Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Auto vertoont heel vreemd gedrag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ommie b2

Heer van Stand
@Andre: Nee, ik bedoel niet de bediening van de boordcomputer, die zit namelijk op het uiteinde van de ruitenwisserhandel. Op de handel zelf zit een draaiwieltje en dat bedoelde ik. De auto is met de baas mee, ik kan dus niet aanschouwelijk maken wat ik precies bedoel.

De hoogteregeling van de koplampen zit naast de verlichtingsschakelaar en heeft 3 of 4 standen. Maar ik vroeg me dus af wanneer welke stand is. Ik dacht dat dat dus met het aantal mensen en de belading van doen had. Meestal huldig ik het standpunt als iets goed staat, blijf er dan vanaf;) Maar het zou zomaar inene nog weer beter kunnen zijn en dat moet je wel effe bekijken natuurlijk;) En van de ervaringen van anderen kun je alleen maar leren vind ik. Maar omdat ik niet direct kan zien wat het verschil tussen die standen is mijn vraag. Want als de lichten te hoog staan is dat erg vervelend voor een tegenligger natuurlijk.... Waarbij ik aanneem dat 0 de laagste stand is en dus het dichtst bij de auto blijft.

Beetje verward verhaal maar ik hoop dat iemand er soep van kan koken en mij antwoord kan geven.

Toedels Yvonne
 

tonboy

Verbannen
Dat draaiwieltje is voor de snelheid van de interval van de ruitenwissers te regelen.
Bij hogere belading in de bagageruimte zal de auto aan de achterzijde iets door de knieen gaan, de koplampen schijnen dus iets meer omhoog. Om dat te compensoren er er een hoogteregeling.
Je zal dat in principe in het donker snel genoeg merken doordat de verlichting van het wegdek door de koplampen verder van de auto weg schijnt.
Stand nul schijnt dus het verste weg, Stand 3 het dichstbij. Probeer het maar eens in het donker.
 

ommie b2

Heer van Stand
Okee Ton, ik zal dat eens proberen met de koplampen. Ik heb dat al eens gedaan met de Vectra, maar ik kan me herinneren dat ik toen niet zoveel verschil zag. Ik zag trouwens dat zelfs Truus dat heeft. Testen zal niet zo moeilijk zijn, want is al lang donker op een dag;).

Dus toch de interval, dat schreef ik al. Lijkt me ook wel handig, ook effe een keer uitproberen dus.

Verder is er op dit front weinig te melden. De auto rijdt fijn, ik hoor tenminste geen gemopper meer. Alleen die cv nog opzoeken. Kun je in een auto een draadbreuk opzoeken zonder de hele bende te slopen? Want er kwam iemand met het idee dat er misschien een draadje loszit aan dat motortje.... Mij lijkt dat niet erg logisch, geen idee ook of dat kan.... ?

Slaap lekker
Toedels Yvonne
 

tonboy

Verbannen
De klik die je hoort en het advies van Berry lijken me overeen te stemmen met een geblokkeerde stelmotor, eert maar een een stukje verdraaien en dan weer proberen.
 
Ze bedoelt de CV motor.
Ik durf met 99.99% zekerheid te zeggen dat het geen draadbreuk is maar een kapot motortje.
Komt zo vaak voor.
 

ommie b2

Heer van Stand
Dank je Ton, dat is inderdaad duidelijk. Maar ik had het over de afstandsbediening van de centrale vergrendeling. Met de sleutel sluiten alle deuren gewoon keurig af, het gaat alleen niet meer met de drukknopjes op de sleutel. Het rode lampje op de sleutel brandt wel, dus de batterij is niet leeg. Als je op de knopjes drukt naast de auto hoor je niets. Vandaar de conclusie dat dat motortje het niet meer doet. Duidelijk is dat omdat te vervangen het portier opengemaakt moet worden. Ik vroeg me dus alleen af of, stel dat er een draadje loszit of zo, of dat op een andere manier te bekijken is zonder dat je dat portier uit elkaar gaat halen. Ik heb inmiddels begrepen dat ook de sleutel 'kapot' kan gaan, hoewel het dan wel vreemd is dat het met allebei de sleutels zou zijn.... Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt?

Toedels Yvonne
 
Dat de sleutels kapot gaan,gebeurt vaak doordat er mee gesmeten wordt.op tafels bv
en dan wil er vaak een verbinding kapot gaan.dat heb ik ook gehad met mijn Mercedes en inderdaad de beide sleutels.
 

tonboy

Verbannen
ommie b2 zei:
Dank je Ton, dat is inderdaad duidelijk. Maar ik had het over de afstandsbediening van de centrale vergrendeling. Met de sleutel sluiten alle deuren gewoon keurig af, het gaat alleen niet meer met de drukknopjes op de sleutel. Het rode lampje op de sleutel brandt wel, dus de batterij is niet leeg. Als je op de knopjes drukt naast de auto hoor je niets. Vandaar de conclusie dat dat motortje het niet meer doet. Duidelijk is dat omdat te vervangen het portier opengemaakt moet worden. Ik vroeg me dus alleen af of, stel dat er een draadje loszit of zo, of dat op een andere manier te bekijken is zonder dat je dat portier uit elkaar gaat halen. Ik heb inmiddels begrepen dat ook de sleutel 'kapot' kan gaan, hoewel het dan wel vreemd is dat het met allebei de sleutels zou zijn.... Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt?

Toedels Yvonne

Op alle deuren zitten motortjes, doen die andere het nog wel ? zo ja, dan is er duidelijk iets aan de hand met de bedrading of het motortje.
Zo nee, dan ligt het aan de sleutel of wellicht de ontvanger (het kastje in de auto die het signaal verwerkt)
Als je de sleutel omdraait in de deur, gaan dan alle sloten op slot ? of alleen die ene ?
 

ommie b2

Heer van Stand
Okee, Andre, dat kan dus wel, maar allebei de sleutels tegelijkertijd? Is niet heel erg logisch toch? De een na de ander dan weer wel;)

Huh Ton, wabedoelu? Ik sta bij het linker voorportier, steek de sleutel in het slot en alle portieren gaan netjes van het slot af of er op, net naar gelang.... de centrale vergrendeling doet het dus wel, maar niet meer op de afstandsbediening. Of zoals ik dat meestal zeg hij bliept niet meer.

Zeg je nu dat als ik bij het rechterportier zou gaan staan de ab het misschien wel moet doen? Meestal, als ik de ab gebruik sta ik achter de auto en dan doet tie wat ik wil, maar nu dus niet.
Ik geloof dat ik het niet helemaal volg.

De auto gaat open en dicht, zo belangrijk is het nu dus niet, maar ik begreep dat de auto ook vanzelf kan besluiten niet meer open te gaan en dat lijkt me geen prettige ervaring als je ergens in Bommelerskonte staat of zo...

Begrijp jij wat ik bedoel?

Toedels Yvonne
 

tonboy

Verbannen
Ik bedoel, als je de ab gebruikt, gaat dan alleen de bestuurderdeur niet op slot, of alles gewoon helemaal niet? Je zegt, dat als je achter de auto staat de ab wel werkt? Heb ik dat goed begrepen?
 
Lijkt toch een ander probleem.

Als je met de sleutel in het slot de deuren open en dicht doet. Dat werkt allemaal?
Gaan alle 4 de deuren dan open en weer op slot?

En als je op de afstandsbediening drukt gebeurd er bij geen enkele deur iets?

Is de accu leeg geweest? Kan zijn dat de centrale vergrendeling de sleutels niet meer herkend.
Deze kun je dan opnieuw inleren.
Hoe dat moet staat in de handleiding.
Was dacht ik zoiets als:
contact helemaal aan (niet starten) en dan deur op slot knopje indrukken.
 

ommie b2

Heer van Stand
@ Ton, er gebeurt dan in het geheel niets.

@Arjan, wat jij beschrijft, dat bedoel ik. Of de accu leeg geweest is weet ik niet, wel is die multiriem er toen afgelopen en werd de accu niet meer bijgeladen. Zou dus zomaar ook weer eens kunnen. Al begon dat gedoe met die sleutels enzo pas een week of meer later.

Jammer dat de sleutels en de auto niet thuis zijn, had ik gelijk effe kunnen gaan klooien. Zal Jeroen wel effe sms-en dat hij dat straks effe moet proberen als hij op de zaak is;), Of effe moet vragen aan collega die wss de reservesleutel nu bij zich heeft;).... die zal sowieso weten wat hij moet doen....

Bedankt weer zover.

Toedels Yvonne
 

ommie b2

Heer van Stand
Update van het sleutelprobleem

Arjan had gelijk, ommie of de sleutel was vergeetachtig geworden. Beide sleutels zijn bijgepraat en de reservesleutel heeft ook een nieuw batterijtje gekregen. Beide sleutels zijn dus weer volledig operationeel.

Morgen weer de grand tour naar Noordwijk en Zoetermeer. Heel benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik verwacht geen problemen. Ik zag dat de A4 morgen even afgesloten is vanwege een vliegtuigbom, tussen 8 en 9. Hopelijk zijn ze klaar rond half 10 als wij daar effe langs moeten;)

Fijn weekend
Toedels Yvonne
 
ommie b2 zei:
Ik zag dat de A4 morgen even afgesloten is vanwege een vliegtuigbom, tussen 8 en 9. Hopelijk zijn ze klaar rond half 10 als wij daar effe langs moeten;)

Fijn weekend
Toedels Yvonne
Geloof dat je pech hebt, ze zijn nog bezig....

Gr. Paul
 

ommie b2

Heer van Stand
Nou, en dat hebben we gemerkt zeg, wat een auto's en waar gaat dat allemaal naar toe? Ik had het wel goed berekend en we waren daar inderdaad rond half 10. Dus maar een stukkie A12 gedaan, meestal herken ik wel wat onderweg aan plaatsnamen en weet dan ongeveer wel hoe het moet. Bij het inrijden in Den Haag zag ik een afslag Mariahoeve, ik dacht das alvast de goede kant op, dus gedaan. Heel Mariahoeve rondgecrost om uiteindelijk op de bezuidenhoutseweg te belanden en dus op de N44. Ik heb het maar niet gezegd, maar we hadden de 12 dus gewoon uit moeten rijden om gelijk de bezuidenhoutseweg op te gaan, ikke sukkel :$ . Eenmaal op de 44 achter elkaar aan sloffend met de hik van de stoplichten mooi achter Leiden aangekomen.
Rijden we terug vanaf Zoetermeer, via Zevenhuizen naar de A 20. Staat er boven aan die afslag iets over een afsluiting en ik zie 7 november staan.... Jeroen zei nog wat staat daar nou, afsluiting? Ik nee, volgende week pas..... dus niet, is de oprit naar de A 20 afgesloten. Kwamen we wel weer op tijd achter gelukkig dus binnendoor over Capelle a/d Ijssel en daar de weg op.
Rijden we uiteindelijk Zeeland in net voorbij Hoogerheide, iedereen ineens vol in de ankers en binnen een paar tellen staat alles stil. Wij waren de 6 auto op de linkerrijbaan. Bleek er een aanhangwagentje zijn lading van gipsbetonblokken te zijn verloren. Op de vluchtstrook staat een rood autootje met een deuk. Ze raapten gauw de stukken van de weg en we zijn verder gegaan. De schuldige stond op parkeerplaats t Scheldt, hij had er nog wel wat opliggen;).....

Maar waar dit hele verhaal om gaat: Ommie heeft het fantastisch gedaan, we hebben heerlijk gezoefd en gezweefd en echt genoten. Twee dingen vielen op: dat geluid, klinkt als een knarsende deur oid, bij hogere snelheid en naar links sturen en er rammelt wat en ik denk dat dat met de gordelophanging aan de bestuurderskant te maken heeft. De airco/climatcontrol deed het goed, t was lekker wonnig binnen.....

Ik heb heel veel om me heen zitten koekeloeren of ik nog Omega's zag, maar niks gezien.

Toedels Yvonne
 

ommie b2

Heer van Stand
Zat net wat topics te bekijken en kwam een topic tegen van het ombouwen van een stoel met memory. Zitten mooie foto's bij van de onderkant van de stoel en ik zag daar dus die gele en zwarte kabel die ik onder mijn stoel ook heb gezien. Waar zijn die kabels van? Want die hangen bij ons dus op half zeven, erg los dus. Voorzichtig trekken geeft aan dat het wel ergens aan vast zit;)
vandaag ok even geprobeerd de asbak dicht te doen zonder de asbak. Maar ook dan blijft hij er een halve cm buiten. Zal morgen eens kijken of ik er achter kan kijken....

Toedels Yvonne
 

Joep

Verbannen
Ik had al vermeld dat die kabels zijn van de airbags en/of de stoelverstelling. Iets anders zit er niet in jouw stoel. De gele is voor de airbags geloof ik. Maak anders even een foto ervan.
 

ommie b2

Heer van Stand
Klopt helemaal Joep, dat had je inderdaad al gezegd. Maar omdat ik niet goed uit kon leggen wat ik zag, dus nog een keer. Die foto's van dat topic die ik bedoelde waren goed duidelijk met de stoel op kop;)
Ik heb net nog twee foto's gemaakt, deze keer zaklamp gebruikt en een ondersteboven. Veel is er volgens mij niet op de zien.
Maarre, mooi uitlaatje hoor... staat wel sjiek....

Ik zag trouwens van het weekend dat de bijrijdersstoel ook geen lendesteunding heeft, beetje jammer. Maar als ik zo meelees, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Er gaat een wereld voor me open. Wat er allemaal niet aan op te leuken is. Zo zie ik op foto's ook metalen deurstrips? met omega er op.... leuk, heel leuk.....

Jeroen is maandag jarig en dat opent perspectieven natuurlijk;) *noot to oneself: opgelegde platen ritselen. ipv die vaalgele versleten en verkreukelde dingen;)

En dan de foto's. De laatste is dus ondersteboven genomen;)






Hmmm, en bewogen dus weer, solly

Toedels Yvonne
 

Andrew

600.000
Hier heb je een aanblik van de onderzijde van mijn bestuurdersstoel. Deze stoel heeft als extra de stoelverwarming, verder dus de standaard elektrische zaken (stoelhoogteverstelling en zij-airbag en gordelspanner).

10dfuh0.jpg


Zo zouden de draden ongeveer vast moeten zitten, het is goed mogelijk dat er 1 of meerdere tie-raps zijn gebroken waardoor de kabels niet meer omhoog tegen de zetel aanliggen maar wat vrij omlaag hangen.


Andrew
 

ommie b2

Heer van Stand
Dank je wel Andrew, weer een mysterie minder. Ik denk dat er dus inderdaad wat tie raps gesneuveld zijn. Ook weer te verhelpen dus.... al zal de stoel er wel uit moeten denk ik zo. Haast heeft het in ieder geval niet.

Net geprobeerd de asbak te demonteren, maar dat krijg ik niet goed voor elkaar. Jammer, dan maar een open asbak, ook goed....

Ik ga nog even snuffelen naar leuke opleukertjes;)

Toedels Yvonne
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan