Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Jevv's Omega pech

Qzelf zei:
Hoi Jeffrey, leds kun je met pulse width modulation (PWM) dimmen.
Nu moet ik eerlijk bekenne dat ik me nog niet diep genoeg in de dashverlichting verdiept heb om te kunnen zeggen hoeveel werk het zou zijn dit in te bouwen.

Ziet er wel heel netjes (en modern) uit.

Waar moet je vandaan komen? Ik was in weert op de sloop en hier stond zowel een b1 als een b2. Mijn ervaring met die sloop is dat ze heel redelijke prijzen hebben. (Ik was 5 euro kwijt voor een versnellingspookhoes en kan een leren stuur met airbag gaan halen voor nog eens 25 euro, had geen tijd om het uit te bouwen).

Ach dat dimmen gebruikte ik toch nooit :P.

Ik kom uit de buurt van Rotterdam, dus Weert is wel een stukje rijden, haha. Maar bedankt voor de tip d:)b .


rtvankampen zei:
Hee Jeffrey,

Netjes man ziet er mooi uit. Wel een heel geklooi om bij al die lampjes te komen stel ik mij voor.

Gr Rob vK

Thanks! Ja is wel even een gedoe, maar als je precies weet hoe het moet, valt het eigenlijk nog best wel mee. Had de boel al een keer open gehad om te kijken wat ik nodig had. Alles inbouwen heeft me volgens mij rond de twee uurtjes gekost.
 
Zo. Daar zijn we weer. Heb een tijdje niks aan de Omega kunnen doen vanwege drukte op de Academie. Inmiddels is het zomervakantie dus kunnen we weer lekker aan de slag. Ik wil hem binnen nu en een paar weken even voor laten keuren om te kijken wat er allemaal moet gaan gebeuren voor de keuring in november. Waarschijnlijk moet het e.e.a. aan de ophanging gebeuren aangezien m'n stuur trilt als een malle bij 80 en 140 km/h. Maar dat terzijde.

Voor nu heb ik laatst weer even onder de motorkap gekeken en viel me een geluid op dat ik niet helemaal kan plaatsen. Ik heb dit geprobeerd met een koude motor. Met een warme motor moet ik nog even proberen. Zie hieronder het filmpje:

[youtube]https://youtu.be/THICsF5oUVU[/youtube]

Rond de 9 seconden geef ik even gas. Zodra ik het gas loslaat hoor je een apart geluid, alsof er iets ergens tegenaan tikt ofzo. Het lijkt bij de bestuurderskant van het blok vandaan te komen en ik zou echt niet weten wat het is.

Iemand hier die dit eerder heeft gehoord?

Overigens is ook de poelie van m'n dynamo herrie aan het maken. Ik heb even gezocht maar volgens mij kun je deze niet los kopen? Binnenkort maar even Berry lief aankijken voor een "nieuwe" dynamo :).
 

tonboy

Verbannen
Jevv zei:
Ralph zei:
Spruitstuk is lek.

En dat is 100% zeker? Straks gelijk ff het hitteschild eraf halen en een kijkje nemen. Thanks voor de reactie!

Wil nog niet zeggen dat er ene scheur inzit maar komt wel veel voor. zou ook een pakking kunnen zijn natuurlijk.
Dit soort geluiden is trouwens makkelijk te lokaliseren met een stuk slang.
Ene eind in de oor, en met het andere eind geluid opsporen. Oude methode maar werkt perfect.
 
tonboy zei:
Wil nog niet zeggen dat er ene scheur inzit maar komt wel veel voor. zou ook een pakking kunnen zijn natuurlijk.
Dit soort geluiden is trouwens makkelijk te lokaliseren met een stuk slang.
Ene eind in de oor, en met het andere eind geluid opsporen. Oude methode maar werkt perfect.

Die pakking heb jij gemonteerd, Ton, dus dat zal het niet zijn toch? :P

Nee zonder gekheid, ik lees dat het inderdaad veel voorkomt, vooral tussen cilinder 2 en 3. Ik hoop dat het inderdaad de pakking is, want dat is uiteraard een stuk makkelijker te vervangen. Mocht het een scheurtje zijn, is een lasnaad voldoende om het af te dichten, lijkt me?

Die methode heb ik eerder gebruikt bij een vacuümlek aan de inlaatzijde. Werkt inderdaad goed d:)b .
 

tonboy

Verbannen
Jevv zei:
tonboy zei:
Wil nog niet zeggen dat er ene scheur inzit maar komt wel veel voor. zou ook een pakking kunnen zijn natuurlijk.
Dit soort geluiden is trouwens makkelijk te lokaliseren met een stuk slang.
Ene eind in de oor, en met het andere eind geluid opsporen. Oude methode maar werkt perfect.

Die pakking heb jij gemonteerd, Ton, dus dat zal het niet zijn toch? :P

Nee zonder gekheid, ik lees dat het inderdaad veel voorkomt, vooral tussen cilinder 2 en 3. Ik hoop dat het inderdaad de pakking is, want dat is uiteraard een stuk makkelijker te vervangen. Mocht het een scheurtje zijn, is een lasnaad voldoende om het af te dichten, lijkt me?

Die methode heb ik eerder gebruikt bij een vacuümlek aan de inlaatzijde. Werkt inderdaad goed d:)b .

Eh, dat spruitstuk is gietijzer, lassen is moeilijk en sowieso veel duurder dan een nieuwe, die bij ATP ik geloof 90 euro kost, en dat is dan inclusief alle pakkingen.
Afijn, haal het plaatje eraf en dan moet je het snel kunnen zien. Als je daar geen scheur aantreft wellicht kan je de 10 moeren dan nog eens aandraaien. Volgens het werkplaatshandboek zou je die eigenlijk na 1000 km na vervanging pakking nog eens moeten aanhalen.
 
Wat kan het leven soms toch simpel zijn.

Bij het demonteren van het hitteschild kwam ik erachter dat deze alleen met de drie boutjes aan de bovenkant vast zat. Het onderste boutje ontbrak. Ik heb dus van de bovenste drie de middelste eruit gehaald en deze er beneden ingedraaid. Auto gestart, beetje gas gegeven: geluid weg :). Doordat deze onder los zat klapperde hij tegen het uitlaatspruitstuk aan. Vandaar dus het geluid.

@ Ton: Die raad gaf je me ook na het vervangen van de koppakking. Deze heb ik dan ook opgevolgd. Ik ben zojuist voor de zekerheid al die moertjes nog even langsgegaan en ze zitten allemaal nog netjes vast :).

Ook nog even visueel het spruitstuk gecheckt voor de zekerheid, maar ik kon niets ontdekken.

Another mystery solved!

Thanks voor de tips, heren :).
 
R

Ralph

Gast
heb je hier nog een raad: trek deze op moment NM aan anders breken ze.
 
Mooi dagje weer vandaag. Vanochtend even bij de Kik-Fit een technocheck laten doen. Dit met name vanwege het onderstel waar ik niet zo veel verstand van heb en ook niet heel veel vertrouwen meer in had (dit bleek terecht). Zie hier de resultaten:



Gebroken achterveer. Jottum! Verders valt het volgens mij wel redelijk mee, op het remverschil in de handrem na: 43%!!!

Toen onderweg naar huis even m'n ramen schoonspuiten met ruitenwisservloeistof. Ja, mooi niet. Kwam helemaal niks uit. Bij nader onderzoek dit gevonden:



Hier voor nood even een kroonsteentje tussen, testen: nog steeds niks. Waarschijnlijk het pompje naar de kloten? Hier nog een foto, al kun je daar niet veel relevants op zien:



Al met al dus weer wat te doen de komende tijd. Ow ja, in november moet ie gekeurd zijn :).

J
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Stekkertje is alleen voor de verwarming van je sproeikopje. Hoor je de pomp wat doen als je sproeit? Zo nee,vervangen.
 
Volgens mij is bruin de massa toch?
Controleer eerst de zekering eens?
Ik weet niet of het pompje en de verwarming op 1 zekering zitten...?
 
@ B-Buster: Ik vermoedde al zoiets idd. De pomp krijgt natuurlijk gewoon z'n stroom, die hebben die sproeiers zelf niet nodig. Ik hoor echt helemaal niks als ik probeer te sproeien. Pomp dus...

@Frans: Zekering is nog goed. Zal dus wel de pomp zijn denk ik dan.

Thanks :).
 
Als ik het goed begrijp moet ik deze hebben:

http://www.auto-onderdelen24.nl/mapco/2040725

Klopt dit?

Tevens ben ik gelijk even aan het kijken voor een nieuwe achterveer. Is het verstandig om ze gelijk beiden te vervangen of kan 1 ook prima? En hoe weet ik of ik er een met of zonder niveauregeling moet hebben? Ik denk zelf dat ik deze moet hebben:

http://www.auto-onderdelen24.nl/mapco/2040041

En hij zei ook dat de achterste bussen van m'n voorste draagarmen niet meer goed zijn. 2x reparatiesetje bestellen?:

http://www.auto-onderdelen24.nl/mapco/2031641

En gelijk maar een middendemper, we zijn toch bezig:

http://www.auto-onderdelen24.nl/asmet/3103965

Dit is natuurlijk allemaal bizar cheap. Jullie begrijpen ook wel dat ik me afvraag wat de kwaliteit van bovenstaande onderdelen is. Met Mapco heb ik over het algemeen goede ervaringen. De middendemper van Asmet: Nog nooit van gehoord. Kan iemand hier verder iets over vertellen?
 
Bovenaan