Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Auto vertoont heel vreemd gedrag

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonboy

Verbannen
opel_omega_steinmetz zei:
Ook kosten 2e hands setjes geen drol, helemaal wanneer je het niet erg vind om op staal te rijden in de winter.

Er is van alles op tegen om 2de hands banden te gebruiken, zeker voor de veiligheid. Ten eerste de draairichting van de band die moet correct zijn. ja kan zomaar niet een band van links naar rechts verwisselen, dan krijg je onherroepelijk veel spanning in de band en grote kans op een klapband. Ten tweede weet je niet hoe oud de banden zijn. Geadviseerd wordt om banden nooit langer dan 6 jaar te gebruiken. En weet jij hoe oud dat goedkope setje is ??

opel_omega_steinmetz zei:
Vooral wanneer je langer wilt door rijden met je Omega heb je de winterbanden er zo uit.
Immers slijten de zomer banden niet in de winter en visa versa.
Winterbanden zijn zachter en zullen derhalve ook sneller slijten, hoe hoger de temperatuur, hoe meer.
Terwijl je met normale banden nog bij 2 mm profiel mag rijden, heeft een winterband alleen maar effect (conform TUV) als het profiel meer is dan 4 mm.
Ergo, je bent duurder uit.....

Dan nog even dit :
Tests hebben uitgewezen dat bij temperaturen van het wegdek boven de 7 graden winterbanden een grotere remweg hebben dan zomerbanden....
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Voor de ouderdom hebben ze de DOT code uitgevonden. Die staat op elke band.

Rubber is inderdaad zachter, maar het wegdek kouder in de winter dus het slijt niet harder dan een zomerband in de zomer.

Het anticiperen is een nobel streven, maar je kunt niet in elke situatie het gestunt van medeweggebruikers voorzien. Doe mij dan maar fijn een kortere remweg met m'n winterrubber. Nee, ik rij er niet naar al dat ik winterrubber heb en me daarmee de King of the Road waan, maar kijk naar een aantal objectieve tests als stabiliteit in bochten en remweg en er blijft geen enkel argument overeind dat je op zomerbanden net zo goed de winter door kunt.

Natuurlijk, het kan allemaal, vroeger deed men niet anders, maar je zit nu toch ook niet op een inbellijn te internetten als je voor ADSL of Glasvezel kunt kiezen.

Dat van die 7 graden is inderdaad waar, dus hier gaan ze er pas onder als de temperatuur structureel onder de 7 graden zakt en eronderuit zodra het gemiddelde daar weer boven zit.
 

ommie b2

Heer van Stand
Okee, dit is wat ik wilde horen.... samenvattend kom ik dan op een positief antwoord vwb winterbanden. Natuurlijk is het ook niet alles en is de aanpassing aan de weersomstandigheden in alle gevallen een must. Alsmede anticiperen op medeweggebruikers. Ook proef ik dat goedkoop duurkoop is;) Er zullen best ook redenen zijn waarin de 'noodzaak' wat minder groot is. Als je alleen zou rijden in grote steden of rijkswegen is het misschien niet nodig, maar hier in het buitengebied zeker wel. Strooien doen ze hier wel, maar in de dorpen maar mondjesmaat. En dan hebben wij nog geluk dat er een busroute is;) De kans op 'schone' wegen is hier bij iets meer dan normale vorst danwel sneeuwval minimaal. Na al deze reacties denk ik dat je winterbanden moet zien als een hulpmiddel om je veiligheid te vergroten, net als stuurbekrachtiging of abs of zo. Met dien verstande dat veiligheid altijd relatief is.

Ik ben blij met alle reacties, want het zet aan tot denken. Evenals nieuw versus gebruikt. Ik denk dat je bij de laatste je gezond verstand moet gebruiken. Als je iets over kunt nemen incl. velgen, denk ik dat je je daar niet echt aan bekopen kunt. Mits de velgen passend en in goede staat zijn. En als de banden nog genoeg profiel hebben en normaal gesleten zijn, lijkt het me niet echt een probleem.

Brengt mij op de vraag hoe groot die wielen moeten zijn, we hebben nu 17" begrijp ik, ik denk dat 14" een verschutting is? Dus minimaal 15" of beter 16"? Behalve de grootte is wat het verschil?

Graag weer reacties.

Toedels
Yvonne
 

Joep

Verbannen
Persoonlijk vind ik 16 inch velgen het fijnste rijden onder een Omega met 225/55/16 als bandenmaat. De Omega B1 en B2 passen tot minimaal 15 inch velgen onder volgens mij, anders kom je in de knoei met de remklauwen.
 
Ligt ook helemaal aan je budget 225-55-16 is relatief stuk duurder dan 205-65-15
Ik kwam jaren geleden een set 205 tegen voor schappelijk geld (was 1ritje Oostenrijk op gedaan),en rijdt naar
mijn zin perfect .

Nou kom mijn omi niet meer buiten in de winter periode ( gewoon om dat het kan ) en liggen ze op stok
En niet in de weg ,maar ik zou toch gewoon weer ,als ze vv moeten worden voor deze kiezen ( michelin alpin)
 

ommie b2

Heer van Stand
Dat is waar, het ligt ook aan het budget. Maar ik denk dat je beter iets meer kunt uitgeven voor iets goeds, dan dat je over een paar jaar weer zit te kijken.... want laten we eerlijk zijn, goede banden zijn best wel heel duur. Ik zag net een advertentie voorbij komen van de baas van Jeroen inzake winterbanden. Heel leuk hoor, prijzen liggen dan tussen de 120 en 185 euro. En dan staat er in de kleine letters onder dat je dan ook nog 17,50 moet betalen voor het monteren;)....

Volgende vraag, mij is altijd geleerd, nog door mijn vader bijna 30 jaar geleden, dat je het beste alle vier de banden tegelijk kunt vervangen. Soms wordt het per twee gedaan. Dat zal dan ongetwijfeld een budgettaire reden hebben. Waarom is per 4 beter?

Graag reacties, kan ik weer effe nadenken over wat hout snijdt en wat niet;)

Toedels
Yvonne
 

tonboy

Verbannen
Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar mijn tip is : kijk eens in duitsland,daar zijn winterbanden een stuk voordeliger.
Of op http://www.autobandenmarkt.nl/ (duitse firma) die in Nederland garages heeft die voor hun monteren.
Je kan daar ook compleet gemonteerd banden met stalen velgen kopen, reeds uitgebalanceerd. 420 euro voor 4 Vredenstein winter banden met stalen velgen, incl. balanceren én verzending.
Nou heb ik daar nooit winterbanden gekocht maar wel verleden jaar voor een ford 4 banden met alu velgen. Is prima bevallen.
 
tonboy zei:
Er is van alles op tegen om 2de hands banden te gebruiken, zeker voor de veiligheid. Ten eerste de draairichting van de band die moet correct zijn. ja kan zomaar niet een band van links naar rechts verwisselen, dan krijg je onherroepelijk veel spanning in de band en grote kans op een klapband. Ten tweede weet je niet hoe oud de banden zijn. Geadviseerd wordt om banden nooit langer dan 6 jaar te gebruiken. En weet jij hoe oud dat goedkope setje is ??

Winterbanden zijn zachter en zullen derhalve ook sneller slijten, hoe hoger de temperatuur, hoe meer.
Terwijl je met normale banden nog bij 2 mm profiel mag rijden, heeft een winterband alleen maar effect (conform TUV) als het profiel meer is dan 4 mm.
Ergo, je bent duurder uit.....

Dan nog even dit :
Tests hebben uitgewezen dat bij temperaturen van het wegdek boven de 7 graden winterbanden een grotere remweg hebben dan zomerbanden....

Eerst is inderdaad te zien aan de DOT code, daarbij is het een advies.
Grootste reden voor de 6 jaar grens is dat het rubber mogelijk uitdroogt.
Dit hebben ze echter tegenwoordig ook goed onder controle waardoor ik ook wel op banden zou durven te rijden die de 6 jaar al gepaseerd zijn, enige voor mij is dan dat ik ze wel zou controleren op de eerdere genoemde uitdrogingen.

De draairichting is echt een onzin verhaal en al helemaal niet van deze tijd.
Er worden nog altijd banden gemaakt die geen draairichting hebben maar een binnen of buitenkant.
Indien je met zon symmetrische band van doen hebt adviseert men juist om ze eens van links naar rechts te wisselen, al was het alleen al om bijv cuppen tegen te gaan.

Op vlak van de 4mm norm heb je helemaal gelijk, enige wat ik daar op aan wil merken is dat nieuwe winterbanden vaak ook iets meer profiel hebben dan nieuwe zomerbanden. Dit zou elkaar dan enigzins opheffen.

De temperatuur is ook correct, alleen zegt niemand dat je nu al de winterbanden moet steken.
Ikzelf wissel ze letterlijk altijd voor het moment dat de eerste serieuze vorst is aangekondigd.

just my 2 cents


ommie b2 zei:
Volgende vraag, mij is altijd geleerd, nog door mijn vader bijna 30 jaar geleden, dat je het beste alle vier de banden tegelijk kunt vervangen. Soms wordt het per twee gedaan. Dat zal dan ongetwijfeld een budgettaire reden hebben. Waarom is per 4 beter?

Graag reacties, kan ik weer effe nadenken over wat hout snijdt en wat niet;)

Toedels
Yvonne


Ikzelf ging voor een nette 2e hands set.
Op stalen velgen kom je onder de 200 euro goede setjes tegen, zelf heb ik ze wel voor minder verkocht op het forum.
14 inch is overigens niet geleverd op de Omega B.
De kleinste en voordeligste maat die je kunt rijden is 15 inch (195/65/15 band)

Of je 2 of 4 banden vervangt hangt in mijn beleving van de slijtage af.
Als ze alle 4 versleten zijn vervang je ze allemaal.

Wanneer je altijd de banden trouw op de voor of achteras laat zitten, en ze nooit van zijde verwisselt, zul je bij de Omega merken dat de achterbanden eerder versleten zijn (hier zit namelijk de aandrijving)

Je kunt dan rustig alleen de achterbanden vervangen, in de praktijk zul je namelijk zien dat bij de bovengenoemde situatie de voorbanden zeker een keer zolang mee gaan.




Groetjes

Lars


Groetjes

Lars
 

ommie b2

Heer van Stand
Bedankt Lars voor je reactie, ben ik heel blij mee. En zo leer ik weer van alles en nog wat. Je hebt gelijk mijn nog niet gestelde vraag beantwoord, welke banden het eerst slijten ivm achterwielaandrijving;). Ik dacht dat al wel, althans het leek me logisch, maar effe zeker weten is wel prettig....

Ik heb ook nog even geneusd op de site die Ton aangaf, ziet er ook niet echt verkeerd uit.

Al met al best wel wat om over na te denken, te kiezen en keuren en vergelijken. Eea ga ik dan nu aan de binnenkant van mijn ogen doen, want morgen weer druk aan de verhuis van de meubels van moeders. (Ik gooi ook maar heel weinig weg, je kan het nog maar eens nodig hebben, maar ik ga toch echt hier eens flink aan het ruimen, wat een zooi zeg) Nou ja, verzameld in 91 jaar mag het ook wel veel zijn.

Voor nu have a good snurk
Toedels Yvonne
 

tonboy

Verbannen
@ Lars.
a) De banden moeten de kracht overbrengen van de motor naar het wegdek. Als de banden eerst 20.000 km de ene kant op belast zijn, en nu andersom belast worden, kan er in de binding tussen de lagen (waaruit de band is opgebouwd) een overbelasting optreden waardoor de band kapot gaat. Dit is echt geen onzin !!!!!
b) Ivm verbeterde afvoer van water ed. worden steeds meer banden uitgevoerd met een binnen en een buitenkant, vooral de wat bredere types.
c) Menig garagist, bandenhandel en zelfs fabrikant adviseert om "zodra de r in de maand zit" winterbanden te monteren, dus van september tot en met april.

Lars, als je wat beweert, baseer je dan op de feiten svp.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Slurpy zei:
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1484294/tien-mythes-over-winterbanden-doorprikt.aspx?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokonder

:)

Heel duidelijk Slurpy d:)b

Grt. Hans
 

Vega

Medewerker
Administrator
Toch wel weer grappig dat elk jaar in november dezelfde discussie over winterbanden oplaait.
Ik spreek uit ervaring dat het rijden met winterbanden beter is tegen de stress en beter is voor je Omega, tenzij je na de winter graag een ander wilt hebben.
 

tonboy

Verbannen
@ Vega
Valium of alcohol is ook goed tegen de stress en daarmee mag je geen autorijden dus ook beter voor je Omega ;-)
 
tonboy zei:
@ Lars.
a) De banden moeten de kracht overbrengen van de motor naar het wegdek. Als de banden eerst 20.000 km de ene kant op belast zijn, en nu andersom belast worden, kan er in de binding tussen de lagen (waaruit de band is opgebouwd) een overbelasting optreden waardoor de band kapot gaat. Dit is echt geen onzin !!!!!
b) Ivm verbeterde afvoer van water ed. worden steeds meer banden uitgevoerd met een binnen en een buitenkant, vooral de wat bredere types.
c) Menig garagist, bandenhandel en zelfs fabrikant adviseert om "zodra de r in de maand zit" winterbanden te monteren, dus van september tot en met april.

Lars, als je wat beweert, baseer je dan op de feiten svp.


Beste Ton,

Ik wil niet in dit topic blijven discussieren. Mocht je er behoefte aan hebben dan doe ik dat graag in een nieuw topic.
Het enige wat ik geen hout vind snijden is om te concluderen dat ik uit mijn nek sta te lullen daar jij zogenaamd feiten zou gebruiken en ik niet.

Jij hebt namelijk geen idee waar ik mijn info vandaan haal of wat ik in het dagelijks leven doe.


Groetjes,

Lars
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan