Het ligt er maar net allemaal aan wat je eisen zijn. Ik heb met erg veel verschillende auto's, en dan met name Opel's, Mitsubishi en BMW, gereden en met dito aantal banden. Ikzelf merk echt enorm het verschil; alleen is de vraag wat jij bereid bent te betalen voor die verschillen.
Ik ken een man die al 30 jaar op EUROSTONE's rijdt. Kost geen drol, en dat is belangrijk voor hem. Dat ze meer geluid maken merkt hij niet, en mocht het al zo zijn boeit het hem niet. Ik persoonlijk zou er gek van worden. Heb ook vaker Vredesteins gehad die enorm cupten, iedere keer weer. Profiel was goed genoeg, grip was goed genoeg; maar het geluid nam enkel toe. 80 procent van de mensen die bij mij in de auto zaten verklaarden me voor gek dat ik ze eraf ging gooien en nieuwe kopen, want het was maar licht hoorbaar. Niet voor mij. Ik stel hoge eisen aan banden. Hoge eisen aan de grip en geluid bedoel ik dan voornamelijk. Door die 2 keuzes; verlies ik weer op het gebied van slijtage en afrolweerstand; en heb ik dus waarschijnlijk banden die meer slijten en een hogere afrolweerstand hebben en daardoor wat hoger brandstofverbruik. Boeit mij dat? Nope. Boeit mijn portemonnee dat? Yep, heel erg. Buiten het feit dat dit banden zijn die erg veel duurder zijn, zorgen ze dus ook nog voor een hoger brandstofverbruik en slijten ze ook nog eens sneller. Waardoor ik die duurdere banden nog een keer extra snel mag vernieuwen. Maar het is me het waard. Mijn radio staat meestal redelijk zacht. En dan wil ik ook niks anders horen. En zeker geen bandengeluid.
Uit mijn eigen ervaring; en dan spreek ik over ruimschoots 3,5 ton in persoonlijke auto's plus bijna 10 jaar als Technisch specialist bij Opel, en nu een jaar technisch specialist bij BMW. Zijn goedkope banden echt 'slecht'? Nope. Het is echt niet zo dat je met goedkope banden ineens ten dode opgeschreven bent als het regent of hagelt. Of dat je remweg zo wordt dat je waarschijnlijk veiliger is om gewoon uit te stappen dan een rempoging te ondernemen. Maar er zit wel verschil in. Die duurdere band heeft net dat beetje modernere profiel. Wat meer groeven voor waterafvoer waardoor er minder snel aquaplanning optreedt. Net wat betere eigenschappen voor de remweg(warmtegeleiding als de band extreem warm wordt), profiel wat het afrolgeluid ten goede komt. Noem het maar op. We zitten in 2017. Door alle regeltjes, wetten en eisen worden echt erg slechte banden hier nergens meer verkocht. Je boet echter gewoon in op bepaalde aspecten. Ook op technisch vlak. Soms wat minder, soms wat meer. Wat het je allemaal financieël waard is en wat je kunt opbrengen; die keuze is voor iedereen zelf te maken.
Ik ken een man die al 30 jaar op EUROSTONE's rijdt. Kost geen drol, en dat is belangrijk voor hem. Dat ze meer geluid maken merkt hij niet, en mocht het al zo zijn boeit het hem niet. Ik persoonlijk zou er gek van worden. Heb ook vaker Vredesteins gehad die enorm cupten, iedere keer weer. Profiel was goed genoeg, grip was goed genoeg; maar het geluid nam enkel toe. 80 procent van de mensen die bij mij in de auto zaten verklaarden me voor gek dat ik ze eraf ging gooien en nieuwe kopen, want het was maar licht hoorbaar. Niet voor mij. Ik stel hoge eisen aan banden. Hoge eisen aan de grip en geluid bedoel ik dan voornamelijk. Door die 2 keuzes; verlies ik weer op het gebied van slijtage en afrolweerstand; en heb ik dus waarschijnlijk banden die meer slijten en een hogere afrolweerstand hebben en daardoor wat hoger brandstofverbruik. Boeit mij dat? Nope. Boeit mijn portemonnee dat? Yep, heel erg. Buiten het feit dat dit banden zijn die erg veel duurder zijn, zorgen ze dus ook nog voor een hoger brandstofverbruik en slijten ze ook nog eens sneller. Waardoor ik die duurdere banden nog een keer extra snel mag vernieuwen. Maar het is me het waard. Mijn radio staat meestal redelijk zacht. En dan wil ik ook niks anders horen. En zeker geen bandengeluid.
Uit mijn eigen ervaring; en dan spreek ik over ruimschoots 3,5 ton in persoonlijke auto's plus bijna 10 jaar als Technisch specialist bij Opel, en nu een jaar technisch specialist bij BMW. Zijn goedkope banden echt 'slecht'? Nope. Het is echt niet zo dat je met goedkope banden ineens ten dode opgeschreven bent als het regent of hagelt. Of dat je remweg zo wordt dat je waarschijnlijk veiliger is om gewoon uit te stappen dan een rempoging te ondernemen. Maar er zit wel verschil in. Die duurdere band heeft net dat beetje modernere profiel. Wat meer groeven voor waterafvoer waardoor er minder snel aquaplanning optreedt. Net wat betere eigenschappen voor de remweg(warmtegeleiding als de band extreem warm wordt), profiel wat het afrolgeluid ten goede komt. Noem het maar op. We zitten in 2017. Door alle regeltjes, wetten en eisen worden echt erg slechte banden hier nergens meer verkocht. Je boet echter gewoon in op bepaalde aspecten. Ook op technisch vlak. Soms wat minder, soms wat meer. Wat het je allemaal financieël waard is en wat je kunt opbrengen; die keuze is voor iedereen zelf te maken.