De eerste ervaring met mijn gechiptunede X30XE. Het probleem hierbij is dat ik er tegelijk met het vervangen van de gebroken multiriem, een nieuwe uitlaat onder heb gezet (dat kwam zo uit met de mogelijkheid van het gebruik van een hefbrug). Deze uitlaat (hierover in een ander topic meer) is geen originele maar een exemplaar met absorbtiedempers en een fors grotere diameter.
Van 1000 - 2000 toeren is niet zoveel veranderd maar vanaf ongeveer 2200 toeren merk je dat de Omega fors sneller is geworden. In dit middengebied is de X30XE al niet kinderachtig maar nu bulder je (die uitlaat hé) heel snel naar snelheden die in Nederland volkomen illegaal zijn. Over een eventueel toegenomen brandstofgebruik kan ik nog niet veel zeggen (ik heb er nu ongeveer 300 km mee gereden).
Zoals ik al zei weet ik nu dus niet of deze verbetering het gevolg is van de chiptuning of van de uitlaat (of van beide). Wel weet ik dat de Freude am Fahren (sorry, gelat van de concurrent
) - bij de Omega al in ruime mate aanwezig - nu nog meer is toegenomen.
Groet,
Walter