tonboy zei:
Er is van alles op tegen om 2de hands banden te gebruiken, zeker voor de veiligheid. Ten eerste de draairichting van de band die moet correct zijn. ja kan zomaar niet een band van links naar rechts verwisselen, dan krijg je onherroepelijk veel spanning in de band en grote kans op een klapband. Ten tweede weet je niet hoe oud de banden zijn. Geadviseerd wordt om banden nooit langer dan 6 jaar te gebruiken. En weet jij hoe oud dat goedkope setje is ??
Winterbanden zijn zachter en zullen derhalve ook sneller slijten, hoe hoger de temperatuur, hoe meer.
Terwijl je met normale banden nog bij 2 mm profiel mag rijden, heeft een winterband alleen maar effect (conform TUV) als het profiel meer is dan 4 mm.
Ergo, je bent duurder uit.....
Dan nog even dit :
Tests hebben uitgewezen dat bij temperaturen van het wegdek boven de 7 graden winterbanden een grotere remweg hebben dan zomerbanden....
Eerst is inderdaad te zien aan de DOT code, daarbij is het een advies.
Grootste reden voor de 6 jaar grens is dat het rubber mogelijk uitdroogt.
Dit hebben ze echter tegenwoordig ook goed onder controle waardoor ik ook wel op banden zou durven te rijden die de 6 jaar al gepaseerd zijn, enige voor mij is dan dat ik ze wel zou controleren op de eerdere genoemde uitdrogingen.
De draairichting is echt een onzin verhaal en al helemaal niet van deze tijd.
Er worden nog altijd banden gemaakt die geen draairichting hebben maar een binnen of buitenkant.
Indien je met zon symmetrische band van doen hebt adviseert men juist om ze eens van links naar rechts te wisselen, al was het alleen al om bijv cuppen tegen te gaan.
Op vlak van de 4mm norm heb je helemaal gelijk, enige wat ik daar op aan wil merken is dat nieuwe winterbanden vaak ook iets meer profiel hebben dan nieuwe zomerbanden. Dit zou elkaar dan enigzins opheffen.
De temperatuur is ook correct, alleen zegt niemand dat je nu al de winterbanden moet steken.
Ikzelf wissel ze letterlijk altijd voor het moment dat de eerste serieuze vorst is aangekondigd.
just my 2 cents
ommie b2 zei:
Volgende vraag, mij is altijd geleerd, nog door mijn vader bijna 30 jaar geleden, dat je het beste alle vier de banden tegelijk kunt vervangen. Soms wordt het per twee gedaan. Dat zal dan ongetwijfeld een budgettaire reden hebben. Waarom is per 4 beter?
Graag reacties, kan ik weer effe nadenken over wat hout snijdt en wat niet
Toedels
Yvonne
Ikzelf ging voor een nette 2e hands set.
Op stalen velgen kom je onder de 200 euro goede setjes tegen, zelf heb ik ze wel voor minder verkocht op het forum.
14 inch is overigens niet geleverd op de Omega B.
De kleinste en voordeligste maat die je kunt rijden is 15 inch (195/65/15 band)
Of je 2 of 4 banden vervangt hangt in mijn beleving van de slijtage af.
Als ze alle 4 versleten zijn vervang je ze allemaal.
Wanneer je altijd de banden trouw op de voor of achteras laat zitten, en ze nooit van zijde verwisselt, zul je bij de Omega merken dat de achterbanden eerder versleten zijn (hier zit namelijk de aandrijving)
Je kunt dan rustig alleen de achterbanden vervangen, in de praktijk zul je namelijk zien dat bij de bovengenoemde situatie de voorbanden zeker een keer zolang mee gaan.
Groetjes
Lars
Groetjes
Lars