Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Jevv's Omega pech

Inderdaad, de ledjes kunnen in tegenstelling tot gloeilampen er maar op 1 manier in, dus eruit halen en omgedraaid erin steken ;).

Gr. Paul
 
@PieterK en Ijsblok: De vervangen LEDs doen het allemaal, dus dat is het probleem niet. Het gaat om het lcd backlight en kilometerteller licht.
 
Zojuist eindelijk even langs de dealer geweest voor m'n kentekenverlichting. Nog geen 14eu ex btw. Gelijk maar besteld :).
 
Stiekem hoopte ik dat het lampje achter de knoppen voor de mistlampen een circuitje afmaakte, waardoor de boel het niet meer deed (omdat deze gesoldeerd zat en ik die kapot had getrokken) maar dat blijkt helaas niet het geval te zijn. Ik heb er een LEDje op gesoldeerd, ziet er als volgt uit:





Wat het dan wel is weet ik niet. Binnenkort maar weer even de hele dash uit elkaar halen....

Het resultaat van het LEDje mag er overigens wezen:



Bovenste gedeelte heeft nog het gloeilampje erin zitten. Deze moet uiteindelijk ook LED worden...
 
Hallo allen,

Daar ben ik weer.

Inmiddels doen de lampjes in m'n dashboard het weer. Doordat ik ermee had zitten te lopen te staan te kutten, waren deze connectors verbogen, waardoor ie geen contact meer maakte:



Even teruggebogen en met dubbelzijdig tape vastgeplakt, en het werkt weer naar behoren.

Overigens ben ik erachter gekomen dat iemand ooit eens het lampje voor het niet dragen van de gordel eruit heeft gehaald. Stoor ik me niet aan, houden zo :).

Brengt me wel gelijk op een vraag:

Kan iemand mij vertellen wat de naam is van de volgende fittingen?:


Vooral deze is belangrijk. Heb geen idee hoe ik hierop moet zoeken. Weet iemand toevallig ook of deze in LED te verkrijgen zijn?


Dit is volgens mij gewoon een w3w lampje die je erin drukt. Niet extreem spannend, maar wil deze vervangen voor LED. Die fitting, is dat T10?

Verder viel me op dat alle vier de lampjes met groene fitting (zie foto hieronder) achter het schermpje met de datum etc. het niet meer doen. Nu vraag ik mij af waar die lampjes precies voor zijn? Want het backlight doet het gewoon.





Zo. Dat was het weer ff. Motorisch loopt ze nog steeds heerlijk 8)
 

Joep

Verbannen
Volgens mij doet dat lampje van de gordel niks als je die erin draait? Weet niet of iemand dit kan bevestigen? En wat je moet doen om het wel te laten werken? Vind dat wel een leuk iets als dat zou kunnen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Joep zei:
Volgens mij doet dat lampje van de gordel niks als je die erin draait? Weet niet of iemand dit kan bevestigen? En wat je moet doen om het wel te laten werken? Vind dat wel een leuk iets als dat zou kunnen.

Nee die doet niks, er moet nog een module tussen om die te laten werken.

lowflyer zei:
De kabel van de gordelspanner doorknippen dan gaat die werken

Dan gaat het airbaglampje branden en werkt het systeem niet meer.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Jevv zei:
Kan iemand mij vertellen wat de naam is van de volgende fittingen?:


Vooral deze is belangrijk. Heb geen idee hoe ik hierop moet zoeken. Weet iemand toevallig ook of deze in LED te verkrijgen zijn?

T5, de kleur geeft aan wat voor wattage het is.
Zijn er ook in led.


Dit is volgens mij gewoon een w3w lampje die je erin drukt. Niet extreem spannend, maar wil deze vervangen voor LED. Die fitting, is dat T10?

T10 + W5W

Verder viel me op dat alle vier de lampjes met groene fitting (zie foto hieronder) achter het schermpje met de datum etc. het niet meer doen. Nu vraag ik mij af waar die lampjes precies voor zijn? Want het backlight doet het gewoon.

)

Achtergrond verlichting, anders zie je niks.
 
Thanks Vega!

Die eerste is geen gewone T5. Het groene plastic is de fitting. Ik heb door T5 te googlen puur per toeval eigenlijk deze gevonden:

http://www.autoledplaza.nl/t4-7-1x-5050-smd-led

T4.7 dus. Kan iemand dit bevestigen?
EDIT: Na nader onderzoek denk ik eerder dat het een T4.2 is. Weet dit alleen niet zeker, dus alsnog graag bevestiging van iemand :).

Over die laatste, dat is dus backlight? Want het rare is dat ik alles op het schermpje gewoon kan lezen. Ook dimmen werkt gewoon...

EDIT: Gelijk nog een vraagje, nu we toch met lampjes bezig zijn. Weet iemand de naam van de fitting van de achterlijk kleine lampjes die in de knoppen voor de achterruit verwarming e.d. zitten?
 

tonboy

Verbannen
Ik zou hem gewoon even bellen, heb dit eerder gedaan enhij weet (bijna) alles. Tel: 06-31324591
 
Beetje late reactie, maar thanks Ton, ik had al gevonden welke het moest zijn door een schemaatje op internet met de diameter. Gewoon even nagemeten en hopla: T4,7 :).

Afgelopen zondag lekker met de LEDjes bezig geweest:

De tellerbak weer gedemonteerd:



Toen deze...:



... vervangen door deze:



Waarbij er overigens één te lang was. Geen probleem, even een millimeter eraf gesneden (uiteindelijk met een tangetje afgeknipt, dat plastic is harder dan ik dacht):



Toen de T4,7 vervangen:



En het eindresultaat:


Helaas brandt nu permanent mijn airbaglampje. Ik denk dat dit komt omdat ik de LEDs heb getest zonder eerst de stroomkabel naar de airbag weer aan te sluiten. (deze had ik eraf gehaald omdat ie in de weg zat bij demontage van de tellerbak). Binnenkort maar even laten resetten en hopen dat ie weg blijft.


Overigens ook die bij de LCDs voor de climatecontrol vervangen. Deze deden het sowieso niet meer, nu weer wel:



Het lijkt overigens op de foto's alsof er veel te veel licht vanaf komt. Er komt inderdaad een hoop licht af, maar op de foto lijkt het veel meer! Overigens werkt de dimfunctie nu niet meer, maar ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.

Eerder had ik trouwens de onderste verlichting op de volgende foto provisorisch opgelost door een LED te solderen. Deze flikkerde af en toe wat, dus heb ik er ook een T4,7 in gedaan. Dit ziet er nu zo uit:



Wat jullie waarschijnlijk wel opvalt is dat de bovenste knoppen nog zijn voorzien van gele verlichting. Ik kon dat lampje namelijk niet vinden. Nu heb ik de hele unit even opengemaakt, en kwam erachter dat dit lampje zit gesoldeerd op een printplaatje (in de rode cirkel):


Of ik dit ooit nog ga vervangen weet ik niet. Voor nu hou ik het zo.

Uiteraard kan ik niks fixen zonder iets kapot te maken, dus bij deze de vraag of er iemand is die toevallig een relais voor de gevarenlicht knop heeft liggen? Hier is intern iets gebroken waardoor ie nu niet meer aan kan...
 
Hoi Jeffrey, leds kun je met pulse width modulation (PWM) dimmen.
Nu moet ik eerlijk bekenne dat ik me nog niet diep genoeg in de dashverlichting verdiept heb om te kunnen zeggen hoeveel werk het zou zijn dit in te bouwen.

Ziet er wel heel netjes (en modern) uit.

Waar moet je vandaan komen? Ik was in weert op de sloop en hier stond zowel een b1 als een b2. Mijn ervaring met die sloop is dat ze heel redelijke prijzen hebben. (Ik was 5 euro kwijt voor een versnellingspookhoes en kan een leren stuur met airbag gaan halen voor nog eens 25 euro, had geen tijd om het uit te bouwen).
 
Bovenaan