Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Jevv's Omega pech

tonboy

Verbannen
Nou, bij mij viel dat best mee, geen sludge in het carter. Wel enorm veel werk om heel goed schoon te maken, maar je, als je a zegt (revisie) moet je ook b zeggen (schoonmaken en enamel erop).
Gevolg is wel heel erg fraai. Heb nu na 2500 km met de tweede inloop olie erin nog steeds schone motorolie. Heb ik toch iets goed gedaan.
 

Andrew

600.000
Ik zou het carter dicht laten als er geen sprake is van lekkages. Bedenk ook dat je de carterpan niet zomaar weg kan nemen, de hele motor moet een stuk omhoog (of de vooras omlaag >:) )

Andrew
 
Morgen dus even olie verversen!

Vandaag alvast lucht- en interieurfilter vervangen. Was op z'n zachtst gezegd wel redelijk nodig O-)

Oud en nieuw:



 

tonboy

Verbannen
luchtfilter, ja die is normaal heel andere kleur, maar er zijn ook interieurfilters in het grijs/zwart, zitten actief kooldeeltjes doorheen.
De goedkopere houden alleen stof tegen, die met actief kool ook de nare geurtjes
 
Klopt. Ik kan alleen nergens meer uit opmaken of ie nou wit of grijs was. Hij is overigens ook helemaal beschimmeld, door de lekkage(s) van een tijdje terug. Veel te lang mee gewacht joh :P
 

Andrew

600.000
Zoals Ton ook al aangeeft: Ik heb meerdere keren NIEUWE interieurfilters bij de VOD gekocht die eruit zagen als jouw oude exemplaar. De actieve koolfilters hebben die kleur en ik denk eigenlijk dat jouw oude filter een actief koolfilter was. Zo egaal zwart worden ze door gebruik niet. De nieuwe is alleen een stoffilter.

Maar schimmel hoort er natuurlijk niet op te zitten.

Andrew
 
Zojuist olie ververst en daarnaast oliefilter en brandstoffilter vervangen. Helaas geen foto's kunnen maken want m'n telefoon was leeg (heel de nacht aan de oplader gehangen, wtf?) maar ik moet zeggen dat ie een stuk stabieler in z'n toeren is (stationair bleef ie de laatste tijd vaak hangen rond de 1100) en hij rijdt weer wat makkelijker weg, dus een paar pktjes terug :). Al met al zeer tevreden over een productieve ochtend. Nu even wat eten, en dan naar m'n werk :(. Volgende maand distributiesetje bestellen!
 
Even een tonboy antwoord ;). Je kent de eigenschappen van olie? KOEGRAS:
KOEling
Geluidsdemping
Reiniging
Afdichting
Smering.

Gr. Paul
 
Hahaha, true. Gelijk te merken allemaal, na het verversen.

Trouwens iets te vroeg gejuicht wat betreft die 1100 toeren, zojuist bij een koude start deed ie het weer. Misschien toch maar eens naar kijken.
 

Andrew

600.000
Dat hoge stationaire toerental is een vervuilde stationairregeling op het gasklephuis, bekend probleem bij de X20XEV.

Andrew
 
Hij zakte net eventjes naar de 500. Morgen gelijk even de stationairregeling bekijken dan. Thanks!

Edit: misschien handig om te vermelden dat hij niet op 1100 blijft. Na een halve minuut ofzo zakt hij zelf terug, of als ik wat gas geef...
 
Vanmorgen even langs de VOD geweest, nieuw pakkingkje gehaald voor de stappenmotor. Was ook nodig want die viel zowat uit elkaar bij demonteren. Verder even goed schoongemaakt. Echter blijft het probleem zich voordoen en ik heb het idee dat ie zelfs iets onregelmatiger liep. Ik zal het vanavond nog eens met een koude start checken.

Tevens heb ik het idee dat ik wat hoor tikken. Ik heb er even een filmpje van gemaakt, weet alleen niet of het goed te horen is zo (bij mij thuis over de speakertjes niet, maar met oordopjes wel):

[youtube]http://youtu.be/8RegoZO7QOE[/youtube]

Je hoort ook aan het einde na het gasgeven een raar geluid. Dit hoor ik elke keer als ik veel gas geef en in 1x loslaat. Het klinkt alsof het blok bij het ineens zakken in toeren ergens tegenaan komt. Ik heb zelf niks kunnen ontdekken dus geen idee waar het vandaan komt verder.
 

tonboy

Verbannen
lijkt op versleten lagertje. kan van spanrol, maar ook van airco of dynamo.
Haal je multiriem er even af, starten en dan nogmaals luisteren.
Multiriem eraf is heel simpel, ringsleutel 15 op de spanrol, tegen de klokdraairichting bewegen en kan je de multiriem zo loshalen.
 
Ah, Heb de spanrol onlangs vervangen, dus dat zal het niet zijn. Ik zal volgende week, als ik wat meer tijd heb eens het eea proberen.
 
Heren ik vind het eng worden. Probleem is een beetje ik heb het stervensdruk met werk en studie. Alleen maar deadlines deze week. Eerstvolgende mogelijkheid om te kijken is a.s. zaterdag.

Maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik dat ga redden. Ik durf er bijna niet meer in te rijden.

Hij gaat steeds meer herrie maken en loopt stationair dermate slecht de eerste minuut ofzo, dat ie bijna uitvalt. Daarnaast ben ik koelvloeistof aan het verliezen, maar heb geen idee waar!

Ow en iets met m'n draagarm denk ik (ander verhaal). Als ik naar rechts stuur tijdens het rijden hoor en voel ik iets behoorlijk aanlopen. Naar links sturen en het is weg. Ook merk ik btw dat m'n stuurbekrachtiging zwakker wordt tijdens het rijden (komt misschien door eerder genoemde).

Weet iemand waar ik dit moet zoeken of kan ik hem het beste zsm naar de garage brengen om te laten nakijken? Want ik vertrouw hem echt voor geen meter meer!

Thanks!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het lijkt me sowieso niet heel verstandig om er nog mee door te rijden met alles dat je opsomt.
 
Bovenaan