Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Jevv's Omega pech

Heren, even een update.

Ik heb van de week toen ik even een half uurtje de tijd had een nieuw slangetje erop gezet. Het leek me niet heel verstandig rond te blijven rijden met een gat erin. De planning is om volgende week de boel eens goed schoon te maken en dan het nieuwe slangetje weer aan stukken te snijden zodat er een olieafscheider tussen past.

Vanmiddag was ik toevallig vrij dus heb ik tijd gehad om eens even goed onder de motorkap te koekeloeren. Hierbij heb ik even wat dingetjes losgehaald en de volgende foto's gemaakt:

Sludge:
13331039285_96e347eb12_c.jpg

13331115695_5b9a9a1750_c.jpg


Gasklephuis:
13331195283_50118bfb15_c.jpg


Omdat ik er toch bezig was heb ik de losgehaalde dingen even schoongespoten en gedroogd, en die vervolgens weer bevestigt. Of dat nut heeft weet ik niet, maar het ziet er nu iig weer een beetje schoon uit.

Verder de vraag of iemand een productcode heeft van dit slangetje (de code die erop staat is niet meer goed leesbaar):

13331423124_6141fb813b_c.jpg


Hier durfde ik niet teveel kracht op te zetten met loshalen, omdat hij bijna scheurde. Deze is dus nodig aan vervanging toe. Ik ben benieuwd hoe die er van binnen uitziet :P.


En nu nog een vraag aan jullie. Als ik volgende week de boel echt goed ga schoonmaken, en dus ook de metalen buis naar de carterbak. Is het dan goed genoeg om alle slangetjes e.d. + die buis gecheckt te hebben, of is het slim om mijn kleppendeksel los te halen en daaronder ook eens een kijkje te nemen?

(Morgen ga ik overigens de spanrol van de multiriem checken)
 
Dat mag wel een keer grondig gebeuren als je nou niet helemaal voor elkaar krijg kom dat een keer richting Maassluis dan help ik je wel een keer
 

tonboy

Verbannen
Jevv, hoeveel km's heeft jouw b1 gemaakt, best wel veel olie verbruik? Die foto's zien er volgens mij toch wel ernstig uit hoor.
 
Net over de twee ton, en vrijwel geen olieverbruik. Waarschijnlijk is hier gewoon nooit naar gekeken.
 
Nee heren is een kwaal van de x20xev motoren ook het probleem stappenmotor,en enige is dat veel mensen
Niet alles schoonmaakt.
 

tonboy

Verbannen
De kwaal van de x20xev zit hem vooral in de zuigerveren en olieschraapveren. Doordat die niet optimaal zijn en met de tijd vast gaan zitten komt er meer druk in het carter dan lief is. DIt moet ontlucht worden en de enige weg is via de carterontluchting (de stalen pijp) en dan door het kleppendeksel richting inlaat. En uiteraard neemt deze lucht meer dan normaal olie met zich mee en vervuild op zijn weg de stalen pijp (waar het gedeeltelijk afkoelt en neerslaat op de wanden en dan een soort verkalking veroorzaakt, vervolgens baant de nog oliehoudende lucht zich een weg naar de inlaat waar het de gasklep en behuizing vervuild. Zou me niks verwonderen als ten gevolge van deze vervuiling van de gasklep de stappenmotor ook raar gaat doen. Maar dat laatste heb ik mij nog niet in verdiept.
Diverse firma's leveren motorreinigingsmiddelen die claimen de olieschraapveren schoon te maken. Maar als de schraapveren als ernstig vervuild zijn helpt dit niks.
 

Andrew

600.000
@ Jeffrey: dat slangetje zou OEM-nr. 656250 (90412280) moeten zijn.

Ik zou zeker het kleppendeksel controleren, maar dat is een dubbelwandig systeem in het kleppendeksel waarvan ik niet weet of je dat kunt open maken. Alleen onder het kleppendeksel zelf kijken zal weinig laten zien, je moet het op de 1 of andere manier in die dubbele wand schoonmaken.


@ Ton: ik zie eigenlijk niet in waarom slecht werkende olieschraapveren leiden tot een hogere druk in het carter :?
Je gaf zelf een keer aan dat daardoor de zuigers beter afsluiten door de aanwezige olie rond de zuiger (--> een hogere compressie --> hoger rendement --> meer vermogen).

Dichtslibben van de carterventilatie is vooral een gevolg van (te) veel korte ritten waardoor vocht/condens in de olie niet de tijd krijgt om te verdampen, met als gevolg die mayonaise-achtige troep in de carterventilatie die tot verstopping van de ventilatie leidt omdat die troep niet via het inlaatvacuüm afgezogen wordt. Bij een verstopte carterventilatie loop je vervolgens het risico dat door de overdruk in het carter de oliekeerringen en pakkingen gaan lekken.

Mijn Omega rijdt vrijwel altijd > 1 uur en wordt dus telkens door en door warm, de carterventilatie is dan ook nimmer vervuilt met die "mayonaise". De Agila en Corsa in het gezin rijden vaak kleine ritjes en daarvan moet ik regelmatig de carterventilatie schoonmaken.

Andrew
 

Andrew

600.000
Het was al laat dus zal ik jouw post wel te snel gelezen hebben. Ik dacht dat je alleen aan de olieschraapveren refereerde, maar ik zie nu dat er ook `zuigerveren` bij staat. Bij slecht werkende compressieveren zal duidelijk zijn dat de carterdruk toeneemt.

Leuke site trouwens, voor mij grotendeels wel bekende kost, maar kwam toch enkele dingetjes tegen die ik niet wist.

Groet,

Andrew
 
@Andrew: Thanks! Morgen even langs van kwawegen :).

Tevens wil ik bij deze even vermelden dat we vanmiddag mijn spanrol hebben vervangen en dat ie nu weer klinkt zoals ie moet klinken! Heerlijk! :)
 
Vandaag weer lekker bezig geweest. Eerder genoemd slangetje vervangen en na een heel gekut uiteindelijk niet het gasklephuis kunnen demonteren. In principe lag ie al helemaal los, maar ik kreeg met geen mogelijkheid de gaskabel los! Beide borgclipjes verwijderd maar het lukte echt voor geen meter. Erg jammer dus.

Volgende week gaat ie weer de brug op en dan wil ik de metalen buis van de carterventilatie even grondig onder handen nemen.

Helaas geen foto's dit keer.
 

tonboy

Verbannen
Jevv zei:
Vandaag weer lekker bezig geweest. Eerder genoemd slangetje vervangen en na een heel gekut uiteindelijk niet het gasklephuis kunnen demonteren. In principe lag ie al helemaal los, maar ik kreeg met geen mogelijkheid de gaskabel los! Beide borgclipjes verwijderd maar het lukte echt voor geen meter. Erg jammer dus.

Volgende week gaat ie weer de brug op en dan wil ik de metalen buis van de carterventilatie even grondig onder handen nemen.

Helaas geen foto's dit keer.

Ken het probleem, kostte mij eerste keer een kwartiertje om uit te vogelen hoe dat moest. Tweede keer binnen 20 seconden.
Oorzaak : waarschijnlijk wat vuil of roest waardoor de gaskabel niet makkelijk over het bolletje heen schiet.
Eerst naar 1 kant toe bewegen, wat kruipolie er tussen, en dan met twee schroevendraaiers ertussen kracht zetten.
Succes.
 
Thanks voor je advies, tonboy! Ik had dat al geprobeerd, maar na gister een poging twee begaan te hebben, is het dan toch gelukt! Gasklephuis is weer lekker schoon, nu :).
 
Vandaag weer eens lekker bezig geweest! Kleppendekselpakking vervangen :).

Kleppendekseltje eraf:


Ouwe pakking eruit:


De oude keerringen, zat ie te strak?


Goed schoongemaakt, nieuwe pakking + keerringen erin:


Distributie gelijk ff checken, ziet er goed uit volgens mij:


Bougies er ff uit, omdat er eentje onder de olie stond, de meest linker:


Het aanzien van de tweede baart mij enigszins zorgen. Iemand die weet hoe ie zo zwart komt? Ze zijn er op 5 februari dit jaar nieuw ingegaan...




En kleppie weer dicht :).

Ik heb niet echt kunnen zien of de pakking nou ook daadwerkelijk lek was, wel trok ik hem verdomd makkelijk aan gort, had daar bijna geen kracht voor nodig. Hij was dus best poreus en aan vervanging toe :).
 
Zou het kunnen dat de Bougie niet goed heeft vastgezeten?
Of er is door het kleppendeksel olie in het gat gekomen + hitte.

Verder kan je aan de db-riem niet heel veel zien, als er scheurtjes inzitten wel natuurlijk maar een riem met 60K erop kan er hetzelfde uitzien...
 
Ik heb ze er zelf ingedraaid, en volgens mij best goed. Olie zou kunnen, dat zat in ieder geval in de achterste, die daarvoor weet ik niet. Heb hem iig schoon gemaakt. Binnenkort nog maar een keertje koekeloeren dan.

Op de db-riem staat nu rond de 40k, dus die hoeft ook nog niet, voorlopig. Geen scheurtjes in ieder geval :P.
 
Vanochtend wat LEDjes binnengekregen voor m'n deurverlichting. Voordat ik moest werken even snel erin gepropt.

Goede nieuws: ze doen het
Slechte nieuws: Centrale deurvergrendeling is ermee gestopt. Heb niet veel tijd gehad om ernaar te kijken. Maar als ik in m'n auto ga zitten en op de knopjes van m'n sleutel druk, hoor ik wel iets. Verder gebeurt er niks.

Weet iemand waar ik dit moet zoeken of moeten gewoon de LEDs er weer uit?
 
EDIT: cv doet het weer. Er was een zekering kapot :)

Tevens heb ik ook de lampjes naast de spiegels in de zonnekleppen vervangen. De lampjes die erin zaten zagen er overigens nog goed uit. Ze doen het nu nog steeds niet. Is dit misschien gewoon een zekeringetje of moet ik dit in de bedrading zoeken?
 
Bovenaan