X )

Nogmaals bedankt voor de tips!
 
Ik heb zojuist even het slangetje losgehaald en er komt allemaal zwarte prut uit. Daarnaast scheurt het gat bij elke aaraking verder. Er konden nu twee vingers in. Ik heb zelf morgen geen tijd dus mijn vriendin gaat even langs de VOD om bovengenoemde onderdelen te bestellen, dan hoop ik het zsm gefixt te hebben. Ik doe er ook gelijk een spanrol bij, als ie niet te duur is.

EDIT: ik kwam nog dit topic tegen van yoyo. Zet ik hier even neer zodat ik hem makkelijk terug kan vinden :)
viewtopic.php?f=91&t=1644
 

tonboy

Verbannen
Misschien overbodig te vermelden maar als je besluit een olieafscheider er op te zetten, je de gebogen slang niet nodig hebt.
Verder is het, zoals Andrew al vermelde, geen overbodige luxe de stalen pijp naar het carter ook los te halen en te reinigen.
Bij mij zat het helemaal verstopt en koste het ruim een half uur om dat ding gereinigd te krijgen.
Heb van alles gebruikt, remmenreiniger, lange beitel, lang schroevendraaier, stuk stugge slang, er zit heel veel aangebakken troep in.
Het lijkt niet echt belangrijk maar deze pijp zorgt ervoor dat het carter ontlucht wordt en dat daar dus niet teveel druk wordt opgebouwd.
Bij teveel druk blazen je pakkingen of keerringen eruit (of gaan in ieder geval lekken).
De ontluchting baant zich vervolgens een weg door het kleppendeksel, en vervolgens naar de inlaat, en voert zo de carterdampen terug in de inlaat.
Het verstopt raken van deze buis is mede 1 van de redenen waarom de olieschraapveren vast gaan zitten en je vervolgens meer olie verbruikt dan gewenst is.
 

Joep

Verbannen
Goed om te weten, Ton! Ik heb zo'n buis nog liggen dus die ga ik grondig schoonmaken van de week en plaatsen. Gelijk mijn reeds gekochte olieafscheider ertussen en klaar. Hopen dat ik die 2 boutjes fatsoenlijk los kan krijgen.

Ik neem aan bij koude motor omwisselen ivm de olie die anders nog niet terug in het carter zit na een rit?
 

tonboy

Verbannen
Joep zei:
Goed om te weten, Ton! Ik heb zo'n buis nog liggen dus die ga ik grondig schoonmaken van de week en plaatsen. Gelijk mijn reeds gekochte olieafscheider ertussen en klaar. Hopen dat ik die 2 boutjes fatsoenlijk los kan krijgen.

Ik neem aan bij koude motor omwisselen ivm de olie die anders nog niet terug in het carter zit na een rit?
Het spul zit nogal lekker ver weggebouwd, met het uitlaatspruitstuk en de uitlaat er vlak langslopen. Dus zeker bij koude motor, alleen al om brandwonden te voorkomen.
Om de boutjes los te krijgen een lang verlengstuk (of 2) gebruiken, ik geloof met dop 13, dan gaat het zeker lukken. De pakking vervangen, of anders de oude pakking met een dot siliconenpakkingmiddel.
 
Bovenaan