Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Jevv's Omega pech

Ja heb de achterdemper ook gelijk in m'n mandje gegooid nadat ik die post had gemaakt. [emoji14] Die link van jou is ook wel verleidelijk idd.

Beide achterveren dan maar. Weet jij misschien of ik niveauregeling heb of hoe ik dat kan zien?
 
Heren,

Bovenstaande zit er nog niet onder of er wordt al weer iets nieuws geconstateerd...

Vanochtend in de spits richting werk, begon m'n temperatuur ineens op te lopen tot net boven de 100. Ik voorzichtig doorgereden naar het eerstvolgende tankstation (ik moest toch tanken). Daar gelijk even de motorkap open en tot mijn verbazing had ik nog zat koelvloeistof en de fan stond ook lekker te draaien. Na het tanken de auto weer gestart. Toen stond de temperatuur ineens weer netjes rond de 92 graden en is daar ook de rest van de reis gebleven.

Ik verdenk zelf m'n thermostaat. Wat jullie?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Was hij ook daadwerkelijk zo warm? Was de dikke slang naast je accu warm? Zo ja dan stond de thermostaat in ieder geval open.

Heb je al een extra massakabel?

Temperatuursensoren uitlezen om te kijken of ze hun werk doen.
 
Ja de thermostaat stond wel open. Ik denk dat het dan inderdaad om een sensor gaat. Zolang die een te hoge waarde aangeeft is dat niet zo'n probleem, maar hoort natuurlijk niet. Idd even uit laten lezen dus.

Wat bedoel je precies met extra massakabel?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het is een bekend fenomeen dat temperaturen te hoog worden weergegeven doordat er een slechte massa in de auto zit, op te lossen door het leggen van een extra massakabel.
 
Thanks heren.

Vorige en deze zaterdag weer lekker bezig geweest.

Vorige week even de achterveren vervangen, vanwege dit:



Zoek de verschillen:



Vervolgens even van uitlaat gewisseld:



En vandaag even m'n voorbumper eraf gehaald...



Om m'n ruitensproeierpompje te vervangen.

Oud vs niew:


Volgens mij moet ie nu wel door de keuring komen.

Binnenkort maar even een extra massakabeltje aanbrengen :).
 
Vandaag is de Omega afgekeurd. Knipperlichten zijn te wit en de CO meting is niet goed.

Die knipperlichten daar kom ik wel uit. Die CO daarentegen...

Iemand die weet waar ik het moet zoeken? Zit een nieuwe uitlaat onder. Lambdasonde? Katalysator? Soms ruik ik wel wat benzine, meestal bij koude start. Lambdasonde dan misschien? Hoe kan ik dit testen?
 

tonboy

Verbannen
Jevv zei:
Vandaag is de Omega afgekeurd. Knipperlichten zijn te wit en de CO meting is niet goed.

Die knipperlichten daar kom ik wel uit. Die CO daarentegen...

Iemand die weet waar ik het moet zoeken? Zit een nieuwe uitlaat onder. Lambdasonde? Katalysator? Soms ruik ik wel wat benzine, meestal bij koude start. Lambdasonde dan misschien? Hoe kan ik dit testen?

CO kan soms (tijdelijk) eenvoudig op te lossen zijn. vacuumslangetje loshalen net onder de gasklep doet wonderen.
Anders wordt het de Kat vernieuwen.....

Heb trouwens nog wel 2 bijna nieuwe zwarte koplampen voor je. interesse ?
 
Even afwachten wat die APK me gaat kosten. Als er een nieuwe kat onder moet heb ik geen geld voor koplampen. Die er nu op zitten komen ook bij jou vandaan. Heb je er een foto van? Donkere koplampen vind ik wel mooi :)

Welk vacuumslangetje precies? En kan ik dat testen voordat ik hem weer bij de garage breng?

Die gast van de garage had het er trouwens over dat ie een of ander goedje erin kon gooien waar ik dan een week mee rond moest rijden en dan zou het goedkomen. Morgenochtend haal ik hem weer op, even vragen wat ie nou precies bedoelde, maar is dat wat?
 

Joep

Verbannen
En probeer ook eens op de snelweg om m ff open te trekken dan brand je de katalysator lekker schoon. Kan ook wel schelen mocht je normaal veel binnenstad rijden.
 
@Joep Werkt dat ook als ik dat de avond ervoor doe? Moet hem 's ochtends tussen 8 en 9 brengen maar zie het niet echt zitten om speciaal daarvoor een half uur vroeger uit bed te komen (plus spits...)
 

tonboy

Verbannen
Jevv zei:
Heb je er een foto van? Donkere koplampen vind ik wel mooi :) Welk vacuumslangetje precies? En kan ik dat testen voordat ik hem weer bij de garage breng?

25fq62f.jpg


Het makkelijkste te verwijderen is de vacuumslang van de brandstofdrukregelaar naar de voet van de gasklep.
Het verhaal is dat op die manier extra lucht in de inlaat komt (valse lucht) waardoor het lucht/benzinemengsel veranderd. meer lucht betekend betere verbranding en dus minder CO. Bij de Calibra werkte dat perfect, van 3,2 naar 0,4 in een paar seconden. Na de keuring slangetje weer vast en klaar.
 
Ah die koplampen. Die zijn wel vet ja O-) .

Nu je dit zo uitlegt he... Ik heb een tijdje met valse lucht rondgereden omdat de inlaatpakking niet goed zat. Zou het kunnen dat ie daardoor teveel benzine inspuit? Moet er dan niet ergens iets gereset worden ofzo? Ik ga dat trucje met het vacuümslangetje wel even proberen dan. Volgende week even een nieuwe afspraak inplannen. Je hoort me dan nog wel over die koplampen :). (laat ff weten in een pb wat je ervoor wilt hebben, dan weet ik alvast waar ik op moet rekenen)

Trouwens... Een tijdje terug begon ie te schommelen naar 2000 toeren en weer terug... Heen en weer... Dacht er toen niet teveel van maar volgens mij gaat er gewoon ergens iets niet helemaal goed.
 

Joep

Verbannen
Jevv zei:
@Joep Werkt dat ook als ik dat de avond ervoor doe? Moet hem 's ochtends tussen 8 en 9 brengen maar zie het niet echt zitten om speciaal daarvoor een half uur vroeger uit bed te komen (plus spits...)
Ja hoor werkt prima.
Goedjes in je motor gooien ben ik geen voorstander van. Zou dat persoonlijk niet doen.
 
Bovenaan