Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Jevv's Omega pech

richard66

500.000+
Een Bougie heeft de goede kleur de andere 3 zijn zwart te rijk aan brandstof of olie verbruik .

Verder ben je goed bezig geweest d:)b
 
Thanks! Ik probeer het onderhoud dat de vorige eigenaar klaarblijkelijk heeft nagelaten te doen. Tot nu toe heel leerzaam en vind het ook leuk om te doen :).

Over die bougies. Zou het kunnen dat ie teveel brandstof krijgt? Ik ruik heel af en toe wel benzine, op compleet random momenten lijkt het.

@Carenbar: is dit iets om me zorgen over te maken?
 
Dat begrijp ik, maar ook in dit stadium al? Ik heb zelf het idee dat ie er wel goed op ligt, als je naar de 'hoeken' kijkt. Maar ik ben er natuurlijk geen expert in.
 

tonboy

Verbannen
Gewoon vervangen Jevv, de schade die je krijgt van een versprongen riem, dat wil je niet weten. En ook de spanrol en geleiderollen vervangen. Zou best kunnen dat je probleem van onvolledige verbranding dan ook gelijk opgelost is.
 
Ik was sowieso van plan hem een keer te vervangen, maar pas over een half jaar ofzo. Maargoed, jullie zijn de pro's. Misschien toch maar een maandje sparen dan :P.
 

tonboy

Verbannen
ja, als je voor origineel gaat.... maar deze is echt net zo goed hoor. Naar mijn mening dan. Heb net een hele 2.0 gereviseerd en daar dit setje ook gebruikt.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik denk dat je art. 90528632 nodig hebt o.b.v. de EPC:

214xchg.jpg


2cdeez4.png


Nr. 24 is NLS en wordt doorverwezen naar nr. 25.
 

tonboy

Verbannen
Weet je zeker dat je dat soort carter hebt ?
Zie foto onder voor de carterpan van mijn auto, een 2.0 16v uit 1998
24ew9yd.jpg
 

Andrew

600.000
De x20xev heeft 2 soorten carterpannen gekend, eerst een enkelvoudig carter en vanaf een bepaald motornummer een tweedelig carter (een giet-aluminium bovenste deel en een plaatstalen onderste deel), volgens mij is dat aangepast toen er balansassen in kwamen. Op de foto die Ton heeft geplaatst zie je een tweedelig carter. Dus kijk even goed welk carter jouw Omega heeft.

De eerste link lijkt van een enkelvoudig carter te zijn.

De tweede link lijkt van het tweedelige carter te zijn en wel de bovenste, tussen gietijzeren motorblok en bovenste carterdeel. Als er een tweedelig carter inzit, dan zou ik dat bovendeel lekker laten zitten (tenzij het echt lekt langs de pakking) want dat is een hele klus, zeker bij een ingebouwde motor. Dan kun je beter alleen het onderste carterdeel losnemen, maar de pakking die je daarvoor nodig hebt is lastig te vinden.

Andrew
 

tonboy

Verbannen
Dat klopt, de tweede is voor de balansassen uitvoering. Kan natuurlijk altijd zijn dat er een ouder type motor inzit, maar dat kan je alleen van onderen zien.
Trouwens, die pakking nr. 27 dus de pakking tussen de plaatstalen carterpan en het alu tussenstuk is niet meer leverbaar. via de revisiehandel helemaal niet en daarna bij opel besteld maar na 2 weken wachten nada, niks. Toen maar met vloeibare pakking gemaakt.
2v0olso.jpg

2lsjscm.jpg
 
Heb even gezocht naar foto's van m'n carterpan. Dit waren de enigen die ik kon vinden (Schrik niet van de hoeveelheid olie die erop zit. Zijn oude foto's, was van een lekke carterventilatieslang. Is inmiddels verholpen en schoongemaakt):





Kunnen jullie hieruit opmaken welke dit is? Hij lijkt op het eerste gezicht erg op die van Ton, al lijken de twee verschillende pakkingen die ik eerder aangaf kwa vorm ook al erg op elkaar. Ik zal van het weekend eens mijn motorcode opzoeken. Waar kan ik die vinden?

EDIT: EPC zegt als ik m'n VIN invul bij 'serienummer van motor': 31078642

EDIT2: Als ik zo nog eens dat plaatje bekijk en vergelijk met de vorm van m'n carterpan, lijkt het er dus idd op dat ik die nr. 27 nodig heb... Wat me dan overigens wel opvalt is dat die pakking vrij dik is. Kan ik hem dan niet gewoon hergebruiken? Voor zover ik weet lekt ie niet, maar 100% zeker weten doe ik dat niet. Maar als ik heb hergebruik en aanvul met vloeibare pakking, moet het volgens mij ook best goedkomen, niet?
 

tonboy

Verbannen
Het is inderdaad een motor met balansassen en dus gelijk aan mijn pan.
De pakking is gemaakt van dubbele metalen plaat, met daartussen een vulling. Die kan je echt niet hergebruiken.
Als je nog zin hebt om de carterpan schoon te maken van binnen (ik zie het nut eigenlijk niet hiervan in) dan loshalen, de contactvlakken heel goed schoonmaken, vloeibare pakking op het contactvlak van de carterpan (goede kwalteit aub) even 10 minten wachten, dan erop zetten en de boutjes handvast aandraaien, dus zonder ratel), uurtje wachten en dan met geloof ik 8 Nm aandraaien. Vast is vast, niet doordraaien.
 
Het leek mij een goed idee de pan schoon te maken omdat ik onlangs m'n hele carterventilatie heb schoongemaakt en nogal schrok van de smudge die overal uitkwam. (Daarnaast vind ik het uit interesse gewoon leuk om dingen uit elkaar te halen.)

Als de pakking nog goed is en hij is niet meer leverbaar, hou ik het voor nu denk ik gewoon bij olie verversen en filters vervangen. Die pan komt dan wel aan de beurt als de pakking echt lek is.

In ieder geval bedankt voor de hulp!
 
Bovenaan