Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Ervaringen met chiptuning

Hallo Ronald,

Ha ha, ja zo kan het natuurlijk ook:

Het onderstaande zal je uit mijn mail van vandaag bekend voorkomen (je hebt vanavond al wat informatie op het forum gezet, hieronder nog wat vragen die nog openstaan):

Ik had een vraag over chiptuning en hier op het forum werd toen – met een positieve aanbeveling - naar jou verwezen.
Ik heb een Opel Omega MV6 van 1999. Technisch nog in zeer goede staat. Het is een automaat en voorzien van een 3.0 V6 motor. Welke winst in vermogen en koppel is na chippen te verwachten. Wat kan ik m.b.t. het brandstofverbruik nadien verwachten? Ik rij op euro loodvrij benzine. Ik begrijp dat jullie de montage ook verzorgen? Heb je al ervaring met het chiptunen van de 3.0 V6? Tenslotte, wat kost het.

Op het forum lijken meer leden interesse te hebben hun Omega te chippen. Kun je dan als een groepskorting voor de forumleden - ondanks dat de prijzen al zo laag zijn - nog iets doen met die prijs?

Groet,

Walter
 
omegauser zei:
Hallo Ronald,

Ha ha, ja zo kan het natuurlijk ook:

Het onderstaande zal je uit mijn mail van vandaag bekend voorkomen (je hebt vanavond al wat informatie op het forum gezet, hieronder nog wat vragen die nog openstaan):

Ik had een vraag over chiptuning en hier op het forum werd toen – met een positieve aanbeveling - naar jou verwezen.
Ik heb een Opel Omega MV6 van 1999. Technisch nog in zeer goede staat. Het is een automaat en voorzien van een 3.0 V6 motor. Welke winst in vermogen en koppel is na chippen te verwachten. Wat kan ik m.b.t. het brandstofverbruik nadien verwachten? Ik rij op euro loodvrij benzine. Ik begrijp dat jullie de montage ook verzorgen? Heb je al ervaring met het chiptunen van de 3.0 V6? Tenslotte, wat kost het.

Op het forum lijken meer leden interesse te hebben hun Omega te chippen. Kun je dan als een groepskorting voor de forumleden - ondanks dat de prijzen al zo laag zijn - nog iets doen met die prijs?

Groet,

Walter


Hier geld ook circa 18 pk en 25 nm koppel.
Nogmaals voor de duidelijkheid,wij geven altijd minder pk's aan als wat er uit te halen is.
Waarom doen wij dat????

Puur en alleen zodat niemand teleurgesteld word als onze tuning erin zit en wij bijvoorbeeld gezegt hebben er komt 23 pk bij en blijken er maar 17 te zijn.

Voorbeeld.

Jongen met een Calibra X20XEV kwam langs 136pk origineel
Wij hadden verteld ervaring met deze motor te hebben en dus wel 20 pk eruit konden krijgen.
Deze meneer heeft de tuning gekocht en geplaatst en is naar ziptuning gegaan had een vriend daar werken en de calibra op de vermogensbank gezet.
Nieuw vermogen was 162,3 pk.
Klant tevreden en komt in de toekomst weer terug.

Brandstofverbruik:

Dit ligt geheel aan uw eigen rechtervoet.
Chiptuning word de auto indd zuinniger van,al moet ik zeggen dat dit voornamelijk geld voor een Diesel motor,stel verbruik diesel 1 op 18 word circa 1 op 19

Benzine zeg 1 op 10 zal het circa 1 op 10,5 worden,bij normaal gebruik!!
Wanneer u alleen maar boven de 4000 toeren rijd kontstand dan gaat die meer verbruiken.
We hebben inmiddels al verschillende x30xe's gechipt,zie gastenboek....

Kosten voor een omega x30xe met montage (mits de chip gestoken zit) 150 euro.
 

Xedrah

Donateur 2024
Doe je ook softwareaanpassingen via OBD? De 3.2 ECU is anders dan de X25XE en X30XE, zoals je wellicht weet.
 

Xedrah

Donateur 2024
Cabriobully zei:
Jongen met een Calibra X20XEV kwam langs 136pk origineel
Wij hadden verteld ervaring met deze motor te hebben en dus wel 20 pk eruit konden krijgen.
Deze meneer heeft de tuning gekocht en geplaatst en is naar ziptuning gegaan had een vriend daar werken en de calibra op de vermogensbank gezet.
Nieuw vermogen was 162,3 pk.
Klant tevreden en komt in de toekomst weer terug.

Beetje flauwe vraag misschien maar niet zo bedoeld; maar is ie ook vóór de softwareaanpassing op de bank geweest? De vraag is of de winst inderdaad 20 pk is, als je geen voormeting hebt uitgevoerd.

Zie het als aanvulling op je verhaal. Ik ben een voorstander van softwareaanpassingen, verder geen commentaar op je verhaal. d:)b
 
Xedrah zei:
Doe je ook softwareaanpassingen via OBD? De 3.2 ECU is anders dan de X25XE en X30XE, zoals je wellicht weet.

Hoi,

Ja ook via de obd dat doen wij ook.
Tijdelijke aanbieding hebben wij, nu voor 225 euro.
Deze aanbieding loopt nog tot volgende week vrijdag,daarna gaan de prijzen terug naar 399

Winst 3,2: 18 pk en 31nm koppel
 
Xedrah zei:
Cabriobully zei:
Jongen met een Calibra X20XEV kwam langs 136pk origineel
Wij hadden verteld ervaring met deze motor te hebben en dus wel 20 pk eruit konden krijgen.
Deze meneer heeft de tuning gekocht en geplaatst en is naar ziptuning gegaan had een vriend daar werken en de calibra op de vermogensbank gezet.
Nieuw vermogen was 162,3 pk.
Klant tevreden en komt in de toekomst weer terug.

Beetje flauwe vraag misschien maar niet zo bedoeld; maar is ie ook vóór de softwareaanpassing op de bank geweest? De vraag is of de winst inderdaad 20 pk is, als je geen voormeting hebt uitgevoerd.

Zie het als aanvulling op je verhaal. Ik ben een voorstander van softwareaanpassingen, verder geen commentaar op je verhaal. d:)b


Gelijk heb je hoor,ik ben er heel eerlijk in die vermogensbank van ziptuning kan niet kloppen want deze winst behaal je niet bij deze motor.
Hun hebben ook niet van te voren gemeten,de omega x25xe is wel voor en na gemeten.

Zo ook eds hun halen hollywood vermogens eruit maja meten ook niet voor en na!
iedere auto heeft op een niet geeikte bank meer pk's als wat de fabriek opgeeft.
Zo had ik met mijn oude calibra 178 pk ipv 170....
 

Vega

Medewerker
Administrator
Als je alleen maar wilt weten hoeveel het vermogen gestegen is na de eerste meeting dan maakt het niet zoveel uit of deze geijkt is of niet.
Je moet de voor en na meeting natuurlijk dan wel op de zelfde rollenbank doen.
Beter en betrouwbaarder is natuurlijk een geijkte rollenbank.
 

Xedrah

Donateur 2024
Cabriobully zei:
Xedrah zei:
Doe je ook softwareaanpassingen via OBD? De 3.2 ECU is anders dan de X25XE en X30XE, zoals je wellicht weet.

Hoi,

Ja ook via de obd dat doen wij ook.
Tijdelijke aanbieding hebben wij, nu voor 225 euro.
Deze aanbieding loopt nog tot volgende week vrijdag,daarna gaan de prijzen terug naar 399

Winst 3,2: 18 pk en 31nm koppel

Das mooi.

Ik vraag het expliciet omdat ik een keer in de werkplaats stond bij <a class="postlink" href="http://www.tunex.nl" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.tunex.nl</a> en ze hadden beloofd mij te kunnen helpen en dat bleek niet zo te zijn. De ECU van een 3.2 is een klein doosje waar hij van de 3.0 'ouderwets' groot is en de techniek bleek anders dan verwacht. Hoe dan ook, ik ging onverrichter zake weer terug en werd doorverwezen naar EDS.

Vandaar....
 
Vega zei:
Als je alleen maar wilt weten hoeveel het vermogen gestegen is na de eerste meeting dan maakt het niet zoveel uit of deze geijkt is of niet.
Je moet de voor en na meeting natuurlijk dan wel op de zelfde rollenbank doen.
Beter en betrouwbaarder is natuurlijk een geijkte rollenbank.

Juist
wij krijgen binnenkort ook een geeikte dynojet bank
 
Xedrah zei:
Cabriobully zei:
Xedrah zei:
Doe je ook softwareaanpassingen via OBD? De 3.2 ECU is anders dan de X25XE en X30XE, zoals je wellicht weet.

Hoi,

Ja ook via de obd dat doen wij ook.
Tijdelijke aanbieding hebben wij, nu voor 225 euro.
Deze aanbieding loopt nog tot volgende week vrijdag,daarna gaan de prijzen terug naar 399

Winst 3,2: 18 pk en 31nm koppel

Das mooi.

Ik vraag het expliciet omdat ik een keer in de werkplaats stond bij <a class="postlink" href="http://www.tunex.nl" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.tunex.nl</a> en ze hadden beloofd mij te kunnen helpen en dat bleek niet zo te zijn. De ECU van een 3.2 is een klein doosje waar hij van de 3.0 'ouderwets' groot is en de techniek bleek anders dan verwacht. Hoe dan ook, ik ging onverrichter zake weer terug en werd doorverwezen naar EDS.

Vandaar....

Klopt de 3,2 heeft een hybride stuurapparaat inzitten.
Tunex werkt niet met alle flashers.
Hun werken met dimsport tuning,vrij standaard tuning die ze kopen voor 100 euro per file!
ze downloaden deze bestanden van de site.
Ze kunnen zelf helemaal geen bestanden schrijven en de bestanden die hun bijvoorbeeld schrijven voor een diesel zijn maar 4 kernvelden in aangepast,en matig aangepast ook nog
terwijl een diesel er 12 heeft die je aan kunt passen.
Benzine verschilt van 4 tot 8
Er zijn maar een paar flashers die een 3,2 kunnen flashen namelijk.
Wij hebben alle flashers die er bestaan in ons bezit.
Tja Tunex laten we daar maar niet over beginnen O-) O-)
Zoek goed op google en je vind de ergste horror verhalen over hun!!!

Bedrijf is ook niet voor niets al meerdere malen faiiliet gegaan
 
Illuminat0r zei:
Ik kan natuurlijk enkel over diesel spreken, en laten wij daar nu net een groot voordeel hebben:
onze turbo!

Ik ga zowieso chiptuning nog laten uitvoeren, "gewoon" een ander programma in de chip.
tot nu toe reed ik met een Powerbox, die er in zat van bij de aankoop in Berlijn.
Deze is er nu tussenuit en ik moet heel eerlijk toegeven dat de Omega nu een grote sloef trager/slomer is.
Het verschil is groter dan de extra weerstand die ik had met met 285 achteraan :P

Hij 'hangt ook wat minder aan het gas' nu, rustiger.
Maar dat komt volgens mij ook door die powerbox. Deze gaf gewoon een vals signaal aan de brandstofdruk.
daardoor was ook het verbruik lichtjes buitensporig.

Ik zou het in mijn geval eerder 'optimaliseren' noemen.
Ik doe het niet zozeer voor het vermogen, want dat went. ondertussen ben ik de stap terug ook weer bijna gewoon.
maar met slechts 1l/100km minderverbruik heb ik de prijs van de chiptuning op 1j weer terugverdient.
En dat is mooi meegenomen, als er dan voor die paar leuke momenten ook wat extra punch achter zit.

Maar weer, ik spreek over turbo-diesel, waar je vooral meer koppel aangeleverd krijgt...

Grtz
S


stein wat doe je met die powerbox? tenminste als ik denk dat het is die ik voor me heb.
 
Jullie weten wel dat powerboxen gevaarlijk zijn neem ik aan?
En niet optimaal.
Powerbox stelt 2 kernvelden af verder geen,terwijl een turbo diesel 12 kernvelden heeft die aangepast kunnen worden.
Chiptuning zal een veel groter verschil uitmaken,en geeft geen motorschade zoals vele powerboxen doen!!
 
Beste mensen,

Ik heb gisteravond even overlegd met Peter en vanmorgen telefonisch contact gehad met Ronald. Het lijkt ons leuk ergens op een zaterdag in april of mei naar Belfeld af te reizen. Dus als er meer mensen zijn die hun Omega willen laten chiptunen, geef je dan op in dit draadje door het onderstaande lijstje door te kopiëren. De nadere informatie over chiptunen staat hier en daar in dit draadje of neem anders zelf even contact op met Ronald (contact). Ik heb vanmorgen met Ronald afgesproken dat hij prijstechnisch wel iets wil doen voor de leden van het OOP als we met meer Omega's op een dag komen (je moet dan denken aan gratis inbouw en dergelijke). Ik heb met hem afgesproken dat hij m.b.t. de prijs en de korting die hij geeft vandaag nog een post in dit draadje zet.

Geef hieronder even aan wanneer je op een zaterdag in april of mei in de gelegenheid bent. Laten we afspreken dat we over een maand het lijstje compleet moeten hebben; dus de uiterste datum dat je je kunt opgeven is 12 maart.

Omegauser is in de gelegenheid op:
april: 10, 17, 24
mei: 22

Groet,

Walter
 
Zo, ik zal ook maar even mijn vragen/verhaal hier neer zetten om anderen te informeren.

Mijn mailtje naar Ronald:
Hey Ronald,

Je bent ook, via het Opel-forum, bij ons terecht gekomen :P (<a class="postlink" href="http://www.OpelOmegaPortal.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.OpelOmegaPortal.nl/</a>). De ‘mond-op-mond reclame’ gaat maar door ;)
Wat ik mij, persoonlijk, afvraag is: Hoe gaat mijn motor zich houden, na een chip-upgrade?
Dan in ogenschouw houdende, dat ik LPG rijd en dagelijks 170 km woon-werk verkeer.
Uiteraard wil ik zo lang mogelijk van mijn Omega genieten en zou het zonde vinden als mijn blok over 50/100.000km aan puin ligt.
Wat is verstandig ?
Tuning is natuurlijk leuk. Maar een rijdende auto is leuker (en goedkoper op de lange leste).

Ik las ook, van iemand in jouw gastenboek, dat zijn verbruik is verminderd.
Met alle respect: maar meer trekken en sneller reageren betekent meer verbruik… (anders zouden fabrikanten natuurlijk auto’s direct vanuit de
fabriek tunen, of niet dan? ;))

Kortom: graag een goed onderbouwd advies :)
En Ronald's antwoord:
De motor houd zich perfect na de upgrade,ik zelf rij ook een 3.0 motor gechipt.
Wat betreft de mond op mond reclame alleen maar goed!
Het verbruik,deze verminderd indd,maar dit ligt aan jou rijstijl,als je alleen hoog toeren rijd dan verbruikt die indd meer benzine.
Maar bij een normaal rijgedrag verminderd het iets.
Bij een benzinemotor is het verbruik wat daalt niet zo groot als bij een turbo diesel motor.
Wat betreft de omega chip,deze kost nu nog 150 inclusief montage.
Echter moeten we de prijzen omhoog zetten vanwege drukte.
Deze zullen dus in de aankomende weken allemaal omhoog gaan.
Als u nog vragen heeft hoor ik het graag van u.? ?

Ben ik nog even benieuwd naar de antwoorden op het LPG-verhaal en de duurzaamheid (hoe lang houdt een getuned blok het vol (bij normaal gebruik))?

Kun je dat ajb nog beantwoorden, Ronald?
 

yoyo

The UK brothers
Ruud,
Ik denk dat het voor jou geen zin heeft om te tunen.
Temeer omdat jij op lpg rijdt en dat heeft al een meer verbruik (niet veel maar altijd wel wat)
daarbij is de vervelende eigenschap van LPG dat naarmate je meer toeren maakt meer gaat verbruiken tov benzine.

Hier in het verhaal over chip tunen staat dat je juist meer verbruikt rond de 4000 toeren of hoger.
(dat is iets waar je toch al snel zit)
Maar dan de vraag als je (nog) meer benzine rond dat punt zal gaan verbruiken hoeveel meer LPG zal je dan niet verbruiken?

Als het bij jou om het soepele lopen van de auto op zich gaat, kan je (niet lullig bedoelt) je auto goed af laten stellen.
(maar dat wist je zelf ook al.)
En (iets waar ik zelf toch ook nog steeds aan denk) de automaat helemaal voorzien van nieuwe sapjes en resetten/afstellen.
Daar had Jacco of Sjors het de vorige keer over.(als herboren)

gr,
Aart
 
Aart,

ik snap wat je zegt, maar heb juist de hoop dat deze tuning dat 'afstellen' ook voor zijn rekening neemt.
Lees het gastenboek van Ronald maar eens, daar spreekt men ook over het 'soepeler' lopen van de motor.
Tevens zit ik niet constant boven de 4k toeren hoor :P
Meestal rij ik op de snelweg ~140km/uur, wat overeen komt met ~3200rpm.
Mijn huidige verbruik (daadwerkelijke LPG verbruik) kun je in mijn onderschrift lezen.
Dat is dus nu een slordige 1:8 @ LPG. Voor een 3-liter vind ik dat niet slecht.
Volgens mijn boordcomputer zou ik ~1:9 rijden. Maar dat is natuurlijk op benzine berekend.
Mijn versnellingsbak heeft nét 80k voorbij zien komen. Ik ga er dus even van uit dat die nog niet aan verversing/resetting toe is.

:w Ruud
 
kom hier vanavond even op terug,momenteel te druk met chippen
schrijf vanavond overal antwoord op.
Op gas is geen problemen overigens
 

Xedrah

Donateur 2024
Cabriobully zei:
Tja Tunex laten we daar maar niet over beginnen O-) O-)
Zoek goed op google en je vind de ergste horror verhalen over hun!!!

Bedrijf is ook niet voor niets al meerdere malen faiiliet gegaan

Staat je niet zo netjes om zo over je concurrenten te spreken.

Ik heb er toevallig goede ervaringen mee. En ik weet dat ze de bestanden inkopen en ze niet zelf schrijven. Ze zijn daar ook heel open in.
 
Xedrah zei:
Cabriobully zei:
Tja Tunex laten we daar maar niet over beginnen O-) O-)
Zoek goed op google en je vind de ergste horror verhalen over hun!!!

Bedrijf is ook niet voor niets al meerdere malen faiiliet gegaan

Staat je niet zo netjes om zo over je concurrenten te spreken.

Ik heb er toevallig goede ervaringen mee. En ik weet dat ze de bestanden inkopen en ze niet zelf schrijven. Ze zijn daar ook heel open in.

Dit klopt,niet netjes is een groot begrip!
Hun verkopen stage 1 tuning.
Zal even snel uitleggen wat dit is kom hier later op terug.
Tunex koopt indd bestanden van dimsport.
Dimsport is niets anders als een website waar bestanden gedownload kunnen worden.

Zit een maartje aan.
Het is geen origineel bestand wat aangepast is.
Voorbeeld
wanneer men een tuning van dimsport krijgt(tunex)

Diesel:
heb verschillende mensen van tunex hier gehad die niet te spreken waren over de tuning.
Wij lezen het bestand uit kijken het na,in die bestanden van tunex zijn 4 kernvelden aangepast,dit terwijl een diesel 12 kernvelden heeft,door simpelweg de turbodruk omhoog te schroeven,lambdawaardes aan te passen enzv krijg je indd vermogenswinst.

Deze winsten haal je ook met een tuningbox.....

Wat doen wij,wij lezen het originele bestand uit en passen alle 12 de kernvelden handmatig aan,dit omdat er meer winst uit te halen is als je alle kernvelden op elkaar afstemt.

Tunex speelt hier op in hun werken indd met phase 1 tuning,er ergeren zich genoeg bedrijven zich dood aan tunex omdat hun de prijzen om zeep helpen.

Mensen verwachten nu een Q7 te chiptunen bij ons voor 225 euro
terwijl optimale tuning nooit mogelijk is voor die prijs.
Wij moeten ontzettend omlaag met de prijzen doordat bedrijven zoals tunex zo te werk gaan.

Voorbeeld wil je een echt superbedrijf ga naar ventura tuning,hun doen niets anders als alle kernvelden aanpassen,geen gedownloade bestanden inschrijven maar daar zit het verschil zie de prijzen!

Want tja ben je een autoliefhebber neem ik ook aan dat je het beste voor je auto wilt en geen half werk.
Het is jammer dat ik mensen verbied die van tunex afkomen een bericht in mijn gastenboek te plaatsen.
Maar vertrouw mij erop ze komen erg verdrietig naar ons toe en gaan met een smile op hun gezicht naar huis.

Dit is gewoon waarvoor wij het doen.

We hebben tevens de mogelijkheid om of na duitsland te komen of na nederland,daar ik samenwerk met een ander bedrijf.

Wij willen goed werik leveren en service is het belangrijkste wat er is,als mensen problemen hebben kunnen ze altijd terug komen al is het 3 jaar later maakt niets uit.

Hoop dat het een beetje duidelijk is?
 
Laten we hier het hoofdstuk 'andere tuningbedrijven' afsluiten.
Ik wil voorkomen dat we in een flame-war terecht gaan komen.

Het staat mensen vrij om naar andere bedrijven te gaan / te informeren / of weet ik wat.
Deze portal is er echter niet om andere bedrijven af te gaan kraken (bovenstaande voorbeeld hier niet mee bedoeld overigens).
Een ieder staat het vrij om zijn/haar mening te uiten en te delen (sterker nog: erg graag zelfs, daar kunnen anderen weer hun voordeel mee doen).
Laten we proberen dit zo objectief mogelijk te doen.
Ronald is duidelijk in zijn onderbouwing. Kwam wellicht de eerste keer een beetje rot over. Case closed ;)

Je spreekt overigens veel over diesel, Ronald. Daar is natuurlijk flink wat winst te boeken, dus dat snap ik wel.
Maar hoe zit dat met bezine motoren?
Die hebben ook, naar ik aanneem, een aantal 'kernvelden' (wat is dit overigens? Hoe moet ik dit 'zien'?).
Hoe passen jullie die aan en wat gebeurd er dan precies?

Nog een extra vraag:
Mijn (automatische) versnellingsbak schakelt nu bij ~80 km/uur over naar de overdrive. Op zich geen probleem als je rustig rijdt, maar ik zou hem graag iets langer willen laten doortrekken (bvb ~90/95 km/uur).
Die tuning, die jullie uitvoeren, kan die dit soort dingen ook beïnvloeden? Of is dat weer een separate chip?
(Ik weet dat de bak een eigen aansturing heeft, maar deze werkt nauw samen met de ECU van het blok... vandaar deze vraag).

:w Ruud
 
Bovenaan