Goed plan, een plaats waar je makkelijker bij kan.
Heb je suggesties of heb je dit al gedaan en over nagedacht?
Grt. Hans
Nee zelf niet gedaan, rij tegenwoordig weinig meer met de Omega dus ik wissel gewoon elke 2 jaar de klep. Weleens over verplaatsen nagedacht maar dan moeten er slangen verlengd worden. Dat heb ik op andere plaatsen al gedaan voor de standkachel, nog meer lengte zie ik niet zo zitten. Bij een CTS met dezelfde 3.2 zit ie binnen handbereik en verder van het blok, bij mijn MB's (daarin een 5-weg klep) zitten ze achter een dikke plaat, onder het parafaan. In beide gevallen een stuk beter over nagedacht.
Stomme newbee vraag misschien... maar hoe weet je of de kachelklep stuk is? Gaan die dingen maar zo kort mee of is dat gewoon botte pech?
Als je verdampte koelvloeistof ruikt, een plas KVS onder je auto ziet liggen, melding krijgt over te laag KVS peil, de klep bekijkt en ziet dat ie nat is, of een combinatie van een of meerdere van deze symptomen weet je dat het tijd is voor een nieuwe. Kost niet veel, als je zelf kunt vervangen zou ik er een op de plank leggen. Stuk gaan ze, vraag is alleen wanneer. De kwaliteit lijkt wisselend, mijn eerste vervanger via de dealer hield het 2 maanden uit, die erna 3 jaar, de volgende nog geen 2. Heb je een goede dan zit ie nog steeds achterop het blok, onder de parafaan, dus vol in de warmte.
Met de MV6 destijds gemerkt dat een buitentemperatuur van 42 graden ook niet bevorderlijk is voor een nieuwe klep.
Zoals met wel meer dingen in de motorruimte van de Omega een vrij ondoordachte plaatsing en vragen om defecten.