Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Nog iets bijzonders met/op/aan je Omega gedaan ?

Sinds ik de raambedieningschakelaars schoongemaakt heb en ontdaan van dat kleverige zachte plastic (met dusty) werkten de schakelaars steeds minder goed. Soms een tijdje wel, andere keren maar even en steeds vaker geheel niet.:'(
Ik heb overwogen Berry lastig te gaan vallen voor nieuwe schakelaars, totdat ik op een Opelforum hetzelfde probleem tegen kom bij een Vectra C.
De schakelaars uit elkaar gehaald en de contactjes (ook in de gummi houder) schoon gekrast. En voila! Ze doen het weer! *O*

Op ons forum kon ik daar niets over terugvinden. Is dit een weinig voorkomend probleem bij de Omega? (Of heb ik er met mijn blinde kop overheen gekeken?)
 
2w5smls.jpg


Zo, de conversie naar de Catera is weer een stap dichterbij *O*
 
Paar dagen geleden een setje originele B2 smoke achterlichten overgenomen van Berry, waarvan 1 middendeel een barst had. Vandaag wonder boven wonder precies dat kapotte deel op marktplaats gevonden. Nu dus eindelijk die witte achterlichten eruit (sorry, altijd al lelijk gevonden aan de B2’s). ;)
 
Van de week de carterventilatie scoongemaakt. Van het gasklephuis, de zwarte kanaaltjes tot de slangen naar de ontluchter achter de bijrijderskant cilinderrij.
Alhoewel de slangen en traject naar de gaskleppen toe niet volledig dicht zaten is er voor mijn gevoel wel een kilo drek uit gekomen... _O-
Hierna nog even goed gekeken (bobine bijrijderskat eraf) naar de ontluchter zelf, bleek het veelbesproken mini gaatje in de messing slangpilaar voor de kleine slang dus volledig dicht te zitten.
Met een naald en vervolgens een milimeterboortje (met de hand) en remreiniger de boel weer gangbaar gemaakt.

Resultaat: geen lekkage meer langs de klepdeksels en wat andere plekjes rondom de carterpakking!
Bouwde dus schijnbaar toch een hoop carterdruk op! Ook heb ik het gevoel (maar dat kan psygolochisch zijn) dat hij 20 PK meer heeft nu :*)

Kortom, met minimale inspanning kan je op deze manier een hoop fixen aan je V6! (en wellicht ook andere motoruitvoeringen)
 
Ja, er kan op veel plekken mega veel rotzooi zitten. Afgelopen weekend heb ik nog even een olieafscheider gemonteerd. Meteen ook even de pijp die tot beneden doorloopt eraf gehaald en eens grondig schoongemaakt. Deze zat compleet vol met troep, van boven tot onder. Motor loopt nu een stuk rustiger en mooier stationair (ja, en dat voor een 4 cilinder). ;)
 
Waar zit dat bij V6 precies?? Foto ?
Als je voor het blok staat (haha) zit die ontluchter achter de cilinderrij aan je linker hand. Nu heb jij op jouw blok (30XE) geen penbobiene bovenop het klepdeksel liggen, dus dat verschilt even.
Maar de ontluchter zou daar gewoon achter moeten zitten. Zie hier anders even voor een voorbeeld: www.vauxhallownersnetwork.co.uk/index.php?threads/x25-to-x30xe-upgrade.129254
Dit is ook een mooie: http://www.omegaowners.com/forum/index.php?topic=90653.msg1155604#msg1155604
 

dolf24v

Donateur 2024
Ok, dat de ontluchter daar achterop zit wist ik. Nooit bekeken en wist dus niet dat die messing slangtule daar een deel vanuit maakte. Dacht dat dat ergens op gasklep huis zat of zo. Tnx
 
Inmiddels al het gestotter en weggeknepen vermogen verholpen. Bleek dat de carterontluchtingspijp van beneden aan totaal dichtgekoekt zat, net als de rest van alle slangen die uitkomen op de kleppendeksel. Dus maar even meteen alles opengehaald en schoongemaakt. Nieuwe kleppendekselpakking + O ringen, slangen, olieafscheider en dan maar meteen even het gasklephuis schoongemaakt. Starten en vroemmmm!
 
Bovenaan